تبیان، دستیار زندگی
دیروز چهارم تیرماه خبر فوت امیر خلبان «احسان ابراهیمی» از جانبازان و خلبانان پیشکسوت جنگنده F14 سرتیتر خبرهای حوزه دفاع‍مقدس شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از تولد تا فوت یک خلبان

دیروز چهارم تیرماه خبر فوت امیر خلبان «احسان ابراهیمی» از جانبازان و خلبانان پیشکسوت جنگنده F14 سرتیتر خبرهای حوزه دفاع‍ مقدس شد.

فرآوری: سامیه امینی- بخش فرهنگ پایداری تبیان
خلبان

به اذعان رسانه‌ها ابراهیمی از جانبازان 50 درصد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است. وی که نامش در بین 17 خلبان F14 می‌درخشد افتخارات زیادی در کارنامه خود داشته تا آنجا که لوح تقدیری نیز از آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت به دلیل رشادت در عملیات‌های دفاع مقدس دریافت کرده است.

یکی از 12 بازمانده کم شد

امروز شاهد از دست دادن یکی دیگر از آنان پس از شهید دوران دفاع مقدس «شهید عباس بابائی»، «شهید سید هاشم آل آقا» و «شهید جعفر مردانی» و همچنین وفات دو خلبان «مرحوم خلبان محسن محنتی»، «مرحوم خلبان جلیل زندی» هستیم و فراموش نکنیم که 11 نفر دیگر نیز در سن کهولت به سر می‌برند و اگر از تجربیات تخصصی و تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس آنان بهره نبریم همچون جانباز متوفی امیر خلبان «احسان ابراهیمی» که از سوابق و مهارت‌هایش چیزی در دسترس جوانان قرار نگرفته بی‌بهره خواهیم ماند

در تاریخچه هواپیمای اف-۱۴ تامکت در ایران می‌خوانی که پس از ایالات‌متحده آمریکا، ایران تنها کشوری است که دارای این نوع جنگنده است. ایران ۸۰ فروند از این هواپیما سفارش می‌دهد که ۷۹ فروند آن به ایران تحویل داده شد و هواپیمای آخر به دلیل قطع رابطه ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا داده شد. جنگنده اف-۱۴ تامکت تنها در ایران سرویس‌دهی می‌کند که از مشکلات آن سرویس‌دهی و عملیاتی کردن آن است به‌طوری‌که گاهی اوقات نیروی دریایی آمریکا از نگهداری آن عاجز بود. جنگنده اف-۱۴ هنوز در نیروی هوایی ایران به کار می‌رود و جزء جنگنده‌هایی است که در طول جنگ ایران و عراق بسیار توسط ایران استفاده می‌شد. به همین دلیل تعدادی از این جنگنده‌ها یا نابودشده‌اند یا عملاً غیرقابل استفاده‌اند؛ اما «واحد مهندسی نیروی هوایی ایران» با بهسازی قطعات آن توانسته این هواپیما را تا حدودی به‌روز نگه دارد. تخمین زده می‌شود که ایران ۴۴ فروند اف-۱۴ دارد که ۱۳ فروند آن‌ها عملیاتی هستند که تنها توسط 17 خلبان به پرواز درمی‌آمدند و امروز شاهد از دست دادن یکی دیگر از آنان پس از شهید دوران دفاع مقدس «شهید عباس بابائی»، «شهید سید هاشم آل آقا» و «شهید جعفر مردانی» و همچنین وفات دو خلبان «مرحوم خلبان محسن محنتی»، «مرحوم خلبان جلیل زندی» هستیم و فراموش نکنیم که 11 نفر دیگر نیز در سن کهولت به سر می‌برند و اگر از تجربیات تخصصی و تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس آنان بهره نبریم همچون جانباز متوفی امیر خلبان «احسان ابراهیمی» که از سوابق و مهارت‌هایش چیزی در دسترس جوانان قرار نگرفته بی‌بهره خواهیم ماند.

خلبان

همه آنچه از تولد تا فوت می‌دانیم

گفتنی است تنها اطلاعاتی که از امیر سرتیپ «احسان ابراهیمی» در دسترس شامل تولد و بازنشستگی اوست. در سال 1335 در شهرستان اصفهان دیده به جهان گشود و در سال 1354 به نیروی هوایی ارتش پیوست، این پیشکسوت نیروی هوایی در سال 1361 پرواز خود را با هواپیمای F5 آغاز کرد و در سال 1366 به جرگه خلبانان F14 نیروی هوایی درآمد، وی که معلمی خلبان F14 را نیز در کارنامه خود دارد در خروج اضطراری از هواپیما به‌افتخار جانبازی 50% نائل شد و در سال 1380 بازنشسته شد. وی روز سه‌شنبه در منزل شخصی خود پرواز ابدی خویش را انجام داد و به هم‌رزمان شهیدش پیوست.

خلبان


منابع: خبرگزاری فارس، وبسایت نهاجا، وبلاگ تخصصی پرواز