• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 18777
  • يکشنبه 20/7/1382
  • تاريخ :

ازدواجهای فامیلی نیاز به مشاوره ژنتیك دارد


مروری بر تاریخ عقب ماندگی ذهنی نشان می دهد كه در هر دوره ای از تاریخ ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه طبقات اجتماعی افرادی وجود داشته اند كه از نظر فعالیت اجتماعی پایین تر از حد طبیعی بوده اند و این امر سازگاری آنها را  با محیط زندگی شان مشكل ساخته است . تولد كودك معلول و عقب مانده ذهنی به مثابه زنگ خطری برای اجتماع است چرا كه این افراد علاوه بر آن كه در پیشرفت جامعه زیاد مؤثر نیستند ،  به سبب نقص و معلولیتشان بار اقتصادی سنگینی را بر خانواده و جامعه تحمیل می كنند . یكی از عوامل پیدایش كودكان عقب مانده ذهنی اختلالات و نارسایی های ژنتیكی است . از جمله عوامل متعددی كه در ایجاد معلولیت ذهنی كودكان مورد نظر است ازدواج های فامیلی و پیوندهای خویشاوندی (همخونی) است .

تحقیقات نشان می دهد كه نسبت خویشاوندی والدین حتی اگر در سطح چندمین نسل هم باشد می تواند سبب عقب ماندگی كودك شود . از این تحقیقات چنین نتیجه گرفته شده است كه مرگ و میر فرزندان در غیر خویشاوندان ، در حدود چهل در هزار و در ازدواج های بین پسر عمو و دختر عمو به شصت تا هشتاد در هزار افزایش می یابد .

نتایج تحقیقات دانشمندان آمریكایی نشان می دهد كه ازدواج بین اعضای دور و نزدیك خانواده ، باعث افزایش میزان مرگ ومیر نوزادان و رشد گسترده انواع بیماری های جسمی ( قبل و بعد از تولد) می شود .

در كشور ما ، ازدواج های فامیلی ‌در روستاها و مناطق عشایری بیشتر از نقاط شهری است و این به دلیل بافت فرهنگی و روابط غنی قومی حاكم بر این مناطق است .

عشایر و روستانشینان ترجیح می دهند كه با فردی از فامیل و نزدیكان خویش ازدواج كنند . نگاهی به سوابق تاریخی ازدواج خویشاوندی در ایران حكایت از این موضوع دارد كه ازدواج خویشاوند مقدس شمرده شده است . در امپراتوری ساسانی ازدواج با خواهر و با زن پدر امری مقبول و متداول بود . ازدواج با خواهر به ویژه در حفظ پاكی خون و میراث شاهانه به عنوان یك اصل به شمار می رفت . نه تنها در بین آریاییان بلكه بین اقوامی سامی نیز ازدواج با محارم سابقه دارد و این عمل ظاهراً در بین ملل شرق چندان قبیح نبود .

در بررسی سوابق تاریخی ازدواج های خویشاوندی در سایر كشورها چنین برداشت می شود كه از دید جهان غرب ازدواجهای فامیلی غیر قابل قبول است . در اكثر ایالات امریكا ، ازدواج با فامیل نزدیك مثل پسر عمو و دختر عمو ، دختر عمه و پسر دایی و بالعكس ممنوع و غیر قانونی است . این قانون در اواخر قرن 19 میلادی به ثبت رسید .

در پژوهشی كه  در سال 1376 تحت نظر اساتید دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در این زمینه انجام گرفت ، 400 كودك به صورت نمونه و به طور تصادفی در استان لرستان انتخاب شدند كه 200 نفر از آنها كودك عقب مانده ذهنی و 200 نفر آنها عادی بودند . در این تحقیق همچنین به سن والدین در زمان بارداری و‌ ترتیب تولد ، تحصیلات والدین در زمان بارداری و تعداد فرزندان خانواده توجه شده بود .

نتایج نشان داد كه سن پدر در زمان بارداری می تواند بر عقب ماندگی ذهنی كودكان تأثیر داشته باشد و زمان خواستاری بچه ها در مردان باید قبل از سن 40 سالگی انجام پذیرد و بهترین سن برای بارداری مادران سالهای 19 تا 34 سالگی است و مادرانی كه قبل از 18 سالگی یا بعد از 35 سالگی باردار شوند امكان به وجود آوردن كودكان عقب مانده ذهنی در آنها بیشتر است . در رابطه با ترتیب تولد ، این موضوع با عقب ماندگی كودكان رابطه ای نداشت . همچنین تحقیقات نشان داد كه معمولاً والدین كودكان عقب مانده ذهنی از لحاظ سطح سواد و تحصیلات از والدین كودكان عادی پایین تر بودند.

همچنین از لحاظ تعداد فرزندان ، نتایج نشان داد كه هر اندازه جمعیت خانواده بیشتر باشد و در خانواده افراد زیادی با هم زندگی كنند والدین نمی توانند به خوبی مایحتاج فرزندان را رفع كنند و این باعث می شود كه بهره هوشی كودكان در خانواده های پرجمعیت كمتر باشد . در پایان نتایج نشان داد كه تعدد پیوندهای خویشاوندی در والدین عقب مانده ذهنی نسبت به والدین كودكان عادی بیشتر است . به عبارت دیگر ازدواجهای خویشاوندی می تواند با عقب ماندگی ذهنی كودكان رابطه داشته باشد . در پایان پژوهش ، پیشنهاداتی به قرار زیر ارائه گردید :

- ایجاد و گسترش مراكز مشاوره و كلینیك های مشاوره ژنتیكی در سطح كشور بخصوص در مناطق عقب افتاده عشایری؛

- تحقیقات گسترده بر روی نمونه های بزرگ در سراسر كشور در زمینه بررسی علل عقب ماندگی ذهنی؛

- مراجعه خانواده ها به مراكز مشاوره ژنتیكی قبل از اقدام به ازدواج های خویشاوندی ؛

- آگاه كردن خانواده ها از خطرات ازدواج های خویشاوندی و منع این گونه ازدواج ها؛

در پایان باید گفت كه غالب ناهنجاری های ژنتیكی و بیماری های ارثی قابل پیش بینی بوده و با در نظر گرفتن قوانین وراثت و مشاوره های ژنتیكی و انجام آزمایش های مختلف قبل از ازدواج های فامیلی می توان از تولد تعداد قابل ملاحظه ای از كودكان معلول و عقب مانده ذهنی كه به علت اختلالات ژنتیكی متولد می شوند جلوگیری كرد .

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
........ حدادی
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/9/1390 - 18:29
ناشناس
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما.امیدوارم ایام به كام باشد.
دختر دایی من حدود 9سال از من كوچكتره.والدینش فامیلای دور بودن،ولی چند تا از بچه هاشو وقتی نوزاد بودن از دست داده.چندتاشون هم به بیماری قلبی مبتلا هستن.
اگر ما قصد ازدواج داشته باشیم به نظر شما میتونیم؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=258 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/6/1390 - 16:58
N
سلام خسته نباشین
من و پسر خالم چند ساله همدیگرو دوست داریم و میخوایم با هم ازدواج کنیم ولی چند وقته بدجور رفتیم توی فکر آزمایش زنتیک!
ولی جرات نکردیم بریم آزمایش بدیم
البته حالا فعلا وقت واسه این کار داریم چون خودم 19 سالمه و پسر خالم 20 سالشه و هردومون داریم درس میخونیم
هم توی خانواده ی پدری من و هم پدری پسر خالم و هم توی خانواده ی مشترکمون ازدواج فامیلی داشتیم و هیچ مشکلی هم نداشتن و بچه های سالمی هم دارن فقط توی خانواده ی پدری پسر خالم یکی از پسر عموهاش صرع داره و بخاطره حمله هایی که بهش دست داده یه کم حالت عقب مونده ها شده ولی اصلا شکل مونگولا نیست فقط از این مورد میترسم !
ممکنه اگه توی خانواده ی پدری پسر خالم یه همچین مشکلی باشه واسه ما هم مشکلی پیش بیاد و نتونیم ازدواج کنیم؟
خیلی نگرانم!
ولی دیگه هیچ مشکلی توی خانواده نداشتیم و اینو هم بگم که پدر و مادر من و پدر ومادر پسر خالم فامیلی ازدواج نکردن و کاملا غریبه هستن بازم ممکنه مشکلی پیش بیاد؟!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 28/2/1390 - 22:4
غلام رضايي
سلام خسته نباشین خوب بود
پسری 23 ساله هستم میخوام با دخترعمویم كه 16 سال داره ازدواج كنم درصورت امكان منو راهنمایی كنین با این شرایط كه پدر مار دخترعمویم هم پسر عمو و دختر عمو هستن همچنین پدر بزرگ و مادبزرگمون هم پسر عمو و دختر عمو بدن ولی هیچ یك از بچه هاشون مشكل وراثتی ندارن.
الان ازدواج من با دختر عموم ریسك زیادی داره؟
خواهشا زود جواب بدین
خیلی متشكر

پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=258 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/2/1390 - 22:47
ناشناس
سلام من قراره با پسرعموم ازدواج کنم میگن باید ازمایش ژنتیک بدیم من میترسم نمیشه نریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 25/12/1389 - 8:9
ندا
قصد دارم كه از این متن در یك كار پژوهشی استفاده كنم. نیاز به نام نویسنده مطلب و رتبه علمی ایشان دارم. در صورت امكان در این مورد به من كمك كنید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 9/8/1389 - 23:42
سپيده حاتمي
با سلام ازدواجی كه هم از طرف پدر و هم از طرف مادر نسبت فامیلی وجود داشته باشد ولی هیچ كدوم از بیماری های عقب افتادگی یا كم خونی توشون نباشه چی ؟
پسر عموم كه همون پسر خالمم میشه اومده خواستگاری امشاوره رفتیم گفتن مشكلی نیست ولی من هنوزم میترسم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 6/7/1389 - 7:35
مريم خوشخو
سلام ببخشید من برای ازدواج مشاوره انجام دادم و گفتن مشكلی نیست پسرعمو دختر عمو هستیم حالابایدچه كار كنم به نظر شما احتیاجی به آزمایش ژنتیك هست
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=258 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 13/2/1389 - 18:52
ناشناس
لطفا اگر امكان دارد تلفن مشاوران ژنتیك را در اختیار قرار دهید تا تماس بگیریم وسوالاتمان را بپرسیم باتشكر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 8/2/1389 - 8:19
یکتا لطفی
تقریبا خوب بود
من خیلی برام سوال بودکه الان که پسرعموم رو دوست دارم و می خوایم با هم ازدواج کنیم مشکلی برامون به وجود نمیاد؟
کاش میشد یه جوری قبل از اینکه برم مشاوره ژنتیک کسی کمکم می کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/1/1389 - 16:59
ناشناس
خوب بود ولی نمیتواند برای تصمیم گیری فرد كمك شایانی كند!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 5/1/1389 - 12:48
حسين نعمتي
توضیحات رو بیشتر كنین
از نظر راه حل ها
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 25/9/1388 - 11:59
k
مادر من یک خواهر از پدر ناتنی دارد آیا ازدواج با نوه(دختر) خواهر مادر من مشکل دارد؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 2/6/1388 - 15:59
ناشناس
بسیار ابتدایی بود لطفا کاملتر شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 2/6/1388 - 10:23
زهرا جعفرزاده
خوب بود اگه میشه آدرس هاییی از مراکز مشاوره ای بدید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/4/1388 - 23:35
ناشناس
خوب بود من تو خانواده ام سه کودک عقب مانده ذهنی هست چند درصد احتمال بروز این مشکل برای من وجود دارد من مجردم لطفا در این مورد توضیح دهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 21/3/1388 - 19:8
انسیه فرجی
مادرم یک خاله دارد که از مادر با مادرش تنی هستند. حالا پسر خالة مادرم از من تقاضای ازدواج کرده و من هم از ایشان خوشم آمده آیا باز هم به آزمایش ژنتیک احتیاجی هست؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 10/3/1388 - 10:17
ناشناس
خوبه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 4/3/1388 - 12:36
ناشناس
لطفا در مورد آزمایشهای ژنتیک بیشتر توضیح دهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/3/1388 - 15:10
hosein
با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 30/2/1388 - 16:42
طاهر
ممنون آیا راه حلی برای این کارنیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/12/1387 - 21:29
پونه صبحی
آیا ازدواج دو نفر که هر دو والدینشان ازدواج فامیلی دارند ممکن است اشکال داشته باشد؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/11/1387 - 14:38
ناشناس
متأسفانه آدم ها تا وقتی دچار مشكلی نشوند به فكر جلوگیری از آن نیستند. وقتی كه مشكل ایجاد شد آن وقته كه تازه می فهمند اشتباه كردند. ولی بعضی مشكلات مثل یه فرزند عقب افتاده به هیچ عنوان جبران پذیر نیست. كاش ازدواج فامیلی واقعاً ممنوع می شد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/9/1387 - 15:29
مژگان چیتگر
لطفا مرا رهنمایی فرمائید دخترم تمایل به ازدواج فامیلی با پسر عمه اش دارد ازمایش خون دادن هموگلوبین انها خوب بود فرنتین هم خوب بود و mcVدخترم 77 و پسر عمه اش 79 می باشد الکترو فروز هم انجام دادیم دکتر معتقد است دخترم تالاسمی با همه این چیزها انها اصرار بر ازدواج دارند لطفا مرا راهنمایی نمایید
دارد
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید مشکل تان را در بخش مشاوره > روانشناسی مطرح نمایید تا راهنمایی لازم به شما ارائه گردد. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 3/9/1387 - 10:18
ناشناس
اگر می شود اطلاعات بیشتری را در زمینه عواقب ازدواجهای فامیلی بیان فرمایید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 22/8/1387 - 22:27
ناشناس
من خودم متاسفانه زمانی كه ازدواج كردم نزد مشاورژنتیك نیزرفتم و گفتند شما مشكلی ندارید ولی ببخشید فرزندی كه بدنیاآوردم معلول ذهنی است توروخدا ازدواج فامیلی را ممنوع اعلام كنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 23:13
ناشناس
خوب بود میخواستم بپرسم برای مشاوره ازدواج فامیلی باید کجا مراجعه کرد
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/5/1387 - 16:15
حمید
خوب بود فقط اگه آدرسهایی از مراکز مشاوره هم داشتید خیلی خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 8/3/1387 - 14:6
ناشناس
با تشکر فراوان , در مورد مراکز مشاوره در ایران بیشتر توضیح بدهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 20/2/1387 - 15:30
کلاگر
عالی بود خیلی به من کمک کرد ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 10/9/1386 - 18:47