تبیان، دستیار زندگی
در میان همه ی تلاش‎های گذشتگان در بهره گیری از بركات و آثار نهضت امام حسین(ع)، نام امام خمینی(ره) همچون ستاره ای فروزان می‎درخشد؛ چرا كه آن امام راحل با استفاده ی دقیق و روزآمد از معارف حسینی و با طرح شعار برخاسته از فلسفه ی عاشورا یعنی «پیروزی خون بر شمش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش عاشورایی رهبر انقلاب


در میان همه‌ی تلاش‎های گذشتگان در بهره‌گیری از بركات و آثار نهضت امام حسین(ع)، نام امام خمینی(ره) همچون ستاره‌ای فروزان می‎درخشد؛ چرا كه آن امام راحل با استفاده‌ی دقیق و روزآمد از معارف حسینی و با طرح شعار برخاسته از فلسفه‌ی عاشورا یعنی «پیروزی خون بر شمشیر» توانست انقلاب ملت مسلمان ایران را رهبری و به سرمنزل پیروزی برساند و به تبلیغ عملی و نشان دادن جلوه‎ی حقیقی فلسفه‎ی قیام عاشورا اقدام كند.

نقش عاشورایی رهبر انقلاب ( رسم مشکی پوشی محرم)

حضرت آیت‎الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی كه رهبری این انقلاب الهی را پس از رحلت امام(ره) برعهده گرفته‎اند نیز توجهی بسیار عمیق و دقیق به نهضت عاشورا داشته و در مناسبت‎های مختلف به تبیین و روشنگری پیرامون این بزرگ‎ترین واقعه‎ی تاریخ اسلام پرداخته‎اند.

مروری بر نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فعالیت‌های سیاسی ابتدای دهه‌ی چهل نشان می‌دهد که ایشان، با استفاده از روش خاندان عصمت، بعد از حادثه‌ی عاشورا واقعیت ماجرای حمله به فیضیه را به مردم نشان دهند.

بعد از اعلام نتایج رفراندوم، امام خمینی اعلام کردند که روحانیت امسال عید ندارد. آیت‌الله خامنه‌ایدرصدد برآمدند تا در سطح شهر قم حرکتی را انجام دهند که باعث شود تا این حکم امام جلوه‌ی علنی‌تری به خود بگیرد. بر این اساس، ایشان تصمیم می‌گیرند تا طلاب را دعوت کنند تا عید آن سال لباس سیاه بپوشند.

خودشان دراین‌باره می‌گویند: «طولی نکشید که تهیه‌ی لباس مشکی در میان طلاب رایج شد. از روز عید نوروز یا یک روش پیش از آن هر روحانی و هر طلبه‌ای را که در قم می‌دیدید، مشکی به تن داشت.» در روز دوم فروردین وقتی رژیم نتوانست مجلس منزل امام خمینی (ره) را که به مناسبت شهادت امام صادق (ع) برپا شده بود، برهم زند، به‌وسیله‌ی کماندوها به فیضیه حمله کرد.

مروری بر نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فعالیت‌های سیاسی ابتدای دهه‌ی 4چهل نشان می‌دهد که ایشان، با استفاده از روش خاندان عصمت، بعد از حادثه‌ی عاشورا، پس از حمله به مدرسه‌ِی فیضیه تلاش کردند با سخنرانی‌های مختلف، واقعیت ماجرا را برخلاف آنچه که رژیم وقت درگیری بین کشاورزان حامی اصلاحت ارضی و طلاب جلوه می‌داد، به مردم نشان دهند.

همچنین ایشان جزء روحانیونی بودند که برخلاف تصور جریانات سازش‌کار فقط به حادثه‌ی عاشورا به دیده‌ی ذکر مصیبت خاندان عصمت نگاه نمی‌کردند، بلکه اعتقاد داشتند که باید این حادثه را سرمشق مبارزه با ظلم و ستم رژیم پهلوی قرار داد. بر این اساس، در محرم 42، تلاش کردند تا مجالس امام حسین (ع) را به مکانی برای آگاهی‌بخشی و مبارزه علیه رژیم دست‌نشانده‌ی پهلوی قرار دهند.

طولی نکشید که تهیه‌ی لباس مشکی در میان طلاب رایج شد. از روز عید نوروز یا یک روش پیش از آن هر روحانی و هر طلبه‌ای را که در قم می‌دیدید، مشکی به تن داشت

انقلاب ما و دفاع مقدس ماثر از عاشوراست

ویژگی خاصی كه در بیانات معظم له در این زمینه به خوبی قابل مشاهده است، همانا جامع‌نگری و در عین حال تبیین دقیق، كارآمد، مبتنی بر تحلیل تاریخ و موشكافی‌های علمی و محققانه در زوایای پنهان و آشكار نهضت امام حسین(ع) است، كه به‎عنوان نمونه می‎توان به این نكات اشاره كرد:

اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به بركت آن باقی است؛ آنچه موجب بروز چنین فداكاری و شجاعتی از سوی سیدالشهدا(ع) شد، ریشه در معنویت، خلوص، بصیرت و در یك كلمه، انسان كامل بودن آن حضرت داشت. از سوی دیگر، عاشورا حاوی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی است و بر هر مسلمان و ملت مسلمانی لازم است تا این درس‎ها را فراگیرد و عبرت‎های عاشورا را مورد توجه قرار دهد؛ زیرا بزرگ‌ترین عبرت عاشورا همانا تغییر و انحطاط جامعه‌ی اسلامی آن هم در زمانی كمتر از 50 سال بوده است.

در نهضت عاشورا و همچنین در بررسی تاریخی حوادث 50 سال اول تاریخ اسلامی نقش خواص، خصوصاً خواص جبهه‎ی حق نقشی مهم و عبرت‌آموز است، بیماری و آفت بی‌بصیرتی و از آن مهم‎تر دنیاطلبی آسیبی است كه همان‎طور كه منجر به شهادت اهل‌بیت پیامبراكرم(ص) شد در هر زمان می‎تواند به انحطاط جامعه‌ی اسلامی و حاكم شدن دوباره‎ی یزیدهای زمان شود؛ هر ملتی اگر بخواهد راه آزادی‌خواهی و استقلال را طی كند، باید از راه و مسلك اصحاب عاشورا الگو بگیرد، همانطور كه ملت ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله در برابر مستكبران راه امام حسین(ع) را در پیش گرفت و عزت و استقلال خویش را حفظ كرد.

هر ملتی اگر بخواهد راه آزادی‌خواهی و استقلال را طی كند، باید از راه و مسلك اصحاب عاشورا الگو بگیرد، همانطور كه ملت ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله در برابر مستكبران راه امام حسین(ع) را در پیش گرفت و عزت و استقلال خویش را حفظ كرد

بر همگان لازم است تا در ماه‌های محرم و صفر به تبلیغ و تعلیم و تعلم معارف حسینی بپردازند و در عین حال از خرافه‎ها و پیرایه‌هایی كه برخی جاهلان در طول تاریخ به چهره‌ی تابناك و نورانی این قیام پیوند زده‎اند، بپرهیزند و همان‌طور كه به تبیین علل و عوامل بروز حادثه‎ی عاشورا همت می‎كنند از عزاداری سنتی به معنی روضه‎خوانی و سینه‎زنی با محتوای خالص و مبتنی بر منابع مستند نیز غفلت نورزند، در تفسیر فلسفه و هدف قیام سیدالشهدا(ع) نه دیدگاهی كه برقراری حكومت را تنها انگیزه‎ی امام می‎داند، جامع است و نه دیدگاهی كه شهادت را تنها هدف امام معرفی می‎كند، بلكه هدف اصلی عمل آگاهانه و مجاهدانه نسبت به انجام تكلیف الهی جهاد در برابر انحراف پیش آمده در امت اسلامی و عمل به فریضه‎ی امر به معروف و نهی از منكر بود و با چنین هدفی هر نتیجه‌ای به دست آید، پیروزی حاصل است، چه برقراری حكومت اسلامی و چه شهادت؛ توأم بودن سه عنصر منطق، حماسه و عاطفه در حركت امام حسین(ع) و ده‎ها درس و نكته‎ی ارزشمند دیگر كه در این كتاب قابل ملاحظه است.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: با تخلص از: خبرگزاری تسنیم، سایت رجانیوز، کتاب 72 سخن عاشورایی

مطالب مرتبط:

جبهه عجین با کربلا بود

نور بصرم، امید آینده اسلام‌ بود

وجوه مشترك عاشورا و دفاع مقدس