تبیان، دستیار زندگی
اگر پیش از سفر تیم ملی به خاور دور از کسی می خواستند که نتایج تیم ایران در دو بازی برابر چین و کره جنوبی را پیش بینی کند، بعید بود که کسی برد در هر دو بازی را حدس بزند .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبردار به احترام شاگردان قطبی

تیموریان و شجاعی

بخش ورزشی - اگر پیش از سفر تیم ملی به خاور دور از کسی می خواستند که نتایج تیم ایران در دو بازی برابر چین و کره جنوبی را پیش بینی کند، بعید بود که کسی برد در هر دو بازی را حدس بزند.

نمایشی که تیم ملی در آخرین بازی دوستانه پیش از سفر به چین ارائه کرده بود آن قدر دلچسب نبود که بتواند پر و پا قرص ترین هوادار افشین قطبی را راضی نگه دارد اما آنچه که تیم ملی در دو بازی اخیرش به نمایش گذاشت، جامعه فوتبال ایران را به آینده و بازی های پیش رو در جام ملت های آسیا امیدوار کرده است.

استفاده از بازیکنان جوان، انتخاب سیستم های منعطف و بهره جستن از حداکثر پتانسیل تیم ملی شرایطی را به وجود آورده که تیم ملی در دو بازی اخیرش به موفقیت برسد. فارغ از نتایجی که در هفته گذشته به دست آمد، نمایش دل انگیز تیم ملی سبب شده که حتی مهمترین منتقدان افشین قطبی هم به این جمع بندی برسند که باید از این تیم و این کادر فنی حمایت کرد.

تیم ملی حریفان سرسختی در جام ملت های آسیا خواهد داشت. از حریفان سنتی فوتبال ایران مانند کره جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا گرفته تا حریفان جدیدی که قدرتشان را به تازگی در فوتبال آسیا به حریفان قدیمی دیکته کرده اند

مجید جلالی یکی ازکارشناسان فوتبال ایران و سرمربی تیم فولاد خوزستان درباره تیم ملی به تبیان می گوید: « باید از این تیم حمایت کرد. اگر تیم ملی در جام ملت ها موفق شود به سود همه خواهد بود. ضمن اینکه آشکارا رگه هایی از پیشرفت در تیم ملی قابل مشاهده است که همین نکات ما را به آینده تیم ملی امیدوار کرده است.»

* تیم ملی و حریفان

تیم ملی حریفان سرسختی در جام ملت های آسیا خواهد داشت. از حریفان سنتی فوتبال ایران مانند کره جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا گرفته تا حریفان جدیدی که قدرتشان را به تازگی در فوتبال آسیا به حریفان قدیمی دیکته کرده اند، همه شاهد این واقعیت است که تیم ملی در بهمن ماه سال جاری روزهای دشواری را در قطر سپری خواهد کرد.  هم گروه های تیم ملی نیز چنین شرایطی دارند. کره شمالی نمایش خوبی را در دیدار با برزیل ارائه کرد و تیم ملی ایران در دو بازی اخیرش برابر این تیم به توفیقی دست نیافته است. عراق قهرمان دوره پیشین جام ملت ها و مدافع عنوان قهرمانی است.

ایران - کره جنوبی

حضور سیدکا سرمربی سابق تیم بحرین در تیم ملی عراق و خاطره تلخی که فوتبال ایران از نشستن این مربی روی نیمکت حریف ایران دارد، می تواند کار تیم افشین قطبی را دشوارتر کند. به غیر از عراق و کره شمالی که مهمترین حریفان ایران در مرحله گروهی جام ملت های آسیا هستند، امارات هم نمی تواند حریف آسانی برای فوتبال ایران باشد. امارات در چند سال اخیر پیشرفت زیادی کرده. اگر این طور نبود تیم ملی در رقابتهای انتخابی جام جهانی 2010 به راحتی از سد امارات می گذشت.

توقف تیم ملی در ابوظبی و نتایج نا امید کننده ای که فوتبال باشگاهی ایران در چند سال اخیر در رویارویی با حریفان اماراتی اش کسب کرده نشان می دهد که تیم ملی کار آسانی پیش رو ندارد. با این همه تیم ملی نشان داده که در روزهای دشوار می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

قطبی همانطور که بارها گفته هدفش در تیم ملی شکستن این طلسم 35 ساله است. به اذعان تمامی کارشناسان، تیم ملی با نمایشی که در دو بازی اخیر ارائه کرد نشان داد که شایسته این حمایت است.

* انگیزه قطبی و مردانش

پس از ناکامی تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی 2010 و افسوسی که پس از این ناکامی در جامعه فوتبال ایرانی به وجود آمد، انتظارات از افشین قطبی و مردانش بیشتر شده است. به ویژه اینکه قطبی خودش را هم تا حدودی در این ناکامی مقصر می داند و می خواهد موفقیت اش در فوتبال ایران را پس از قهرمانی با پرسپولیس تداوم بخشد. به غیر از قطبی که انگیزه فراوانی برای قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا دارد، بازیکنان تیم ملی هم می خواهند ثابت کنند چیزی از نسل طلایی فوتبال ایران که با فوتبال ملی خداحافظی کرده اند کم ندارند.

وداع مهدوی کیا با تیم ملی

مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان و چند تن از دیگر بازیکنان بزرگ فوتبال ایران پس از مسابقات انتخابی جام جهانی آفریقای جنوبی به خاطر شرایطی که فوتبال ایران در آن روزها داشت از فوتبال خداحافظی کردند و سرمربی تیم ملی چاره ای جز ایجاد تغییر در نسل تیم ملی را نداشت.

در ابتدا باور اینکه نسل جدید بخواهند جای بزرگانی چون کریمی و مهدوی کیا را پر کنند دشوار بود. با این حال با گذشت یک سال از خداحافظی این بازیکنان بزرگ، بازیکنان جدید ثابت کردند که پتانسیل بزرگ شدن را دارند. بازی با کره جنوبی به منتقدان فوتبال ایران ثابت کرد که می توان به بازیکنانی نظیر غلامرضا رضایی، کریم انصاری فرد، خسرو حیدری و … اعتماد کرد و به گفته افشین قطبی اگر قرار است تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا قهرمان شود،گل قهرمانی تیم ملی را بازیکنی نظیر قاسم حدادی فر به ثمر می رساند.

* تیم ملی و قهرمانی در جام ملتهای آسیا

آخرین باری که تیم ملی در جام ملتهای آسیا قهرمان شد بر میگردد به جام ملتهای 1976 در تهران. مسابقاتی که تیم ملی با هدایت حشمت الله مهاجرانی به قهرمانی در آسیا رسید و از آن روز تا شروع جام ملتهای آسیای دوحه 35 سال میگذرد. قطبی همانطور که بارها گفته هدفش در تیم ملی شکستن این طلسم 35 ساله است. به اذعان تمامی کارشناسان، تیم ملی با نمایشی که در دو بازی اخیر ارائه کرد نشان داد که شایسته این حمایت است. اگر این حمایت همچنان تداوم داشته باشد، تیم ملی می تواند با کادر فنی و بازیکنان فعلی اش قهرمان آسیا شود. باید به قطبی و تیم اش احترام گذاشت. باید به احترام تیم ملی کلاه هایمان را برداریم.

محسن معتمدکیا

گروه جامعه و ارتباطات