تبیان، دستیار زندگی
در فوتبال ایران تغییر مربیان به سرعت انجام می‏شود و هر باشگاهی که در امر نتیجه‏گیری به هدفش نرسیده، بلافاصله دست به تغییر مربی می‏زند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 تغییر روی نیمکت داغ لیگ برتر

ابراهیم زاده، قلعه نویی

در فوتبال ایران تغییر مربیان به سرعت انجام می‏شود و هر باشگاهی که در امر نتیجه‏گیری به هدفش نرسیده، بلافاصله دست به تغییر مربی می‏زند. این اقدام در طول فصل پیش نیز انجام شد و تغییرات زیادی روی نیمکت تیم‏ها صورت گرفت و در ادامه مدیران باشگاه‏ها برای فصل جدید به تغییرات بیشتری دست زدند تا به نوعی بتوانند به خواسته‏های خود با مربی جدید برسند. در لیگ ایران تفاوتی بین تیمی که قهرمانی را به دست آورده و تیمی که به لیگ برتر صعود کرده، وجود ندارد و مدیران در هر صورت دست به تغییرات روی نیمکت می‏زنند! از استقلال، قهرمان لیگ برتر تا شاهین بوشهر تیمی که جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورد، همگی تغییراتی را به خود دیده‏اند برای فصل جدید 12 تغییر روی نیمکت‏های تیم‏های لیگ برتری صورت گرفته و این مسئله نشان می‏دهد مدیران باشگاه‏ها نتیجه‏گرا شده‏اند و از نتیجه‏ای که به دست آورده‏اند، راضی نیستند و به دنبال شرایط بهتری هستند.

این اتفاق در تیمی چون استقلال که قهرمانی لیگ را به دست آورده نیز رخ داد و مدیران استقلال از نتیجه‏ای که قلعه‏نوعی برایشان به دست آورد، راضی نبودند. در واقع آنها با قهرمانی در لیگ راضی نشدند و به بهانه عدم موفقیت در آسیا، شرایط رفتن قلعه‏نوعی را مهیا کردند.

سلام استیل آذین به لیگ برتر

اگر به وضعیت آخرین تیم لیگ یعنی شاهین بوشهر توجه کنیم، می‏بینیم در این تیم نیز پاداش حمید کللی فرد سرمربی تیم پس از صعود به لیگ برتر کنار گذاشته شدن از این تیم بود. در استیل آذین هم چنین شرایطی حاکم شد و نادر دست‏نشان پس از حضور استیل آذین در لیگ برتر، کنار گذاشته شد.

در سایر تیم‏های لیگ نیز این وضعیت وجود دارد و مدیران برای فرار از وضعیت فصل گذشته، تنها به تغییر روی نیمکت خود دست زدند. تفکرات مدیران ایرانی باعث شده هیچ مربی‏ای برای چندین سال در یک تیم نماند، البته به غیر از غلام پیروانی و شاید دلیل فراز و نشیب تیم‏های لیگی مربوط به همین تغییرات زیادی است که روی نیمکت‏ها رخ می‏دهد. شاید اگر مدیران ایرانی در باشگاهی چون منچستریونایتد یا آرسنال مدیریت  می‏کردند، شاهد حضور فرگوسن و ونگر در این دو تیم نبودیم چون آمار نشان می‏دهد مدیران ایرانی علاقه زیادی به تغییرات دارند. عده‏ای از منتقدان عنوان می‏کنند مدیران باشگاه‏ها برای تثبیت جایگاه خود و فرار از برکناری دست به تغییر مربی می‏زنند. اگر آمار تغییرات مدیران را در لیگ برتر بررسی کنیم، فقط دو مدیر تغییر کرده‏اند که تیم‏هایشان جزو تیم‏های برتر لیگ بوده است؛ سعید آذری مدیر عامل ذوب آهن و کریم ملاحی دو مدیری هستند که با توجه به موفقیت تیم‏هایشان از مدیریت کنار رفتند.

اما پرسپولیس یکی از تیم هایی است که هنوز نتوانسته است سرمربی قطعی خود را بشناسد هر چند گفته می شود کلاوس تاپ مولر ظرف روزهای آینده وارد تهران خواهد شد تا سکان هدایت سرخپوشان را بر عهدا بگیرد اما هنوز هم سرگیجه خبری در این باشگاه موج می زند و مشخص نیست تیم پرسپولیس چه اهدافی را برای لیگ نهم دنبال می کند.

این در حالی است که هوداران این تیم انتظار دارند علی رغم ناکامی در فصل گذشته این تیم در لیگ آینده جبران کند و بتواند سومین عنوان قهرمانی خود را از آن خود کند.

تغییرات مربیان در لیگ مطمئناً به اینجا ختم نمی‏شود و به طور حتم در طول فصل نیز باز شاهد تغییرات بیشتری در جمع مربیان خواهیم بود اما فعلاً تیم‏های لیگی‏با این مربیان کار خود را آغاز می‏کنند:

نام تیممربی قدیممربی جدید
استقلال تهرانامیر قلعه نوییصمد مرفاوی
ذوب آهن اصفهانمنصور ابراهیم زادهبدون تغییر
مس کرمانپرویز مظلومیبدون تغییر
سپاهان اصفهانفرهاد کاظمیامیر قلعه نویی
پرسپولیس تهرانوینگادااحتمالا تاپ مولر
پیکان قزویناصغر مدیر روستاحمید درخشان
فولاد خوزستانمجید جلالیلوکا بوناچیچ
پاس همدانوینگو بگوویج؟؟؟
استقلال اهوازخداداد عزیزیبدون تغییر
مقاومت سپاسی شیرازغلامحسین پیروانی؟؟؟
راه آهن شهر ریمهدی تارتاربرندتس
سایپا کرجمحمد مایلی کهنبدون تغییر
تراکتور سازی تبریزفراز کمالوندبدون تغییر
ابومسلم مشهدعلی حنطهناصر پور مهدی
ملوان انزلیمحمد احمدزادهبدون تغییر
استیل آذیننادر دست نشانحمید استیلی
شاهین بوشهرحمید کللی فرد؟؟؟
صبای قمفیروز کریمیمحمد حسین ضیایی

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری