تبیان، دستیار زندگی
طبیعت شمال نوشتنی نیست که ما بنویسیم و شما بخوانید. طبیعت شمال دیدنی است. با این حال اگر هنوز چیزی از زیبایی های الیمستان نشنیده اید و رنگ سرمستی طبیعت را در این منطقه مه آلود ندیده اید، توصیه می کنیم برای خواندن همین مختصر از عجیب ترین جنگل شمال وقت بگذا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمست و سبز و شگفت

سرمست و سبز و شگفت

طبیعت شمال نوشتنی نیست که ما بنویسیم و شما بخوانید. طبیعت شمال دیدنی است. با این حال اگر هنوز چیزی از زیبایی های الیمستان نشنیده اید و رنگ سرمستی طبیعت را در این منطقه مه آلود ندیده اید، توصیه می کنیم برای خواندن همین مختصر از عجیب ترین جنگل شمال وقت بگذارید. قدم زدن در سرسبزی لطیف الیمستان یکی از همان چیزهایی است که تجربه کردنش توصیه نیست؛ ضرورت است!

اگر این روزها سفری به الیمستان داشته باشید،مجبورید با لباس های زمستانی در جنگل قدم بزنید و با پاهای گلی به خانه برگردید!اما با تمام این ها، الیمستان آنقدر زیباست که حاضرید هر طور شده یک روزتان را در این جنگل بگذرانید

سرمست و سبز و شگفت

جاده هراز - 20 کیاومتری آمل - جاده فرعی سمت راست با تابلوی امام زاده قاسم... این سر راست ترین آدرسی است که می توان از الیمستان داد. جاده فرعی آسفالته را با تمام باریکی و پیچ و خمش رد کنید تا به روستای لهاش و منطقه الیمستان برسید. دهی از دهستان چلاو بخش مرکزی شهرستان آمل که در 42 هزارگزی جنوب آمل قرار گرفته است. آن هم در کوهستانی جنگلی و معتدل مرطوب. منطقه ای که با ارتفاع 1700 متری اش هوای پاک و خنکی را به ریه های شما تقدیم می کند. آنقدر که اگر در این روزها سفری به الیمستان داشته باشید، مجبورید با لباس های زمستانی در جنگل قدم بزنید و البته بعد از گشت و گذار، با پاهای گلی به خانه برگردید! اما با تمام این سختی ها، الیمستان آنقدر زیباست که حاضرید هر طور شده یک روزتان را در این جنگل بگذرانید. تمام گردشگرانی که یک بار پا به این جنگل مه آلود گذاشته اند معتقدند جنگل الیمستان برای پیاده روی و گردش یکروزه عالی ترین گزینه است. به شرطی که کفش و لباس مناسب همراه داشته باشید و البته نوشیدنی و خوردنی را هم فراموش نکنید!

نرسیده به قله جای دو شهاب سنگ بزرگ دیده می شود که حفره هایی به عمق 10 متر ایجاد کرده اند. بومیان منطقه معتقدند این گودال ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است

به منطقه الیمستان که رسیدید، باید آبادی را رد کنید تا اولین نشانه های جنگل را ببینید. برخی از گردشگران نام این منطقه را علی مَستان می دانند و داستان های بسیاری هم برای توجیه این نام ساخته اند ،غافل از این که “هلیم” یا “الیم” نام نوعی آلوی محلی و و پسوند “ِئستان” به معنای باغ و بوستان است.

سرمست و سبز و شگفت

روستای الیمستان یکی از بکرترین روستاهای شمال است که هنوز هم آب مردم آن از چشمه تامین می شود و محصول آن غلات، لبنیات و عسل است. بیشتر ساکنان این روستا زراعت و گله داری می کنند و عده ای هم به تولید صنایع دستی، کرباس و شالبافی مشغولند. راه مالرویی که از این روستا می گذرد عبور و مرور را قدری سخت کرده و به همین دلیل اکثر سکنه آن در زمستان در شهر آمل سکونت می کنند.

اما از همه این ها گذشته، قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه های این روستا است که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند. قله ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه های کوهنوردی در زمستان به شمار می رود. اگر اهل کوهنوردی باشید، این قله با تمام جاذبه های طبیعی اطرافش بهترین گزینه سفر کوهنوردی شما به شمار خواهد رفت. در کل مسیر دامنه شرقی، قله دماوند در پیش چشمان ما است و هر لحظه با شما حرکت می کند. اما شاید از همه جالب تر منطقه نقش پای رستم باشد که تعجب همه کوهنوردان را بر می انگیزد. نرسیده به قله جای دو شهاب سنگ بزرگ دیده می شود که حفره هایی به عمق 10 متر ایجاد کرده اند. بومیان منطقه افسانه ای زیبا برای این چاله ها دارند. آنها معتقدند این گودال ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد