تبیان، دستیار زندگی
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تصرف و تأمین بخشی از بلندی های مشرف به شهر و منطقه «قلعه دیزه» عراق در جبهه شمالی (کردستان ایران)، عملیات «نصر ۵» را طرح ریزی نمود و در روز ۳ تیرماه ۱۳۶۶ با رمز «یا زهرا سلام الله علیها» در منطقه ای به وسعت ۲۰
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلامی از شهدای نصر پنج



نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تصرف و تأمین بخشی از بلندی‌های مشرف به شهر و منطقه «قلعه دیزه» عراق در جبهه شمالی (کردستان ایران)، عملیات «نصر ۵» را طرح‌ریزی نمود و در روز ۳ تیرماه ۱۳۶۶ با رمز «یا زهرا سلام‌الله علیها» در منطقه‌ای به وسعت ۲۰ کیلومترمربع به اجرا گذاشت.

 عملیات نصر پنج

نصر پنج
در این حمله محدود و کوتاه‌مدت، علاوه بر آزادسازی بلندی‌های مهم منطقه و دشت «بوجار» و شماری از روستاهای مرزی هر دو کشور، بیش از ۱۱۰۰ نفر از قوای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند. تا زمان این عملیات بیشتر حمله‌ها از سمت جبهه شمالی و میانی در فصل تابستان انجام می‌شد و برعکس بیشتر عملیات جبهه جنوبی در فصل زمستان صورت می‌گرفت، اما پس از عملیات نصر ۵ عملیات سخت و خطرناکی چون «بیت‌المقدس ۲» در فصل زمستان و اوج سرمای مناطق کوهستانی و «بیت‌المقدس ۷» در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان به اجرا درآمد و نتیجه مثبت داد. این موفقیت نشانه انعطاف و پشت‌کار نیروهای ایرانی در انجام هر نوع عملیات، در هر منطقه بود. همچنین در جریان عملیات نصر ۵، تعدادی سلاح سبک و نیمه سنگین به غنیمت نیروهای خودی درآمد.
در این عملیات نیز شهدایی دادیم که ضمن اشاره به تعدادی از اسامی شهدا گذری به وصیت‌نامه‌های آن‌ها می‌زنیم.

کلام اول
شهید محسن حسینی متولد 1346/09/10 سوم تیرماه سال 66 در منطقه عملیاتی سردشت به شهادت رسید.
 وی در وصیت خود می‌نگارد: از شما می‌خواهم که پدر و مادرم را دلداری بدهید و گوش‌به‌فرمان امام باشید و جمله‌ای هم با خواهرانم، از خواهرانم می‌خواهم که حجاب اسلامی را اجرا کنند و با شوهرانتان سازگار باشید؛ و از این‌که من شهید شدم ناراحت نباشید چون من یک امانتی از طرف خدا هستم و خداوند حال این امانت را تحویل می‌گیرد و اجر زیادی پدر و مادرم در پیش خداوند دارند.

کلام دوم
شهید غلامرضا بویری در تاریخ 1348/05/27 متولدشده است در طی عملیات نصر پنج در هشتم تیرماه 66 در سردشت به شهادت رسید. این جوان شهید در نامه خداحافظی خود می‌نویسد: پدر و مادر عزیزم ما همه‌مان در مقابل خون پاک شهیدان وظیفه‌داریم که راه خونین آن‌ها را ادامه دهیم بر ملّت مسلمان ایران است که پیام شهیدان خونین‌کفن ایران را که با آگاهی و عشق به دیدار محبوب شتافتند به گوش جهانیان برسانند و در صدور انقلاب کوشا باشند. من هم بر اساس رسالت و مسئولیت سنگین که حس کردم. مدرسه را رها کرده و به جبههٔ حق علیه باطل آمدم تا به یاری خداوند متعال و برای خدا و برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی بجنگم من کشته شدن در این راه را سعادت و افتخار میدانم. و احساس می‌کنم که تازه به دنیا آمده‌ام، احساس می‌کنم سبک شده‌ام و بال‌وپر پیداکرده‌ام تا پرواز کنم و به جمع پاک شهیدان بپیوندم.

کلام سوم
شهید محمود جمشیدیان در 1349/10/02 به دنیا آمد و سپس در هفتم تیرماه 66 طی عملیات نصر پنج به شهادت رسید. جمشیدیان در کلام خود می‌گوید: هرگز خدا را از یاد نبرید و همه‌کاره‌ای خود را بانام خدا شروع کنید. بار خدایا اگر گناهی کردم امیدوارم که قلم عفو بر روی آن بکشی و مرا ببخشید. بار خدایا ما را از مقربین درگاهت قرار بده. بار خدایا مرا از مومنین واقعی قرار بده و مرا به راه راست هدایت کن.

فکر نکنید کسانی که به جبهه می‌آیند و شهید می‌شوند مرده‌اند بلکه آنان زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی خواهند داشت. البته فکر نکنید که ما برای شهید شدن به جبهه می‌آییم و هرکسی هم که خدای‌ناکرده این خیال را داشته باشد. گناه محض است بلکه باید به خیال پیروزی نهایی و سلامتی برای همه به جبهه آمد

کلام سوم
شهید رحمت‌الله چترایی متولد 1349/07/01 در تاریخ 1366/04/04 به شهادت رسید. وی این‌گونه وصیت می‌کند: این‌جانب رحمت‌الله چترایی فرزند منصور چترایی با موافقت خانواده گرامیم به جبهه اعزام شدم تا با کفر و ستم به پیکار برخیزم و اگر لیاقت شهید شدن را داشتم به یاران حسین بن علی (ع) بپیوندم (انشاء الله).
البته فکر نکنید کسانی که به جبهه می‌آیند و شهید می‌شوند مرده‌اند بلکه آنان زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی خواهند داشت. البته فکر نکنید که ما برای شهید شدن به جبهه می‌آییم و هرکسی هم که خدای‌ناکرده این خیال را داشته باشد. گناه محض است بلکه باید به خیال پیروزی نهایی و سلامتی برای همه به جبهه آمد و هیچ‌گونه پیش خود فکر نکنید که هرکسی به جبهه می‌آید برای شهید شدن به جبهه می‌آید. اگر انسانی لیاقت این را داشته باشد که پیش یاران امام حسین (ع) و هم‌رزمان امام زمان (عج) برود خدا خود او را خواهد برد و من از خدا می‌خواهم که اگر لیاقت شهید شدن را داشته باشم به آرزوی خود برسم و از خداوند متعال می‌خواهم که مرگ مرا شهادت درراه خودش قرار دهد.


کلام چهارم
محمدباقر شریعتی که در 1347/10/15 چشم به جهان گشوده است و در تاریخ 1366/04/07 جام شهادت را در سردشت سر کشیده است، خطاب به خانواده‌اش می‌گوید: از شما خانوادهٔ عزیزم می‌خواهم که من را از ته دل حلال کنید، بخصوص از شما پدر و مادرم می‌خواهم که من را حلال کنید به خاطر حقی گرانی که پدر و مادر بر فرزند دارند و من نتوانستم به‌اندازه یکسر سوزن این حق را ادا کنم.

 عملیات نصر پنج

کلام پنجم
شهید محمود طوسی پنج شهریور سال 49 پا به عرصه وجود گذاشت و تنها پس از گذشت 17 بهار از زندگی‌اش در ششم تیرماه سال 66 در عملیات نصر 5 به شهادت رسید. وی به مردم ایران وصیت می‌کند: ای مردم شجاع ایران امام را تنها نگذارید و همچون مردم کوفه نباشید که امام حسین را تنها گذاشتند و این‌گونه نیستید و این آسایشی را که دارید از برکت این امام بزرگ و خون شهیدان است و سلاح شهیدان را به زمین مگذارید و سلاح آنان را برگیرید که وصیت هر شهیدی ادامه دادن راه شهدا و پیروی از اسلام و قوانین الهی است.
...
در آخرین جملاتم به شما عرض می‌کنم که بدانید این دنیای فانی هیچ وفایی ندارد اگر قارون باشی بالاخره به قعر زمین فرو می‌روی اگر فرعون باشی بالاخره به قعر دریا می‌روی و بدان که قیمت تو بهشت است.

کلام ششم
شهید مهدی محمدی 22 بهمن سال 49 یعنی 8 سال قبل از شکوفه زدن انقلاب اسلامی به دنیا آمد و در اوج جوانی پنجم تیرماه 666 در منطقه سردشت به دیدار یار شتافت. این شهید آرزوی خود را این‌گونه بیان می‌کند:
شهادت بهترین آرزویی است که من می‌خواهم و از شما پدر و مادر عزیزم و مهربان می‌خواهم که همیشه سربلند و خندان و خوشحال باشید از این‌که فرزندی داشتید و برای رضای خدا قربانی کرده‌اید.
هرگز فکر نکنید که ما برای شهادت به جبهه رفتیم بلکه به امید پیروزی نهایی و سلامتی برای همه به جبهه آمده‌ایم.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: عاشورا/شهید آوینی/ موسسه شهید حاج احمد کاظمی کمیته شهدا

مطالب مرتبط:

در جبهه خاک‌بازی می‌کنیم

 تسخیر لانه روباه‌های بعث

حماسه بلفت