تبیان، دستیار زندگی
برای تبدیل شدن به ارگانیسمی کوچک، باید انرژی فراوانی مصرف شود زیرا سرعت متابولیسم و از دست رفتن حرارت به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوچک ترین پرنده جهان (بخش پایانی)

کوچکترین پرنده جهان  ( بخش پایانی )

برای تبدیل شدن به ارگانیسمی کوچک، باید انرژی فراوانی مصرف شود زیرا سرعت متابولیسم و از دست رفتن حرارت به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین مرغ های مگس خوار باید به فکر تغذیه خود باشند و یا اینکه برای ذخیره سازی انرژی به حالت خلسه یا مرگ کاذب در آیند.

با توجه به اینکه مطالعات چندانی در مورد مرغ مگس خوار زنبوری انجام نشده است، این ترفند در میان انواع مرغ های مگس خوار مشترک است، بنابراین دانشمندان می توانند نحوه وقوع این پدیده عجیب را در این موجودات کوچک اندام استنباط کنند.

کوچکترین پرنده جهان  ( بخش پایانی )

مرغ مگس خوار زنبوری در انتقال به حالت خلسه یا مرگ کاذب کاملا آزاد است، چرا که مرغ مگس خوار کل انرژی را مصرف می کند و از نظر انرژی، بیشتر از همنوعان خود در فشار است : به خاطر داشته باشید در هر ثانیه حدود 200 بار بال می زند!

بنابراین درست مثل حمله خواب (نارکولپسی)، مرغ مگس خوار زنبوری به فراخور نیاز می تواند وارد مرحله مرگ کاذب شود: به عنوان مثال، شب هنگام وقتی امکان تغذیه وجود ندارد، آنها برای حفظ دمای بدن خود به مصرف انرژی بیشتری نیاز دارند.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مرغ های مگس خوار در فصول بارانی و در حین بارش شدید باران که امکان تغذیه وجود ندارد، وارد مرحله خلسه یا مرگ کاذب می شوند؛ هم چنین در این مرحله، احتمال اینکه طعمه شکارچیان شوند نیز اندک است. علاوه بر موارد فوق، مرغ مگس خوار زنبوری گاهی نگران یافتن جفتی مناسب برای مواقع جفت گیری خود است.

وقتی فصل جفت گیری از راه می رسد، پرهای نوع نر این پرنده ها از سبز مایل به آبی به رنگ صورتی مایل به قرمز تغییر رنگ می دهد سپس از اعماق قلب خود شروع به آواز خوانی برای ماده ها می کنند.

بعد از اینکه تخم های کوچکی به اندازه دانه قهوه به وجود آمدند، مادر دیگر تمایلی به همراهی پدر با آنها ندارد، چرا که رنگ براق و چشمگیر پدر باعث جلب توجه شکارچیان می شود. در واقع مادر به تنهایی وظیفه مراقبت از تخم ها را به عهده می گیرد. به گفته گونزالس، وی به صورت مستقیم وارد لانه نمی شود. وی برای مدتی در مجاورت لانه می نشیند و وقتی مطمئن شد چیزی در آن اطراف وجود ندارد، وارد لانه می شود.

کوچکترین پرنده جهان  ( بخش پایانی )

مادر حدود 3 هفته بر روی تخم ها می نشیند و سپس به مدت 3 هفته یا بیشتر جوجه های خود را با شهد گیاهان تغذیه می کند. در این دوران پشه غذای کمکی آنهاست و سپس وارد عرصه زیستی می شوند. روی هم رفته مرغ مگس خوار زنبوری در کوبا زندگی مسالمت آمیزی دارند. برخی مناطق دارای محصولات منفردی است و این بدین معنی است که این پرنده ها همیشه قادر به دسترسی به مواد لازم برای ساخت آشیانه خود نیستند.

اما سایر مناطق جزیره، دارای طبیعتی کم و بیش بکر و دست نخورده هستند. اگرچه هیچ برنامه مدوّنی برای حمایت از مرغ های زنبور خوار وجود ندارد، با این حال این مرغ ها از برنامه های مربوط به محافظت از زیست بوم کوبا به خوبی بهره مند می گردند. امید بر این است که این شرایط همواره پا برجا باشد. بر کسی پوشیده نیست که با گسترش شرکت ها و موسسات، شاهد نابودی هر چه بیشتر محیط زیست خواهیم بود. هم چنین ترویج گردشگری و صنعت توریسم، اگرچه منجر به رونق هرچه بیشتر کوبا خواهد شد، اما در عین حال اکوسیستم آن با خطر جدی مواجه خواهد شد.

https://telegram.me/tebyankoodak

koodak@tebyan.com

منبع: برترین ها

تنظیم: فهیمه امرالله

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.