راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • ازدواج موقت ، فرصتی که تهدید شد
    ازدواج موقت ، فرصتی که تهدید شد
    : با واقعيت‌هاي اجتماع بايد برخورد صحيح كنيم تا بتوانيم رابطه بين دختر و پسر را مشروع و در چارچوب احكام شرعي شكل دهيم. به اعتقاد ميرشمس ازدواج موقت امر ناپسندي نيست ، ولي در رابطه با مردان متأهل سودجو مسلماً‌ امري ناپسند و ناشايست است و رسانه‌ها بايد اي
  • حق طلاق برای زنانی كه همسرشان ازدواج مجدد می‌کند
    حق طلاق برای زنانی كه همسرشان...
    نماینده قوه قضائیه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان، با ارائه پیشنهاد «الزام وكالت مطلق طلاق و فراهم كردن مسكن جداگانه برای زوجه‌ای كه همسر او قصد ازدواج مجدد دارد» لایحه پیشنهادی حمایت از خانواده را وارد مرحله جدیدی کرد.
  • تعداد بازديد :
  • 6557
  • چهارشنبه 16/2/1388
  • تاريخ :

قابل توجه طرفداران چند همسری !

ازداوج

قانون تعدد زوجات یكی از قوانین اسلام است كه حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال داشته است. عده‌ای با استناد به آیات قرآنی و سنت رسول‌الله(ص) چند همسری را حقی مشروع برای مرد می‌دانند كه بدون هیچ‌گونه قید و شرطی می‌تواند از آن استفاده نماید و گروهی بدون توجه به ضرورت‌هایی كه موجب وضع چنین قانونی از سوی شارع مقدس ‌ همان كه او را عدل و علم مطلق می‌دانیم  گردیده تنها با تكیه بر دانش و تجربه محدود بشری شمشیر را از رو بسته و از پایه و اساس آن را نفی و طرد می‌كنند.

برخلاف تصور عموم، قانون تعدد زوجات صرفا یك قانون اسلامی نیست. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد كه از دوران باستان در میان اقوام و ملل مختلف قانون چند همسری رواج داشته است. دكتر علی‌عباس حیاتی، حقوقدان در این باره می‌گوید: «بر خلاف تصور بسیاری از ما كه تعدد زوجات را زاییده اسلام می‌دانیم ، بحث چند همسری در تمدن ایران‌باستان، در میان اعراب پیش از اسلام و حتی در تمدن رومیان و اروپا به شكلی بی‌حد و حصر رواج داشته است. اسلام با ظهور خود به این بحث سامان بخشید و برای آن قیودی ایجاد كرد.»

 

واقعیت این است كه در جامعه ما خانه و كاشانه‌های بسیاری به ناحق و به دلیل استفاده نابجا از این قانون به ویرانی گراییده و فرزندان بسیاری از این رهگذر آسیب دیده‌اند. شاید یكی از دلایل به وجود آمدن چنین شرایطی ناآگاهی گروهی از مردان از چارچوب‌ها و تقیداتی است كه اجرای این قانون را محدود به موقعیت‌هایی كاملا ویژه می‌كند.

در زمانی که دین اسلام نازل شد، محدودیت‌ها و قیودی را نیز برای تعدد زوجات قرار داده است، نشان می‌دهد كه حكم اولیه همان تك همسری و وحدت ازدواج است.مگر در شرایط استثنایی.

تكیه‌گاهی که فرو می‌ریزند

یكی از شروطی كه قرآن بصراحت درباره تعدد زوجات بر آن تأكید می‌كند ، برقراری عدالت است. برقراری عدالت كار هر كسی نیست؛ لذا آن گونه كه حیاتی می‌گوید نمی‌توان موضوع ازدواج مجدد را به عنوان یك قاعده و قانون پذیرفت كه به مرد اختیار دهد همسر دوم اختیار كند. اصل این است كه مرد می‌تواند تنها با یك زن ازدواج كند، مگر در موارد بسیار استثنایی و نادر.

فقهای اسلامی‌در كنار شروطی مانند برقراری عدالت، موارد دیگری همانند توانایی اقتصادی برای اداره چند خانواده و توانایی جسمانی برای انجام وظایف زناشویی را نیز از جمله شرایطی می‌دانند كه در تعدد زوجات باید مورد توجه قرار گیرد.

واقعیت این است كه امروز در جامعه ما گاه و بیگاه ازدواج‌های مجددی بدون توجه به انگیزه‌های شرع مقدس از وضع قانون تعدد زوجات صورت می‌گیرد. در این میان، معلوم نیست ضربه‌های روحی كه همسران چنین مردانی متحمل می‌شوند مربوط به اهمیت بیش از اندازه‌ای است كه به شوهران خود می‌دهند یا این كه احساس می‌كنند تكیه‌گاهی را از دست داده‌اند. در هر صورت، این آسیب‌ها گاه تا اندازه‌ای است كه سلامت جسمانی آنان را نیز به مخاطره می‌اندازد.

 

سوال این است كه حتی اگر منظور اصلی قانونگذار از وضع قانونی به نام تعدد زوجات حل معضلات اجتماعی نباشد و مرد مجاز باشد تنها به میل و خواسته خود همسران متعدد اختیار كند ، آیا در قبال سلامت وآرامش همسر اول خود مسوول نیست؟ چگونه می‌توان تصور كرد اسلام با آن همه دستور درباره خودداری از آزار رساندن به مردم، محبت به همنوعان و تعالیم فراوانی از این نوع نسبت به احساسات زن خانه بی‌توجه باشد و به مرد اجازه دهد بدون در نظر گرفتن شرایط روحی همسر خود در پی تجدید فراش باشد؟

 

کودک

فرزندان، آسیب‌پذیران اول

گروه دیگری كه در این ارتباط آسیب می‌بینند، فرزندان خانواده هستند. بسیار دیده شده به دنبال ازدواج مجدد پدر، فرزندان به حال خود رها می‌شوند یا كمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. دكتر حیاتی در این زمینه تاكید می‌كند: ازدواج مجدد در اصل دستوری است برای حل معضلات اجتماعی. اگر قرار است با ازدواج مجدد، معضل دیگری به وجود آوریم نباید مورد استفاده قرار بگیرد. به همان اندازه كه می‌خواهیم با ازدواج مجدد، مشكل زنی را كه به عقد ازدواج دوم در می‌آوریم حل كنیم، باید به مشكلات زن اول نیز توجه كنیم.

 

درباره فرزندان نیز از لحاظ فقهی شرطی كه فقها اعلام می‌كنند این است كه مرد ، توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد و بتواند 2 خانواده را اداره كند. در غیر این‌صورت نباید از این سیستم استفاده كرد. اجرای عدالت از نظر اقتصادی، عاطفی، تربیت فرزندان و ساعاتی كه مرد باید در كنار خانواده‌اش بگذراند بسیار مشكل است. وقتی از عدالت صحبت می‌كنیم به این معنی است كه هم در بین زنان عدالت به نحوی اجرا شود كه یكی از آنها احساس نكند مورد بی‌مهری قرار گرفته و هم فرزندان نباید احساس كنند پدرشان به فرزندان زن دیگر بیشتر اهمیت می‌دهد ضمن این كه از لحاظ حكم اولیه تربیت فرزندان، نفقه و غیره به عهده پدر است و ازدواج بعدی او را از این وظایف معاف نمی‌كند. بنابراین لازم است مرد قبل از تصمیم‌گیری به ازدواج مجدد تمام این موارد را در نظر بگیرد.

 

قانون مدنی كشور ما تحت شرایط خاصی مرد را مجاز به ازدواج مجدد می‌داند، اما اگر خانواده را نهاد مقدسی بدانیم كه حفظ حرمت و اساس آن بر زن و شوهر لازم است، آنگاه همان طور كه از زن انتظار داریم در سختی‌ها و ناملایمات در كنار همسر بماند و چنانچه زنی در چنین مواردی بخواهد از حق قانونی و شرعی خود برای طلاق استفاده كند، او را مورد ملامت قرار می‌دهیم، می‌توانیم از مرد نیز بخواهیم همین گونه در مشكلات كنار همسر خود بماند، صبر و تقوا پیشه گیرد و از انرژی خود در جهت كسب علم و معرفت استفاده كند.

 

تمام قوانین اسلام اگر درست و به هنگام انجام شود ،باعث صلاح و موفقیت خواهد بود اما نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد یادمان باشد خانواده و دوام آن در دین ما بسیار پر اهمیت است و پدر خانواده تکیه گاهی است که اگر فرو ریزد،ممکن است نسلی را دچار مشکل کند...

 

منبع : جام جم آنلاین - با تلخیص

تنظیم برای تبیان:داوودی

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
سیدمسعود امیری
همه مطالب را که خواندم یک چیر یادم رفته طبق در آیه سوم سوره نساء مى‏خوانیم: «وَ إِنْ خِفْتُم ألاّ تُقْسِطُوا فِى الیَتامى فَانْكِحوا ما طابَ لَكُم مِن النِّساءِ مَثنى و ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإن خِفْتُم ألاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً»؛ اگر در اجراى عدالت میان دختران یتیم بیمناك هستید، هر چه از زنان دیگر كه شما را پسند افتاد، دو دو، سه سه، چهار چهار به زنى گیرید. پس اگر بیم دارید كه به عدالت رفتار نكنید، به یكى اكتفا نمایید.»
از سوى دیگر در آیه 129 سوره نساء مى‏خوانیم: «و لَنْ تَستَطیعُوا أن تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساء وَ لَوْ حَرَصْتُم» ؛ و شما هرگز نمى‏توانید میان زنان عدالت كنید، هر چند بر آن حریص باشید. آیا در این آیات، در سوره نساء، درباره ازدواج مجدد تضاد است؟ ولی جواب که امام صادق (ع)فرمودندمنظور از عدالت در آیه 3 سوره نساء، عدالت در نفقه و رعایت حقوق همسرى و طرز رفتار و كردار است. اما منظور از عدالت در آیه 129 كه امرى محال شمرده شده، عدالت در تمایلات قلبى است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/9/1390 - 19:29
saba
خانم ؟؟؟فرزانه .... البته شک دارم واقعا یک خانم باشی و احتمالا از اسم مستعار زنانه استفاده کردی در کشور ما چند زن سراغ داری (همسر اول) که از چند همسری راضی باشند آیا از تبعات بد روانی چند همسری بر همسر اول و فرزندان آنان چیزی شنیدی و خوندی ؟ یا حاضری پدرت زن دیگری بگیره یا اگه خودت زن دوم هستی قبول داری شوهرت همسر سومی اختیار کنه یا هر وقت خواست صیغه؟ همه چی مسئله مادی نیست! و مشکل فساد صرفا با چند همسری و صیغه حل و یا حتی کم نمی شه این ها به بررسی ریشه ای تر و علمی تری احتیاج داره
آ
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 22/7/1389 - 14:34
ناشناس
ولی من فکر می کنم اگر در زمانهای گذشته چند همسری وجود داشته به خاطر جنگهای زیادی بوده که اتفاق می افتاده حتی در میان رومیها و عربها که در اینجا ازآنها اسم برده اید و همانطور که می دانید اسلام به یتیم نوازی تاکید داشته و این راه حلی بوده که مردان زیادی جان خود را از دست می داده اند خانواده آنها بدون سرپرست باقی نماند و آنهم با شرایطی پس قانونهای چند همسری مربوط به این دوران ما نیست که از روی هوا و هوس این کار را انجام میدهند نه از روی ایمان و یتیم نوازی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 9/3/1389 - 9:7
آذر
دوست عزیزی كه میگه در ادیان دیگر هم به جز اسلام تعدد زوجات است معلومه كه اطلاعات كافی در این زمینه نداره توصیه میكنم كه بیشتر مطالعه كنید. در ضمن اسلام اگه اجازه داده یه سری شرایط خیلی سختی گذاشته كه هر مردی نمیتونه اونو رعایت كنه، واقعا اون شرایط خیلی سخته و شاید از بین هزاران مرد فقط یه نفر بتونه رعایت كنه.پس نتیجه میگیریم كه خود اسلام هم با این شرایط سنگ بزرگی جلوی مردان انداخته، متاسفانه مردان ما فقط صورت مسئله را میبینند بدون اینكه در مورد آن چیزی بدونند و یا به عواقب وخیم آن فكر كنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 25/9/1388 - 10:44
دانش
خوب بود واگر درمورد تاثیرتعدد زوجین درخانواده های ایرانی نیز مطلب تهیه کنید برای آگاهی بیشتر خیلی خوب میشود متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 9/8/1388 - 9:46
hshshshs
با عرض سلام خیلی خوب بود ولی بهتر بود این مسایل دقیقتر بررسی شود تا افراد و به خصوص زنان فكر نكنند كه به حقوق انان ظلم شده بلكه این عین صلاحشان است وباید از مرد حتی تشكر كرد كه مسو لیت چند زن را دران شرایط تحمل می كند وهم چنین از زنانی كه به شوهرشان اجازه این كار را میدهند در ضمن برای اطلاع ان خواهر هم بگوییم هیچ دینی چند همسری را ممنوع نكرده كه برای فرار از این حقیقت فرار كنند به ادیان دیگر با تشكر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 15/6/1388 - 14:4
فهیمه م
اسلام ازدواج مجدد را به عنوان یک راه حل در شرایط اضطراری ارائه داده است وقتی تعداد زنان بیشتر از مردان باشد 1اولا چه کس امار دقیق دارد که الان تعداد دختران چند برار مردان است2ایا ان عده از مردان که حاضربه ازداج نیستند به دلایل مالی فرارمسولیت یاهوس در شمار این آمار قرار گرفته اند3 ایاپیش ازتوصیه به ازدواج مجدد راکارهای برای دوام زندگی زوجین به صورت اموزشهای رسمی ارائه شده است 4تعدادقابل توجهی از زنان منتظر ازدواج مطلقه های هستند که مهارت زندگی کردن را یاد نگرفته بودند...5چرا اسلام رابه دختران وزنان به گونه ای بشناسانیم که تمایلی به مذهب نداشته یا بدترازان به دنبال ادیان دیگر بروند.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 14/6/1388 - 14:15
فرزانه ....
وقتی مرد توانایی اداره چند خانواده را دارد و از طرفی هم دختران بسیاری بدون شوهر مانده و طعمه گرگان و در نهایت بی سرپرستی و نابودی میگردند چرا کشور ما این اجازه را نمیدهد چرا خانمها به فکر همجنسان خود نیستند این مرد است که باید از پس تحمل مشکلات در اید هر زنی موظف به تربیت فرزندانش شود این که به خاطر مسایل احساسی زنان این حکمت خداوندی را نهی و مشکلات بخش زیادی از دختران دارای این غریزه فطری و ارزوی داشتن خانه و فرزند را نادیده بگیریم بی انصافی است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 3/5/1388 - 13:32
rogha82
سلام،ازدواج موقت باید بصورت یک فرهنگ سالم در جامعه جوان ما نهادینه شود تا اولا از چند همسری جلوگیری کند و ثانیا از ان مهمتر فکر جوانان ما از این غریزه راحت شده و بسوی اهداف متعالی سوق داده شود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/4/1388 - 0:36
baharmaed
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/2/1388 - 11:18
حاجيه فاطمه خانم
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/2/1388 - 10:58
ناشناس
واقعا جالب و متفاوت بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 23:3
ناشناس
خب حالا توی این گرونی ها و این شرایط کنونی کشور داشتن یک زن هم مشکله چه برسه به چند همسر داشتن...!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 22:58
مهدي اسدي
به نظر من اگه این قضیه اشكالی هم داشته باشه مربوط هست به تفاوت فرهنگ ها و این آسیب هایی هم كه شما می فرماید به همین خاطر خواهد بود مثلا در فرهنگ ایرانیان در حال حاضر چند همسری یك پدیده منفی محسوب می شه در صورتی كه در كشورهای عربی و حتی اعراب جنوب كشور خودمان این یك پدیده متداول و معمولی است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 16:27
haditak
سلام علیکم
مطالب خوبی بود
یه نکته ای هم قابل بررسی هست اینکه جامعه ما چه مشکلاتی رو بخاطر سرکوب کردن ازدواج موقت و چند همسری داره تحمل می کنه .
من فکر می کنم ضرباتی که ما از سرکوب این دو مقوله متحمل شدیم از مشکلات چند همسری بیشتره و متاسفانه عملا چند همسری و مخصوصا ازدواج موقت با اینکه در اسلام و زمان پیامبر خیلی رایج بوده ولی الان نابود شده و همین مساله در رواج فساد نقش زیادی داره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 12:56
مريم
ارائه نظرات در خصوص این مساله در رسانه های عمومی مانند اینترنت، تلویزیون، جراید، رادیو و ... به صلاح جامعه نیست، كسی كه آن شرایط نادر و استثنایی كه می فرمایید اگر خودش داشته باشد می داند چه كار كند و لزومی ندارد این مساله هر روز و هر روز مطرح شود و برای خانواده های ما كه در شرایط كنونی جامعه به سختی شكل می گیرند و به راحتی از هم می پاشند به عنوان تهدیدی به حساب آید. لطفا دیگر مقاله در موضوع تعدد زوجات و ازدواج موقت ننویسید، مردان و زنان جامعه ما آبرومندند و صلاح خود را تشخیص می دهند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 11:20
ناشناس
مرحبا مدتها بود که منتظر شنیدن چنین مطالبی بودم...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 10:17
golnaz hajinejad
خیلی خوب بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 8:51
صادق رحماني
سلام
شما اولین زنی هستید كه می‌بینم به جای انتقاد شدید و نفی حقیقت به درستی به بررسی مشكلات پرداخته و تحلیلی زیبا ارایه داده اید
موفق باشید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 6:18