تبیان، دستیار زندگی
موافقان و مخالفان برنامه تلویزونی «هفت» با اجرای فریدون جیرانی روی یک نکته اتفاق نطر دارند، این که «هفت» می تواند با تغییر رویکرد تاثیرگذار و دیدنی‌تر شود. اردیبهشت ماه سال گذشته بود که برنامه «هفت» بعد از مدت​ها بحث و رایزنی درباره آن روی آنتن رفت. برنام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخریب یا تشویق سینما?گران

اهالی سینما چه نظری در مورد برنامه هفت دارند؟


موافقان و مخالفان برنامه تلویزونی «هفت» با اجرای فریدون جیرانی روی یک نکته اتفاق نطر دارند، این که «هفت» می تواند با تغییر رویکرد تاثیرگذار و دیدنی‌تر شود.

هفت

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که برنامه «هفت» بعد از مدت ها بحث و رایزنی درباره آن روی آنتن رفت. برنامه ای که از چند سال پیش بحث در مورد راه‌اندازی‌اش آغاز شده بود و از آن به عنوان 90 سینمایی نام برده می شد.

اجرای برنامه را  فریدون جیرانی کارگردان سینما به عهده داشت و او به همراه منتقد ثابت برنامه اش یعنی مسعود فراستی هر هفته مهمان خانه?هایی شدند که پیگیری اخبار سینمای ایران و مسائل مربوط به آن برای ساکنان شان جالب بود.

هر چقدر آغاز این برنامه ناامید کننده و سرد بود، اما در ادامه رفته رفته برنامه «هفت»ساختارش را پیدا کرد و کوشید مخاطبانی را از طیف های مختلف همراه خود کند.

«هفت» در شرایطی روی آنتن رفت که سال های سال بود تلویزیون ایران برنامه  سینمایی  نداشت، برنامه ای که بتواند به هنر هفتم و حاشیه متن آن در ایران بپردازد. به همین خاطر با پخش این برنامه، «هفت» به تنها برنامه سینمایی تبدیل شد که از تلویزیون ایران پخش می شد و هدفش بررسی مسائل و ارائه اطلاعات و اخبار در مورد اتفاقات روز سینمای ایران بود. جذابیت سینما و ستاره هایش برای مردم پتانسیل خوبی برای جذب مخاطب بود، اما رویکرد دست‌اندکاران این برنامه به شیوه اجرا و استفاده از یک منتقد با یک سلیقه باعث شد تا عملا این برنامه در ماه های اول پخشش نتواند از این پتانسیل بهره ببرد.

«هفت» در شرایطی روی آنتن رفت که سال?های سال بود تلویزیون ایران برنامه? سینمایی  نداشت، برنامه ای که بتواند به هنر هفتم و حاشیه متن آن در ایران بپردازد. به همین خاطر با پخش این برنامه، «هفت» به تنها برنامه سینمایی تبدیل شد که از تلویزیون ایران پخش می شد و هدفش بررسی مسائل و ارائه اطلاعات و اخبار در مورد اتفاقات روز سینمای ایران بود.

برنامه «هفت» البته طی ماه هایی که از پخش آن می گذرد کم خبرساز نبوده، از پخش گزارشی در مورد فریماه فرجامی و تصویر بدی که از این ستاره  سال های دور سینمای ایران ارائه کرد گرفته تا نوع نقد?ها و ادبیات خاص مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه که با واکنش اهالی سینما و منتقدان سینمایی هم مواجه شد.

با همه این حرف‌ها برنامه «هفت» دارد به یک سالگی?اش قدم می‌گذارد، برنامه‌ای که می تواند خیلی بیشتر از این مورد توجه قرار بگیرد و به حال سینمای ایران مفید باشد.? نظر برخی از اهالی سینما را در مورد این برنامه جویا شده?ایم که می‌خوانید.

 اظهار نظر اهالی سینما در مورد برنامه «هفت»

همایون اسعدیان / کارگردان

برنامه تلویزیونی  «هفت» به عنوان یک برنامه تحلیلی سینمایی قطعا نقطه ضعف هایی دارد، اما  من فکر می?کنم برخورد

همایون اسعدیان

یکطرفه با سینما و نقد آن به ضرر سینما است و می تواند باعث تفرقه میان اهالی  سینما شود. تصور می کنم اگرنقدها در این برنامه مودبانه تر باشد و برخورد وزین‌تری با فیلم‌ها صورت بگیرد تنایج بهتری خواهیم گرفت. به نظر من بررسی هر هفته یک فیلم بسیار شیوه نادرستی است؛ چرا که انتخاب تعداد محدودی فیلم و صحبت در مورد آن از میان تعداد زیاد آثار سینمایی می تواند دلخوری سایر فیلمسازان را در پی داشته باشد. از طرفی نشان دادن اهالی سینما در وضعیتی که می تواند بسیار تلخ باشد نه تنها حس دوستی ایجاد نمی کند، بلکه حس  تخریب شخصیت هنرمند و زمینه تخریب سینما را فراهم می‌کند. در کل می‌توانم بگویم برنامه‌ریزی مدون و طراحی دقیقی برای برنامه تلویزیونی «هفت» وجود ندارد و این شکل برنامه نمی‌تواند انتظارات اهالی سینما را برآورده کند.

منیژه حکمت/ کارگردان

به عنوان فردی که در سینما کار می کنم و در این حیطه نفس می کشم.بسیار متاسفم که بعد از 30 سال تلاش برنامه ای مثل «هفت» در رسانه ملی نماینده سینمای ایران می‌‌شود.

علیرضا سبط احمدی/ تهیه‌کننده

نفس به وجود آمدن برنامه «هفت» و داشتن یک تریبون برای اهالی سینما در رسانه ملی حرکت خوب و جسارت آمیزی

سبط احمدی

است. هنر و سینما به عنوان قوی ترین بخش هنر باید این تریبون را در اختیار داشته باشد. از نظر من «هفت» برنامه خوبی است، اما بهتر است از یکسونگری پرهیز کند و اگر اجرای این برنامه غیر از آقای جیرانی به کس دیگری که سمتی در سینما ندارد، سپرده شود قطعا برنامه بهتر می‌شد. باید قبول کنیم که ما قحط المجری نداریم. یک مجری جوان، شاداب‌تر و بی‌طرف می‌تواند تاثیر بهتری در برنامه داشته باشد. در واقع من فکر می‌کنم برنامه «هفت» می‌تواند بهتر از چیزی باشد که در حال حاضر هست .

سید جمال ساداتیان/ تهیه‌کننده

برنامه تلویزیونی «هفت»تنها برنامه‌ای است که به مسائل سینما می‌پردازد. ای کاش ما از این دست برنامه‌ها در رسانه ملی بیشتر داشتیم چرا که تنها یک برنامه نمی‌تواند پاسخگوی همه سلایق باشد و طبیعتا گله‌مندی‌های فراوانی به وجود می آید.به نظر من فقط یک طرز تفکر برنامه «هفت» را هدایت می‌کند و به همین خاطر است که حرف و حدیث‌ها در مورد این برنامه بسیار است.

محمد نیک بین / تهیه کننده

به نظر من این اتفاق خوشایندی است که یک برنامه به بررسی اوضاع و مسائل سینمای ایران می‌پردازد.این برنامه در

محمد نیک بین

یکسری از موارد خوب و مثبت عمل کرده و در پاره ای از مسائل هم عملکردش انتقاد برانگیز بوده، طبیعتا یک برنامه نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد و همیشه نقد وجود دارد، اما به نظر من گاهی یکسری کج سلیقگی‌ها پیش می‌آید که خارج از مسائل نقد است و باید سعی شود در این برنامه این قبیل مسائل تکرار نشود. من فکر می‌کنم وجود چنین برنامه‌ای برای سینما مثبت است و هر حرکتی قطعا با آزمون و خطاهایی همراه است  و ایرادهایی دارد که بسیار طبیعی است.

 تهماسب صلح‌جو/ منتقد

«هفت» برنامه‌ای است که در جذب مخاطب موفق است ،اما نکته‌هایی که در مورد سینما در این برنامه مطرح می‌شود از نظر من محتوا و درون‌مایه خوبی ندارد و در بسیاری از موارد اطلاعات غلطی به مخاطب می‌دهد. با این حال فکر می‌کنم نوع اجرا و فضای جنجالی این برنامه برای مخاطب عام جذاب است.

خسرو دهقان / منتقد

به نظر من بودن برنامه‌ای مثل «هفت» بهتر از نبودن آن است؛ چرا که لزوما اگر چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد موضوعاتی  مطرح می‌شود که می‌توان راجع به آن‌ها بحث کرد . موجود زنده قابل بحث است و به نظر من این برنامه باید باشد تا اتفاقی بیافتد.

علیرضا داود نژاد/ کارگردان

به نظر من برنامه?ای مثل «هفت» برای سینمای  ایران ضروری است، اما باید دارای خط مشی مشخصی باشد و در درجه

داوود نژاد

اول چشم اندازی از سینمای ملی و بومی ما را به تصویر بکشد. در این چشم‌انداز هم باید به سئوالاتی از قبیل نقش سرمایه ،وضعیت تولید، جایگاه توزیع ،نظام نمایش و شرایط ممیزی پاسخ دهد و وقتی به این سئولات جواب داده شود، می‌تواند به موقعیت امروز سینمای ایران برگردد و با معیارهای این چشم انداز وضعیت سینمای امروز را بررسی کند و متوجه نقاط ضعف و قوت سینمای ایران شود. در واقع با این وسیله نقشه راهی را ترسیم کند تا معلوم شود  از وضعیت امروز چگونه می توان به آن چشم اندازها رسید. به نظر من در حال حاضر برنامه «هفت» فاقد چنین مختصاتی است و فاقد خط و مشی مشخصی است و این وضعیت موجب می‌شود که تابع وقایع روز و اتفاقات و سیاست‌گذاری‌های مقطعی و جنگ قدرتی شود که در حال حاضر در سطح جامعه و سینما وجود  دارد و در نهایت انسجام و گره گشا بودن برنامه از دست برود.تصور می کنم در شرایطی که وضعیت نظام هنرو رسانه ای ما خوب نیست؛ یعنی در فضای دیداری و شنیداری کشور که کانال‌های ماهواره ای مخاطبان رسانه ملی را جذب می کنند و بازار ویدئو عرصه تاخت و تاز بازار سیاه فیلم های قاچاق خارجی است و ما در اینترنت هیچ سهمی نداریم و محدودیت‌های ظرفیت نمایشی ما و متناسب نبودنش با میزان تولیدات سینمایی به نوعی جنگ گلادیاتوری برای اکران را بوجود آورده .ممیزی هم بین سینما و زندگی فاصله انداخته و سینما بیشتر زیر سلطه سیاسی و تجاری قرار گرفته است. برنامه «هفت» می‌تواند برنامه گره گشایی باشد اگر از مختصاتی که گفتم برخوردار باشد  و اگر فاقد این مختصات باشد ممکن است باعث تخریب  سینمای ایران شود. برنامه «هفت» باید مراقب باشد که به سینما و احترام هنرمندان اسیب نزند و در وضعیتی که دشمنی با سینما روز به روز بیشتر می شود و ما عملا در شرایط سختی قرار داریم  که سرمایه امنیت ندارد و سر انجام تولیدات در ارائه به بازار نمایش دارای وضعیت مشخصی نیست، آب به آسیاب دشمن نریزد. برای ایجاد امنیت برای سرمایه های مردمی و تولیدات سینمای ایران و اداره کردن نظام توزیع و نمایش قدمی بردارد و گره ای به گره های قبلی در سینما اضافه نکند. به هر حال امروز ما  میلیون‌ها مخاطب داریم که در حوزه زبان فارسی زندگی می‌کنند و به جای انکه ما تامین کننده نیازهای سمعی و بصری آنها باشیم ماهواره ها و کمپانی های خارجی تامین کننده نیازهای آنها شده اند، دست اندرکاران "هفت" باید با درک این موقعیت برنامه?هایش را طراحی و اجرا کند.

علیرضا رئیسیان / کارگردان

برنامه تلویزیونی «هفت» یک برنامه ترکیبی و استودیویی است و تنها برنامه ای است که به صورت اختصاصی به

علیرضا رئیسیان

موضوعات سینمایی می پردازد و بودن آن بهتر ازنبودنش است. به نظر من ایراد کلی برنامه  این است که مجموعه سیاست گذاری ها و تهیه و اجرای این برنامه به عهده خود آقای جیرانی است و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد می کند.به نظر من ایشان نمی توانند یک برنامه مستقل وبی طرف را اجرا کند و در نهایت به جانب داری متهم می شود. بهتر است برنامه «هفت» دارای یک شورای سردبیری باشد و اگر خود فریدون جیرانی مایل است بخشی را اجرا کند شاید بهتر باشد مسائلی که مربوط به تاریخ شناسی سینمای ایران است و ایشان در آن تخصص لازم را دارد، عهده دار شود و اجرای سایر بخش ها را به مجریان دیگر بسپارد. مجری دیگرمی تواند الزاما منتقد نباشد. به هر حال من جزو کسانی هستم که معتقدم باید این برنامه باشد و کاستی هایش را برطرف کند  و با حذف چنین برنامه ای از آنتن تلویزیون مخالفم.

سینما و تلویزیون تبیان


بهناز شیریانی /  خبرآنلاین