تبیان، دستیار زندگی
در دنیای فوتبال آدم‌های اندکی به عنوان نخبه شناخته می‌شوند و نسل حاضر ما با پدیده‌ای به نام لیونل مسی روبرو است که گاهی حتی درباره مهارت‌هایش دست به افسانه‌سرایی می‌زنند. اما به هر حال هر آدم موفقی جدای از هوش و استعداد ذاتی، ویژگی‌هایی هم دارد که با تکیه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیونل مسی از رازهایش می‌گوید


در دنیای فوتبال آدم‌های اندکی به عنوان نخبه شناخته می‌شوند و نسل حاضر ما با پدیده‌ای به نام لیونل مسی روبرو است که گاهی حتی درباره مهارت‌هایش دست به افسانه‌سرایی می‌زنند. اما به هر حال هر آدم موفقی جدای از هوش و استعداد ذاتی، ویژگی‌هایی هم دارد که با تکیه بر آنها مسیر خودش را پیدا می‌کند. مسی هم کلیدهایی برای موفقیت دارد که می‌خواهد در این مقاله آنها را با شما تقسیم کند.

1- برای هدف‌هایت زندگی کن
مسی

در فوتبال همیشه تیمی برنده است که اهداف مشخصی داشته باشد اما این اهداف باید در عین واضح بودن، درست و منطقی باشند. بازیکنی که قصدش تکروی و نمایش توانایی‌های فردی‌اش باشد شاید در این زمینه موفق شود اما از یک پیروزی بزرگ جا می‌ماند که آن هم حضور در یک کار گروهی برای رسیدن به جایگاهی پویاتر و بهتر است. در زندگی هم همین است، نباید اهداف بزرگ و عالی را قربانی اهداف کوچک و مقطعی کرد. هدف تنها گل زدن نیست بلکه باید به پله‌های بالاتر صعود کرد.

2- گاهی کمک کن و گاهی کمک بگیر

درست است که بازیکن برتر سال تنها یک اسم خواهد بود اما همیشه در رسیدن آن فرد به آن جایگاه اسم‌های دیگری هم هستند. بازی فوتبال یک بازی تیمی است و در آن به جز آن یازده نفر حاضر در زمین کلی آدم دیگر از کادر مربیگری و تدارکات گرفته تا حتی هواداران تیم برای ارتقای کار تیم زحمت می‌کشند. اما همه اینها کمکی است که نتیجه‌اش گاهی به یک نفر می‌رسد. این یعنی هیچکدام ما بدون گرفتن کمک و داشتن حمایت خوب موفق نخواهیم شد. ضمن آنکه خود ما هم باید یکی از آنهایی باشیم که کمک می‌کنیم. در زندگی آدم‌هایی به جایگاه بالاتری می‌رسند که هم کمک می‌کنند و هم از اینکه کمک بخواهند ترسی ندارند.

هیچکدام از ما آدم‌های صددرصد کاملی نیستیم و هریک از ما نقطه ضعف‌های خودمان را داریم اما مهم است که آنها را بشناسیم، بپذیریم و برای رفع آنها اقدام کنیم. شما اگر می‌دانید در پاسکاری مهارت ندارید نباید آن را به حال خودش رها کنید بلکه باید تلاش‌تان را برای بهتر شدنش بیشتر کنید

3- در مسیر حرکت متوقف نشو

بازدارنده‌ها همه‌جا هستند. حتی وقتی با اتومبیل در حال رانندگی هستید، یک چراغ قرمز دقایقی شما را معطل می‌کند یا پشت ترافیک ساعاتی گیر می‌افتید اما مهم این است که شما میل به رفتن و رسیدن داشته باشید. در زمین فوتبال تمام آن یازده نفر تیم پیش رو آماده‌اند که شما را از حرکت بازدارند اما این شما هستید که باید راه خودتان را پیدا کنید و از وجود موانع نترسید. موانع زندگی هم همینطور هستند. هر بار که مشکلی پیش روی شما قرار گرفت او را مانند یک دفاع قلدر و تنومند ببینید که می‌خواهد راه شما را سد کند، اما حتی همین دفاع بزرگ و ترسناک را هم می‌شود با یک دریبل ظریف و کوچک پشت سر گذاشت.

4- درست تصمیم بگیر

هیچ آدم موفقی در دنیا وجود ندارد که دیگران به جایش فکر کنند و تصمیم بگیرند. شما تنها زمانی برنده خواهید بود که در شرایط مناسب با سنجیدن همه جوانب تصمیم درست را بگیرید. در فوتبال لحظاتی هست که شما حتی کمتر از یک ثانیه برای تصمیم‌گیری وقت دارید و کمترین درنگ آن فرصت را از بین می‌برد. یک شک کوچک مانع از عملی شدن تصمیم شما می‌شود و به همین راحتی توپ لو می‌رود. دو راهی‌ها و انتخاب‌های زندگی هم مانند همین فرصت استفاده از توپ هستند که اگر برایشان تصمیم درستی بگیرید به راحتی از دستتان خواهند رفت و بعد شما باید تمام مسیر را برگردید تا توپ را پس بگیرید.

مسی

5- قدر فرصت‌ها را بدان

خوش‌شانسی تنها زمانی تعبیر درستی خواهد داشت که هر آدمی قدر فرصت‌هایش را بشناسد و اصلا این فرصت‌ها را ببیند. در زمین فوتبال بازیکنی به عنوان چهره خاص شناخته می‌شود که با فرصت‌ها همراه است یعنی هم فرصت می‌سازد و هم فرصت‌های پیش آمده را درست و به جا می‌بیند. زندگی پر از شانس دوباره است اما گاهی فرصتی که از دست می‌رود جبران شدنی نیست. مانند گلی که می‌توانست شما را قهرمان کند اما به خاطر از دست رفتن فرصت این آرزو محال می‌شود. فرصت‌ها همه جا هستند و تنها باید خوب دید و آنها را به نفع خود استفاده کرد.

6- خودت را ارتقاء بده

آدمی که هیچ تلاشی برای بهتر شدن نکند قطعا بهتر نمی‌شود. مادامی که شما تمرین با توپ نداشته باشید هرگز یک باره به مهارت استفاده از توپ نمی‌رسید. هر زمان که حس کردید دیگر نیازی به تمرین و بهتر شدن ندارید باید آماده باشید که از سیبل موفقیت دور شوید. آدم‌های موفق درجا نمی‌زنند بلکه پیشرفت می‌کنند یعنی اگر پیشرفتی نباشد موفقیتی هم دیده نخواهد شد. یک بازیکن حرفه‌ای که به دنبال کسب عناوین بزرگ است حتی در بهترین شرایط و در روزهای اوجش بازهم باید تمریناتش را منظم انجام دهد و از تمرین و تکرار و به روز کردن اطلاعات و توانایی‌های خود دست نکشد.

خوش‌شانسی تنها زمانی تعبیر درستی خواهد داشت که هر آدمی قدر فرصت‌هایش را بشناسد و اصلا این فرصت‌ها را ببیند. در زمین فوتبال بازیکنی به عنوان چهره خاص شناخته می‌شود که با فرصت‌ها همراه است یعنی هم فرصت می‌سازد و هم فرصت‌های پیش آمده را درست و به جا می‌بیند

7- بر ضعف‌هایت غلبه کن

هیچکدام از ما آدم‌های صددرصد کاملی نیستیم و هریک از ما نقطه ضعف‌های خودمان را داریم اما مهم است که آنها را بشناسیم، بپذیریم و برای رفع آنها اقدام کنیم. شما اگر می‌دانید در پاسکاری مهارت ندارید نباید آن را به حال خودش رها کنید بلکه باید تلاش‌تان را برای بهتر شدنش بیشتر کنید. گاهی هم بعضی نقاط ضعف را باید پذیرفت و اینکه نمی‌توانیم آن را تغییر بدهیم اما باید راهی پیدا کنیم تا آن به چشم نیاید. من آدم قد بلندی در فوتبال نیستم و کاری هم برای بلندتر به نظر رسیدن نمی‌توانم انجام دهم اما می‌توانم روی مهارت‌های دیگری که برای بهتر شدن لازم است کار کنم و آنها را تعریف کنم.

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان