تبیان، دستیار زندگی
مظلومیت ادبیات پایداری در کردستان/نسخه پیچی دیگران برای استان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مظلومیت ادبیات پایداری در کردستان/نسخه پیچی دیگران برای استان

title

آرمان نصراللهی: مردم استان کردستان از آغاز هشت سال دفاع مقدس مورد آماج حملات متعدد رژیم بعث قرار گرفته و در طول این هشت سال نیز با جانفشانی های خود و همچنین رزمندگان مهاجر صحنه های زیبایی از حضور در صحنه برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی ایران را به نمایش گذاشتند.

حضور مردم کردستان در هشت سال دفاع مقدس در کنار حضور در جبهه های جنگ با گروهک های ضد انقلاب و پاک کردن این استان از حضور اشرار از جمله ویژگی های منحصر به فرد این استان در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود که متاسفانه امروز تمامی این رشادت ها در حال فراموشی است و کاری برای ثبت و ضبط آنها صورت نمی گیرد.

کردستان جزو استانهای خط اول در جبهه های حق علیه باطل بوده است ولی متاسفانه امروز در لابلای فعالیت های فرهنگی و هنری مرتبط با دفاع مقدس نامی از این استان در میان نیستهر چند که کردستان جزو استانهای خط اول در جبهه های حق علیه باطل بوده است و هزار پیشمرگ کرد مسلمان را تقدیم انقلاب و نظام اسلامی نموده و در مجموع بیش از چهار هزار نفر در این استان به شهادت رسیدند ولی متاسفانه امروز در لابلای فعالیت های فرهنگی و هنری مرتبط با دفاع مقدس نامی از این استان در میان نیست.

مقام معظم رهبری در سال ۸۸ و در سفر به استان کردستان با اشاره به رشادت های مردم این استان، کردستان را سرزمین مجاهدت های خاموش و فداکاری های بزرگ عنوان کردند ولی متاسفانه بعد از گذشت هفت سال از این رهنمودها، امروز این مهم تنها در حد یک شعار باقی مانده و کردستان فقط در سخنرانی های مدیران و مسئولان استان کردستان این عناوین را یدک می کشد.

وجود ظرفیت های بالای استان کردستان برای پرداختن در مسائل متعدد فرهنگی و هنری در حالی از سوی متولیان امر نادیده گرفته می شود که بعضی از استانهای مرکزی کشور که کمتر در مسئله هشت سال دفاع مقدس درگیر بوده اند نیز گوی سبقت را ربوده و امروز آثار متعددی را در این حوزه تولید و عرضه کرده اند.

جایگاه ضعیف کردستان در حوزه ادبیات دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میزان توجه به ادبیات پایداری در کردستان نگران کننده است و مدیران و مسئولان متولی امر باید تلاش و جدیت بیشتری در این حوزه داشته باشند و کمبودهای چند سال اخیر را به شکل مناسبی جبران کنند.

محمدرضا شرف بیانی با اشاره به اینکه کردستان در هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم قرار داشت، افزود: متاسفانه امروز در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری جایگاه این استان قابل قبول نیست و رشادت های مردم این استان و رزمندگان مهاجر تا حدود زیادی نادیده گرفته شده و همچنان بعد از گذشت سالهای بسیار ناشناخته باقی مانده است.

وی ادامه داد: مردم این استان در هشت سال دفاع مقدس از هیچ تلاش و کوشی در راستای دفاع از نظام اسلامی دریغ نکردند ولی امروز تنها در شعار و حرف از رشادت های آنها حرف به میان می آید و خبری از تولید آثار مکتوب به ویژه کتاب در میان نیست.

وی به رشادت های هزار پیشمرگ کرد مسلمان شهید اشاره کرد و افزود: از اعضای سازمان پیشمرگان کرد مسلمان افراد زیادی هنوز در قید حیات هستند ولی متاسفانه خبری از ثبت خاطرات ناب آنها در میان نیست و البته بخشی از این کم کاری به حوزه مسئولیت خود من نیز مربوط به می شود.

چاپ تنها چهار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در سال جاری

شرف بیانی ضمن انتقاد از بی تفاوتی ها در حوزه رشادت های مردم کردستان در هشت سال دفاع مقدس، عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی کشوری قرار است که امسال ۳۰ عنوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری در استان کردستان تولید شود که متاسفانه تاکنون تنها چهار جلد منتشر شده است و این به راستی جای تاسف دارد.

وی به اهمیت تولید کتاب در حوزه ادبیات پایداری و هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: کتاب ماندگاری زیادی دارد و به همین دلیل تولید آن از سایر تولیدات فرهنگی و قرار است که امسال ۳۰ عنوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری در استان کردستان تولید شود که متاسفانه تاکنون تنها چهار جلد منتشر شده استهنری با اهمیت تر است و انتظار می رود که سایر نهادها و سازمان های مسئول در این حوزه وارد کار شده و نسبت به این مهم بی تفاوت نباشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کردستان عنوان کرد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات جدی تر ما تولید کتاب هایی از سوی افرادی خارج از استان در خصوص دفاع مقدس در کردستان است که این افراد به دلیل عدم شناخت مناسب از وضعیت استان آثار خوبی را در این بخش تولید نکرده و این خود به یک مشکل بزرگتر تبدیل شده است.

در حالی که مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کردستان حتی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه مسئولیتی خود ناراضی است که از دو سال قبل به همت امین مرادی دفتر ادبیات پایداری در حوزه هنری استان کردستان تشکیل شده و فعالیت های در این بخش آغاز شده است.

راه اندازی دفتر ادبیات پایداری در حوزه هنری کردستان

رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت فعالیت های دفتر ادبیات پایداری بیان کرد: حوزه هنری استان کردستان در ابتدای امر با تشکیل و راه اندازی دفتر ادبیات پایداری، کارهای آموزشی را در این حوزه آغاز کرد و البته در راستای تربیت نیرو برای ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در کردستان همچنان تلاش خواهیم کرد.

امین مرادی با اشاره به گستردگی کار و محدودیت های شدید اعتباری حوزه هنری استان کردستان، افزود: در سال اول فعالیت دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری کارگروهی با حضور مسئولان دستگاه های مرتبط کارگروهی نیز برای این منظور تشکیل شده و برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است که باید با حمایت های اعتباری و مالی این برنامه ریزی ها عملیاتی و اجرایی شود.

وی به ظرفیت های بالای استان کردستان در حوزه کارهای فرهنگی و هنری هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: می توان در استان کردستان نیز آثار متعددی در حوزه ادبیات پایداری همانند آثار چاپ شده شاخص کشوری تولید و عرضه کرد که عملیاتی کردن این مهم مستلزم اعتبار و همچنین حمایت های بیشتر مسئولان استانی است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: حوزه هنری به اندازه توان و ظرفیت های در اختیار خود تاکنون چندین عنوان کتاب را تولید و روانه بازار نشر کرده است و البته هم اکنون نیز چندین عنوان دیگر در دست تدوین و انتشار است.

ادبیات دفاع مقدس نیازمند حمایت ویژه است

از سوی دیگر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با اشاره به نوع فرهنگ ناب و اصیل هشت سال دفاع مقدس، عنوان کرد: یکی از رسالت های اصلی ما در حال حاضر این است که اجازه ندهیم فرهنگ هشت سال دفاع مقدس در تاریخ گم شود و باید به هر نحوی که شده این فرهنگ اصیل را به نسل جوان انتقال دهیم.

اسماعیل احمدی با اشاره به جایگاه و تاثیر کتاب برای انتقال ارزشهای ناب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و بیان رشادت های رزمندگان اسلام، بیان کرد: کتاب می توان به بهترین شکل ممکن این ارزشهای دینی و اسلامی را انتقال دهد و در طول یک دهه اخیر کارهای خوب فرهنگی در مورد هشت سال دفاع مقدس با استقبال قابل توجهی از سوی مردم مواجه بوده است.

وی افزود: انتظار می رود که در یک فضای تعاملی و همکاری بتوانیم ضمن جبران کمبودها و کاستی در حوزه نشر ادبیات دفاع مقدس، فعالیت های در شان رشادت های صورت گرفته از سوی مردم این استان در هشت سال دفاع مقدس باشیم.

در اینکه رشادت های مردم کردستان در هشت سال دفاع مقدس نادیده گرفته شده است، شکی نیست ولی به نظر می رسد که باید متولیان امر به فکر جبران این کمبود و نقص ها باشند و زمینه را برای جبران بخشی از این کاستی ها فراهم کنند.



خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .