تبیان، دستیار زندگی
اگر تصمیم دارید بعد از پایان ماه مبارک رمضان، روزهای باقی مانده از تابستانتان را در سفر بگذرانید، پیشنهاد می کنیم که کوله بارتان را ببندید و راهی شمال کشور شوید. با این تفاوت که این بار، مقصد سفر یک روستای دنج و خوش آب و هوا و دیدنی به اسم زیارت است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاحت در زیارت!

روستای زیارت


اگر تصمیم دارید بعد از پایان ماه مبارک رمضان، روزهای باقی مانده از تابستانتان را در سفر بگذرانید، پیشنهاد می کنیم از همین حالا مقدمات یک سفر ماجراجویانه به شمال کشور را فراهم کنید؛ این بار با این تفاوت که مقصد سفر یک روستای دنج و خوش آب و هوا و دیدنی به اسم زیارت است!


برای دیدن روستای زیارت، باید به استان گلستان و شهر گرگان سفر کنید و از آنجایی که نام گرگان همیشه با پارک ناهار خوران تداعی می شود، پیشنهاد می کنیم سری هم به این پارک بزنید تا با یک تیر دو نشان زده باشید. هم استراحتی چند ساعته و پر کردن ریه ها از هوای سالم این پارک جنگلی و هم نزدیک تر شدن به سمت روستای زیارت. چرا که این روستا در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان و در حدود 10کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد. روستای زیارت که در میان دو دامنه كوهستانی و جنگلی قرار گرفته، این روزها هوای خنک و دلنشینی دارد و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین گزینه برای فرار از گرمای آخرین روزهای تابستان است! در عوض، پاییز به نیمه نرسیده، روستای زیارت آنقدر سرد و بارانی می شود که عملا کمتر گردشگری به آنجا سفر می کند.

روستای زیارت

می گویند مردم روستای زیارت آنقدر آب و هوای سالم و تغذیه درست و اصولی دارند که میانگین سنی شان به بالای 100سال می رسد! بنابراین اگر گذارتان به این روستا افتاد، یادتان باشد که یک دستور تغذیه ای سالم و کامل از پیرمردها و پیرزنان روستایی بگیرید و به عنوان سوغات سفر با خود بیاورید!

روستای زیارت

این روستا در دره رودخانه «خاصه رود» قرار گرفته و در دامنه این رود گسترش پیدا کرده است. اگر می خواهید محدوده های این روستای در حال گسترش را بشناسید باید بگوییم که روستای زیارت از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات «بندسر» و «خمام شهر»، از شرق به ارتفاعات «خال دره»، از غرب به ارتفاعات «ادیم» و «مازوكش» و «كمرسر» و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می رسد. بنابراین، اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، طوری برنامه اقامتتان را بچینید که بتوانید از این جاذبه های طبیعی دیدن کنید. این البته به جز آبشار زیارت، چشمه آبگرم، امامزاده عبدالله (که نام روستا به دلیل وجود این امامزاده انتخاب شده) و همچنین بافت قدیمی روستا است که می توانند مهم ترین دیدنی های سفر شما باشند.

روستای زیارت

برای دیدن آبگرم روستای زیارت که به خاطر خواص درمانی اش همیشه شلوغ است، باید به حاشیه جنوبی روستا بروید و آن را در مجاورت امامزاده عبدالله ببینید. آبگرمی که در میان قدیمی های منطقه هنوز به نام گرماندو و گرماب شناخته می شود.

روستای زیارت

این آبگرم چهار مظهر و چهار خروجی دارد كه به فاصله حدود 10 تا 20متر قرار گرفته اند. اولین مظهر این چشمه زیر تخته سنگی است كه روی آن كتیبه كوچكی به ابعاد 15در 20سانتی متر به چشم می خورد و روی آن به خط عربی تاریخ 1035 درج شده است. مظهر دوم 20 متر از جنوب این مظهر فاصله دارد و دو مظهر دیگر هم هر کدام با فاصله ای در حدود 10 تا 15 متر از زیر بدنه یک صخره جاری هستند.

روستای زیارت

اما جاذبه های روستای زیارت به همین جا ختم نمی شود. این روستای ییلاقی یكی از ده روستای تاریخی کشور است که دارای بافت باارزش باستانی معرفی می شود. گورستان تاریخی این روستا و بافت سنتی خانه های آن، مهم ترین دیدنی هایی هستند که ارزش تاریخی روستای زیارت را به شما نشان می دهند.

روستای زیارت

آبشار 15متری زیارت هم که روزگاری 2گانه بوده و این روزها از آبشار کناری آن تنها چند قطره آب باقی مانده است، در 7کیلومتری روستای زیارت قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از جاده ای خاکی و کم عرض عبور کنید. در یک کیلومتری آبشار، مسیر آنقدر ناهموار و نامناسب می شود که باید اتومبیل را پارک کنید و بقیه راه را پیاده تا آبشار طی کنید. با این حال، این سختی راه، ارزش رسیدن به یکی از زیباترین آبشارهای گرگان را دارد!

روستای زیارت


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد