تبیان، دستیار زندگی
در بیانیه وزارت امور خارجه که روز جمعه منتشر شد، با گرامیداشت روز 14 تیرماه مصادف با سی و دومین سالگرد ربایش چهار دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در لبنان، بر حق دولت جمهوری اسلامی ایران و خانواده این عزیزان در پیگیری مجدانه موضوع تا روشن شدن سرنوشت آنها تاکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 دیپلمات ایران زنده اند


در بیانیه وزارت امور خارجه که روز جمعه منتشر شد، با گرامیداشت روز 14 تیرماه مصادف با سی و دومین سالگرد ربایش چهار دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در لبنان، بر حق دولت جمهوری اسلامی ایران و خانواده این عزیزان در پیگیری مجدانه موضوع تا روشن شدن سرنوشت آنها تاکید شده است.

4 دیپلمات ایران زنده اند

دستگاه دیپلماسی با یادآوری شرایط اشغال سرزمین لبنان توسط رژیم صهیونیستی در زمان حادثه و نقش عوامل مرتبط با این رژیم در ربایش دیپلماتهای کشورمان و اطلاعات موجود از انتقال دیپلماتهای ایرانی به فلسطین اشغالی، بر مسوولیت کامل حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی در این زمینه تاکید کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از تمام تلاش های صورت گرفته در سالهای گذشته از سوی دولت لبنان و برخی نهادهای مسوول بین المللی در پیگیری موضوع از جمله نامه 13 سپتامبر 2008 دولت وقت لبنان به دبیر کل سازمان ملل و تایید ربایش دیپلماتهای ایرانی درخاک لبنان، از دبیر کل سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مسئول بین المللی بویژه صلیب سرخ جهانی درخواست کرد به وظیفه قانونی و انسانی خود در پیگیری موضوع عمل کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران مجددا پیشنهاد قبلی خود در این زمینه برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بین المللی برای روشن شدن ابعاد این حادثه را مورد تاکید قرار می دهد.

وزارت امور خارجه در پایان اظهار امیدواری کرده است به زودی شاهد آزادی همه اسرا و زندانیان مسلمان بویژه 4 دیپلمات جمهوری اسلامی ایران از زندانهای رژیم صهیونیستی و تعقیب و محاکمه عوامل جنایتکار صهیونیستی در این زمینه باشیم.

واقعه چهارم جولای 1982

روز 14 تیر 1361 احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ‌زده، به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند.

به زودی شاهد آزادی همه اسرا و زندانیان مسلمان بویژه 4 دیپلمات جمهوری اسلامی ایران از زندانهای رژیم صهیونیستی و تعقیب و محاکمه عوامل جنایتکار صهیونیستی در این زمینه باشیم

این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که این چهار نفر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بودند. در آن زمان، پیرو جنگ‌های داخلی در لبنان، اسرائیل به این کشور حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم داشت. هر چند ابتدا گفته می‌‏شد که سیدمحسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‏‌اند اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آنها در اسارت نیروهای اسرائیلی هستند.

با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی برای آزادسازی دیپلمات‏‌ها طی سه دهه اخیر، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.

گزارش یک شاهد عینی

حمید داوودآبادی یکی از اعضای کمیته پیگیری سرنوشت 4 دیپلمات و نویسنده کتاب «کمین جولای 82» در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ربوده شدن این چهار دیپلمات ایرانی در لبنان، گزارشی از وضعیت آنان ارائه داد و گفت که بر اساس اطلاعاتی که یک شاهد در اختیار وی قرار داده است، 4 دیپلمات ایرانی دست کم تا سال 1379 زنده و در زندان‌های اسرائیل اسیر بوده‌اند.

وی در این مراسم گفت: علاوه بر این 4 نفر، 3 ایرانی دیگر هم اسیر شدند که یکی از اینها سعید شیخ‌توسلی کارمند بنیاد شهید بوده است که در پست بازرسی دستگیر و به اسرائیل منتقل می‌شود. شیخ‌توسلی در سال 1379 از زندان اسرائیل آزاد شد و اکنون در تل‌آویو یک مغازه جوراب‌فروشی دارد.

وی گفته که آخرین بار حاج احمد را همزمان با روزهای آزادی خود دیده است. این‌طور که شیخ‌توسلی گفته، ‌کاظم اخوان را ندیده ولی صدای او شنیده‌ می‌شده است و این سه نفر می‌گفتند که کاظم در سلول است.

بر اساس اطلاعاتی که یک شاهد در اختیار وی قرار داده است، 4 دیپلمات ایرانی دست کم تا سال 1379 زنده و در زندان‌های اسرائیل اسیر بوده‌اند

وی ادامه داد: در سال 70، در جلسه‌ای محرمانه در مرکز مطالعات وزارت‌ خارجه نشستی با حضور نماینده ایران، نماینده حزب‌الله و نماینده‌ای از سفارت آلمان در خصوص این پرونده برگزار شد. نماینده حزب‌الله فردی به نام عمار که از رفقای خود من است قضیه را کاملا برایم تعریف کرد. او چنین می‌گوید که نماینده سفارت آلمان در حاشیه بحث به نماینده ایران می‌گوید که طرف اسرائیلی حاضر است در قبال اطلاعاتی، فیلمی را بدون مشخص بودن زمان و مکان به ایران ارائه دهد که نشان می‌دهد 3 تن از این افراد زنده هستند و در فیلم صحبت می‌کنند. با چنین صحبتی، یکی از این افرادی که نقش کلیدی در به نتیجه رسیدن این پرونده دارد، جلسه را به هم می‌زند و می‌گوید اینها همه شایعه است و این افراد شهید شده‌اند.

داوودآبادی‌ همان زمان بر اساس این اطلاعات به کمیته پیگیری دولت پیشنهاد داد که به دنبال افراد اصلی و موثر در پرونده دیپلمات‌ها بروند. وی گفت: گفته بودم که سمیر جعجع بحث انحرافی است و نقشی در ربایش این افراد ندارد. فردی به اسم نادر سکر در لبنان است که در ربایش این افراد دست داشته و خودش التماس می‌کند که اطلاعاتی در این زمینه دارد اما کسی دنبال او نمی‌رود. روبیر حاتم نیز از افراد کلیدی در این پرونده است که چند وقت قبل هم ترکیه بود اما مذاکره با وی دنبال نشد.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: روابط عمومی وزارت امورخارجه، خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

 مسافران سرزمین زیتون و چشمان امیدوار به بازگشت آنان

این چهار تن، نسبتی با قوم برگزیده گوساله پرستان بنی صهیون نداشتند

سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی در لبنان