تبیان، دستیار زندگی
در هفته ای که گذشت شاهد از دست دادن یکی از فرماندهان سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرلشکر محمد سلیمی بودیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به یاد شهید سلیمی

در هفته ای که گذشت شاهد از دست دادن یکی از فرماندهان سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرلشکر محمد سلیمی بودیم .

فرآوری: سامیه امینی - بخش فرهنگ پایداری تبیان
سرلشکر محمد سلیمی

پس از تشیع و خاک سپاری وی سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس پیام تسلیتی به محضر فرماندهی معظم کل قوا، خانواده معزز و هم رزمان ایشان منتشر کرد.متن پیام به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت سرباز صادق اسلام، امیر سرلشکر محمد سلیمی که از بنیان گذاران ارتش مکتبی و الگویی شایسته برای ارتشیان غیور بود باعث تأثر خاطر شد. بدون شک، کارنامه درخشان ایشان در دوران هشت سال دفاع مقدس و در مسئولیت های خطیر، الهام بخش نسل های امروز و فردای سربازان و مدافعان انقلاب و میهن است و دلاورمردی ها، رشادت ها و خدمات صادقانه این امیر سرافراز از یادها و خاطره ها نخواهد رفت.این جانب ضمن عرض تسلیت درگذشت امیر مجاهد سرلشکر محمد سلیمی به محضر فرماندهی معظم کل قوا، خانواده معزز و هم رزمان ایشان، از خداوند منان برای آن عزیز سفرکرده علو درجات و برای بازماندگان صبر جزیل خواستارم.

تشیع و خاک سپاری

وی از بنیان گذاران ارتش انقلابی در خرداد کل ارتش نیز 1379 بود و در زمان حضور رهبر معظم انقلاب در دفاع مقدس نیز ازجمله افرادی بوده که نزدیک ترین ارتباط را با ایشان داشته است

سرلشکر سلیمی براثر بیماری در سن 78 سالگی درگذشت. مراسم تشییع پیکر امیر سرلشکر محمد سلیمی فرمانده سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور مسئولان لشکری و کشوری در ۱۳ بهمن سال جاری برگزار شد.در این مراسم آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی مشاور و دستیار ارشد فرمانده کل قوا، علی لاریجانی رئیس مجلس، سردار دهقان وزیر دفاع، سردار حجازی، سردار نجار، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و محمدباقر قالیباف شهردار تهران حضور داشتند.

سرلشکر محمد سلیمی

سرلشکر محمد سلیمی پس از شهبازی به فرماندهی کل ارتش منصوب شد. وی از بنیان گذاران ارتش انقلابی در خرداد کل ارتش نیز 1379 بود و در زمان حضور رهبر معظم انقلاب در دفاع مقدس نیز ازجمله افرادی بوده که نزدیک ترین ارتباط را با ایشان داشته است.ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران فرماندهی وی، شاهد نوآوری ها و ارتقاء شاخص ها بوده است.
وی یکی از قدیمی ترین فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در ایام دفاع مقدس مسئولیت هایی نظیر ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی (ره) و فرماندهی ستاد جنگ های نامنظم را بر عهده داشت و در نبردهای متعددی ازجمله آزادسازی سوسنگرد نقش آفرینی کرد و بعدها مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دست رهبر معظم انقلاب شد.این فرمانده همچنین به مدت 4 سال (در حدفاصل سال های 1360 تا 1364) مسئولیت وزارت دفاع را بر عهده داشت.وی تا شهریورماه 1384 به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و پس ازآن نیز به عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امروز نظامی خصوصاً ارتش منصوب شد.


منابع: روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس، خبرگزاری فارس/ تسنیم، سایت مشرق