تبیان، دستیار زندگی
بسیاری معتقدند که اختصاص چهار سهمیه به فوتبال باشگاهی ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا یک دلیل اصلی دارد و آن هم استقبال زیاد تماشاگران ایرانی از این رقابت‌هاست ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوهای خالی؛فریادی در سکوت

ورزشگاه آزادی

بخش ورزشی - بسیاری معتقدند که اختصاص چهار سهمیه به فوتبال باشگاهی ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا یک دلیل اصلی دارد و آن هم استقبال زیاد تماشاگران ایرانی از این رقابت‌هاست.

اگر کشورهایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی یا حتی استرالیا می‌توانند افتخار کنند که امکانات و زیرساخت‌های ورزشی‌شان یک سر و گردن از دیگر کشورهای آسیایی بالاتر است اما در عوض افتخار پرتماشاگرترین بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در این دو سال اخیر همواره به فوتبال ایران رسیده و این هم فاکتوری شده برای تداوم اختصاص چهار سهمیه به فوتبال باشگاهی ایران، آن هم در شرایطی که فوتبال ایران امتیازی به مراتب کمتر از دیگر کشورها دارد.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ دو سال پیش و در شرایطی که بیش از یک میلیون نفر 94 بازی انجام شده در لیگ قهرمانان آسیا را از نزدیک تماشا کردند، بیش از یک سوم این تماشاگران پرسپولیسی بودند و سایر تماشاگران به سی و یک تیم باقی‌مانده اختصاص داشتند. این اتفاق باعث شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا پرسپولیس را پرهوادارترین تیم مسابقات در دو فصل پیش بنامد.

در فصل 2009- 2010 هم که اکنون به مرحله یک چهارم نهایی رسیده، وضع برای دیگر تیم محبوب ایرانی مانند پرسپولیس است. از مجموع 551 هزار و 77 نفری که تا به حال بازی‌ها را از نزدیک دیده‌اند، یک سوم استقلالی یا بهتر بگوییم ایرانی بوده‌اند که این آمار هم استقلال را به پرهوادارترین تیم آسیایی در این فصل تبدیل کرده است. با همین فاکتور مسوولان فدراسیون فوتبال ایران امیدوارند که در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر کنفدراسیون فوتبال قاره کهن به فوتبال ایران چهار سهمیه بدهد.

عزیز محمدی به تبیان می گوید: من هم قبول دارم که شاید یکی از دلایل افت حضور تماشاگران در استادیوم‌ها همین افزایش قیمت بلیت ها باشد اما قطعا دلیل اصلی نیست. تیم‌ها در هفته‌های نخست کیفیت بالایی ندارند و این یکی از دلایل اصلی این اتفاق است.»

با این حال لیگ دهم که یک ماه پس از پایان جام جهانی 2010 و در شب میلاد امام زمان (عج) آغاز شد، یک نقطه ضعف بزرگ داشت و آن هم عدم استقبال از هفته آغازین بازی‌ها بود. هفته اول که به پایان رسید، پرسپولیس، تراکتورسازی و شهرداری تبریز به دلیل آنچه که بدرفتاری هواداران این تیم‌ها خوانده شد از یک تا دو جلسه از حضور هواداران‌شان در بازی‌های خانگی محروم شدند و این بر عدم استقبال هواداران در هفته‌های دوم و سوم افزود.

هواداران صنعت نفت در لیگ برتر

در هفته سوم، صنعت نفت آبادان به همان دلیل یعنی بدرفتاری هوادارانش از حضور تماشاگر در بازی مقابل پرسپولیس محروم شد و در شرایطی که این بازی می‌توانست یکی از پرشورترین بازی‌های نیم فصل نخست لقب بگیرد در سکوت کامل برگزار شد.

دکتر مجتبی شریفی رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در توجیه این تصمیم‌ها در گفت‌وگو با تبیان اظهار کرد: «از ابتدای حضورم در کمیته انضباطی بنایم این نبود که فوتبال را از حضور تماشاگران محروم کنم اما برای این صبوری هم سقفی تعیین کردیم. با خودمان عهد کردیم تا زمانی که شرایط در ورزشگاه‌ها معمولی باشد، تنها با اتفاقات به صورت موردی برخورد کنیم اما اتفاقات شروع امسال لیگ برای خود ما هم غافلگیرکننده بود و با وجود اینکه تصمیم سختی بود اما این تصمیم را برای چهار باشگاه پرسپولیس، شهرداری تبریز، تراکتورسازی و صنعت نفت اتخاذ کردیم. »

البته این تنها دلیل کاهش حضور تماشاگران در رقابت‌های لیگ امسال نیست. بسیاری معتقدند پخش بازی‌های جام جهانی آفریقای جنوبی و جو مایوس کننده‌ای که به دلیل عدم حضور تیم ملی ایران در این مسابقات به وجود آمد یکی دیگر از این دلایل است. ضمن اینکه برخی کارشناسان از جمله بیژن ذوالفقارنسب اختلاف کیفیت بازی تیم‌های سطح اول دنیا با تیم‌های داخلی را یکی دیگر از دلایل کاهش تماشاگران در ورزشگاه‌ها می‌دانند.

روزگاری حضور تیم‌های آسیایی در ورزشگاه‌های ایران یک کابوس بزرگ برای رقبای تیم‌های ایرانی به حساب می‌امد اما حالا مدت‌هاست که دیگر خبری از این جو وحشتناک نیست.

اگر از کنار دلسردی بخشی از هواداران فوتبال نسبت به فوتبال ایرانی بگذریم، به نکته‌ای دیگر برمی‌خوریم که آن هم افزایش قیمت بلیت بازی‌هاست. اتفاقی که باعث دو برابر شدن قیمت بلیت بازی‌های این فصل شده است. حتی این اتفاق با واکنش منفی سازمان تربیت بدنی همراه شد و اداره کل روابط عمومی سازمان تربیت بدنی اعلام کرد که فدراسیون فوتبال باید قیمت‌های جدید را اعلام کند. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مسوولان فدراسیون فوتبال از این افزایش قیمت دفاع کردند.

عزیز محمدی رییس سازمان لیگ در این‌باره به تبیان گفت: «بر طبق اساس‌نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا این حداقل افزایشی بود که ما برای بلیت رقابت‌های لیگ برتر در نظر گرفتیم. من هم قبول دارم که شاید یکی از دلایل افت حضور تماشاگران در استادیوم‌ها همین افزایش قیمت بلیت ها باشد اما قطعا دلیل اصلی نیست. تیم‌ها در هفته‌های نخست کیفیت بالایی ندارند و این یکی از دلایل اصلی این اتفاق است.»

هواداران در دیدار استقلال - سپاهان

به هر حال نباید از این نکته هم مغفول ماند که این فصل فوتبالی ایران تقویم شلوغی دارد. از لیگ قهرمانان آسیا بگیرید تا بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جام ملت‌های آسیا همه امسال برگزار می‌شوند و به همین دلیل گردانندگان فوتبال ایران مجبور شده‌اند طوری برنامه‌ریزی کنند که هر هفته دو بازی برگزار شود.

این مساله باعث می‌شود که حداقل یک بازی در وسط هفته برگزار شود و به همین خاطر می‌توان عدم استقبال در بازی‌های میانه هفته را هم به دیگر دلایل کاهش حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها اضافه کرد. با این حال حضور بیش از 60 هزار نفر در بازی‌ استقلال و سپاهان یک اتفاق امیدوارکننده بود. باید امیدوار باشیم که پس از بازگشت تیم ملی از سفر به چین و کره‌جنوبی و شروع دوباره لیگ برتر تماشاگران حضور پرشوری در ورزشگاه‌ها داشته باشند.

به هر حال در روزگاری حضور تیم‌های آسیایی در ورزشگاه‌های ایران یک کابوس بزرگ برای رقبای تیم‌های ایرانی به حساب می‌امد اما حالا مدت‌هاست که دیگر خبری از این جو وحشتناک نیست.

محسن معتمدکیا

گروه جامعه و ارتباطات