تبیان، دستیار زندگی
به رسم مالوف ورزش ایران که پیروزیها صد پدر و مادر دارد و شکست بی پدر و مادر است، چند روز پس از پایان بازیهای آسیایی گوانگجو، محمد علی آبادی و علی سعیدلو با وجود مشترکات فراوانی که با هم داشتند، رقابت برای بر عهده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلافی که دیگر تکذیب شدنی نیست

سعیدلو و علی آبادی در گوانگجو

بخش ورزشی- به رسم مالوف ورزش ایران که پیروزیها صد پدر و مادر دارد و شکست بی پدر و مادر است، چند روز پس از پایان بازیهای آسیایی گوانگجو، محمد علی آبادی و علی سعیدلو با وجود مشترکات فراوانی که با هم داشتند، رقابت برای بر عهده گرفتن مسوولیت موفقیت در بازیهای آسیایی را آغاز کرده اند.

پیش از شروع بازیهای آسیایی گوانگجو، اختلاف بین روسای سابق و فعلی سازمان تربیت بدنی علنی شد. البته ابتدا نه علی آبادی این اختلاف را تایید میکرد و نه سعیدلو اما هر چه زمان به آغاز بازیهای آسیایی نزدیک تر می شد، اختلاف این دو هم با شدت بیشتری در رسانه ها بروز پیدا میکرد تا جایی که دیگر کسی نمی توانست این اختلافات را تکذیب کند. حالا هم پس از پایان بازیها و کسب نتایج درخشان  ورزش ایران در گوانگجو، این دو تلاش دارند به نوعی خود را مسوول اصلی قهرمانی های ورزشکاران ایرانی در بازیهای آسیایی به مردم و رسانه ها معرفی کنند. با این حال اختلاف سعیدلو و علی آبادی در زمان برگزاری بازیها آنقدر علنی شده بود که حتی چینی ها هم متوجه این اختلاف شده بودند.

محمد کاظم روحانی نژاد خبرنگار صدا و سیما در شرق آسیا که برای پوشش این بازی ها به چین رفته بود در یادداشتی که بر روی وبلاگ شخصی خود قرار داده آورده است: «دعوا و قهر وآشتی سعیدلو، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی و علی آبادی رئیس کمیته ملی المپیک هم ماجرایی است. اختلاف این دو به گونه‌ای بود که چینی‌ها هم می‌دانستند داستان چیست و نباید کاری کنند که اوضاع به هم بریزد. مثلا در هر پیروزی و کسب نشانی و پس از پایان مبارزه ورزشکاران ایرانی رقابت این دو با یکدیگر برای اعطای نشان به فرد پیروز آغاز می‌شد که دست آخر با وساطت خودی‌ها، یکی نشان را به گردن ورزشکار قهرمان می‌انداخت و دیگری دسته گل به او می‌داد تا سهم هر یک در عکس و تصویر و خبر محفوظ بماند».

به این اتفاقات می توان به اظهار نظرهای علی آبادی و خصوصا سعیدلو هم اشاره کرد که چگونه سعی داشتند، نقش طرف مقابل را در موفقیت های اخیر کمرنگ کنند. مثلا علی آبادی که پس از بازی های آسیایی دوحه در سال 2006 مقام چهارمی را برای ورزش ایران در گوانگجو پیش بینی کرده بود، چند ماه قبل از شروع بازیهای آسیایی گفت که "با وضع مالی موجود رسیدن به مقام چهارمی محال است". البته این اظهار نظر پیش از حرفهای سعیدلو بود که پیش بینی علی آبادی را حرکتی "پهلوانانه" خوانده بود.

سعیدلو و علی آبادی در گوانگجو

* علی آبادی مسوول است یا سعیدلو

علی آبادی مدعی است که کمیته بین المللی المپیک، کمیته ملی کشورها را به عنوان متولی اصلی ورزش کشورهای مختلف قبول دارد و از آن طرف هم سعیدلو می گوید کسی مسوولیت دارد که روسای فدراسیون ها و مدیران کل تربیت بدنی استانها را منصوب می کند. دعوای اصلی  بین علی آبادی و سعیدلو هم سر این اصل شکل گرفت. علی آبادی که خود در دولت نهم مسوولیت سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت، در زمان حضورش در سازمان همین دعوا را با رضا قراخانلو رییس وقت کمیته ملی المپیک داشت.

او آن زمان معتقد بود که مسوولیت شکست در المپیک پکن با کمیته ملی المپیک است و این کمیته و رییس اش هستند که باید پاسخگوی رسانه ها، مردم و مجلس باشند. هر چند آن زمان با توجه به اینکه علی آبادی رییس ورزش دولت نهم بود و قراخانلو از دولت سید محمد خاتمی آمده بود، این اختلاف طبیعی به نظر می رسید اما برای خیلی ها قابل هضم نیست که چگونه سعیدلو و علی آبادی که خاستگاه سیاسی مشترکی دارند با هم به اختلاف خورده اند.

با این حال اگر قرار باشد سهم هر کدام از این دو رییس را در موفقیت اخیر مشخص کنیم، باید نقش علی آبادی را پررنگ تر بدانیم. به هر حال طرح آمایش استانی از طرحهای موفقیت آمیزی بود که در زمان حضور علی آبادی در سازمان تربیت بدنی آغاز شد و انجام این طرح یکی از دلایل اصلی کسب مدال های رنگارنگ برای ورزش ایران در بازیهای آسیایی گوانگجو بود.ضمن اینکه می توان به ساخت و سازهای اماکن ورزشی در دولت نهم هم اشاره کرد که نقش زیادی در موفقیت ورزشکاران ایرانی در گوانگجو داشت.

سعیدلو و علی آبادی در گوانگجو

البته در کنار این مساله بی انصافی است که از نقش انگیزشی سعیدلو هم بگذریم. او یک ماه پیش از اعزام ورزشکاران به گوانگجو بر سر اردوی تمامی تیم ها حاضر شد و با هر کدام از ورزشکاران صحبت کرد و به آنها مبلغی بین پنج تا ده میلیون تومان پاداش داد. ضمن اینکه قول پرداخت 150، 75 و 50 سکه طلا به قهرمانان ایرانی گوانگجو داد و اعلام کرد که این پاداش ها به محض ورود ورزشکاران به ایران پرداخت خواهد شد.

* آینده ای دشوار پیش روی دو رییس

حداقل تا المپیک لندن، علی سعیدلو و محمد علی آبادی مجبورند همدیگر را تحمل کنند.علی آبادی تا آن زمان رییس کمیته ملی المپیک خواهد بود و سعیدلو هم ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده خواهد داشت. البته برخی پیش بینی کرده اند که با ادامه این روند، محمد علی آبادی با توصیه یکی از مقامات دولتی استعفا خواهد داد تا این شرایط بیش از این به ورزش کشور لطمه نزند اما این تنها یک گمانه زنی است و هنوز علی آبادی در این باره هیچ اظهار نظری نکرده است. باید منتظر ماند تا وضعیت مشخص تر شود اما چیزی که از هم اکنون معلوم است اینکه دو رییس در یک اقلیم نمی گنجند.

نداسادات پاکنهاد

گروه جامعه و ارتباطات تبیان

تنظیم: مسلم حقیقی