تبیان، دستیار زندگی
از آنجا كه والدین بیشترین وقت را با فرزندان خود می گذرانند روابط آنها با فرزندان می تواند نقش مهمی در پیشرفت رفتار فرزندان داشته باشد. اما متاسفانه گاهی اوقات والدین برخورد صحیح با فرزند را با توجه افراطی و در اصطلاح لوس کردن فرزندان...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والدین بله قربان گو!


از آنجا كه والدین بیشترین وقت را با فرزندان خود می گذرانند روابط آنها با فرزندان می تواند نقش مهمی در پیشرفت رفتار فرزندان داشته باشد. اما متاسفانه گاهی اوقات والدین برخورد صحیح با فرزند را با توجه افراطی و در اصطلاح لوس کردن فرزندان اشتباه می گیرند و اینجاست که تازه مشکلات والدین و حتی فرزندان شروع می شود...

والدین بله قربان گو!

خانواده یك واحد اجتماعی است كه بین اعضای آن یك ارتباط تنگاتنگ و همه جانبه برقرار است و از این جهت با بسیاری از واحدهای اجتماعی متفاوت و متمایز می شود. از آنجا كه والدین بیشترین وقت را با فرزندان خود می گذرانند روابط آنها با فرزندان می تواند نقش مهمی در پیشرفت رفتار فرزندان داشته باشد. یك خانواده سالم و پویا، خانواده ای است كه میان اعضای آن بویژه میان والدین و فرزندان، رابطه  انسانی و سالم حاكم باشد. مادران و پدران توانا كسانی هستند كه از دانایی ها و مهارتهای لازم در خصوص ارتباط با فرزندان برخوردارند. بخشی از دانستنی های ضروری برای والدین، دانش مربوط به بر قراری رابطة انسانی با فرزندان است. خانواده، مهم ترین كانون تأمین كنندة نیازهای جسمانی و روانی فرد است و تمام تلاش پدران و مادران مسئول و آگاه، باید براین اصل باشد كه فضای خانه و خانواده سرشار از امنیت، محبت و آرامش باشد. اما متاسفانه گاهی اوقات والدین برخورد صحیح با فرزند را با توجه افراطی و در اصطلاح لوس کردن فرزندان اشتباه می گیرند و اینجاست که تازه مشکلات والدین و حتی فرزندان شروع می شود.

اگر شما والدین گرامی حداقل سه مورد از موارد زیر به نظرتان آشناست احتمالا بچه هایتان شما را به یک والدین بله قربان گو تبدیل کرده اند:

* حداقل یکی از اتاق های منزلتان شبیه مغازه اسباب بازی فروشی شده است.

در هر ساعتی از شبانه روز تخت و تشک بچه ها مانند تشک ژیمناستیک یا کشتی یا شبیه یک مخفیگاه روی هم تلنبار شده است.

فرزندتان لباس های مهمانی و یا عید خود را قبل از رسیدن سال نو یا رفتن به مهمانی در مدرسه می پوشد.

* پدر و مادرشان را مانند دوستان شان با اسم کوچک صدا می زنند.

* هر چیزی که دوست صمیمی فرزندتان دارد شما هم به هر طریقی که شده  برای او فراهم کرده اید.

* بچه نوجوانتان آنقدر تا دیر  وقت بیدار می ماند که شما به او شب بخیر می گویید.

* آخرین جشن تولد دختران بسیار مفصل تر  و با جزئیات بیشتر نسبت به مراسم ازدواج خودتان است.

* حیوانات مختلفی نظیر کبوتر، طوطی، جوجه و ... در منزل دارید که همگی در اطراف شما و در کنار وسایل منزل لم می دهند.

غالب والدین "نه" گفتن را چیزی منفی تلقی می کنند زیرا معتقدند که گفتن این کلمه معیاری است از میزان نارضایتی و، رنجش و عصبانیت از فرزند

*بیشتر اوقات فراغت و ایام تعطیلی تان صرف منتظر ماندن برای خروج بچه ها و دوستانشان از شهر بازی، سینما، تئاتر و.. می  شود.

*هزینه ارسال پیامک فرزندتان  از صورت حساب ماهیانه تلفن همراه شما بیشتر است.

* وسایل و تجهیزات سرگرمی و تفریحی فرزندان تان (مانند وسایل ورزشی، موسیقی و ...) تمام فضای انباری و حتی پارکینگ منزل را پر کرده است.

* ....

خب، شما چه نمره ای به خودتان می دهید؟ آیا زمان آن نرسیده است که کمی صبر کنید و سپس در جواب فرزندتان بگویید "نه!"

دست از عصبانیت و عذاب وجدان بردارید. بچه ها بدون خجالت "نه" می گویند و حتی آنرا بارها و بارها تکرار می کنند. "نه" یکی از کوچکترین کلمات ممکن در فرهنگ لغت هاست که در عین حال می تواند سخت ترین واژه برای والدین برای گفتن آن با صدای بلند باشد.

والدین بله قربان گو!

غالب والدین "نه" گفتن را چیزی منفی تلقی می کنند زیرا معتقدند که گفتن این کلمه معیاری است از میزان نارضایتی و، رنجش و عصبانیت از فرزند. در واقع نمی خواهند با گفتن "نه" فرزندشان را نا امید و ناراحت کنند. در حالیکه "نه" کفتن یکی از حقوق مسلم والدین است. شما حق دارید به فرزندی که قرار است تا دیر وقت بیدار بماند "نه" بگویید زیرا سلامتی او در خطر است. همانطور که شما همین کار را با جوان تان انجام می دهید زمانی که خواهان پولی زیاد باری انجام یک کار پر ریسک و  خطر شکست است. ایفای نقش  والدین گونه، یک موضوع همیشگی است. قرار است ( و یا بایستی)شما برای چندین دهه "نه" بگویید بنابراین احساس عذاب وجدان و ناراحتی  را از خود دور کنید.

هر چند وقتی شما به هر خواسته فرزندتان تن بدهید مانع بد خلقی و کلافگی او می شوید اما یادتان باشد این که شما تحت تاثیر فشار محیط اطراف و علیرغم میل باطنی تان کاری را انجام می دهید هرگز به این معنی نیست که شما والدینی خوب و اثر بخش هستید  و یا نقش والدینی خود را بدرستی انجام داده اید.

نکاتی برای خلاصی از بله قربان گویی

* پذیرفتن خواسته ها و آرزو های فرزندان تان قبل از خواسته های خودتان را به یک عادت همیشگی تبدیل نکنید.

* از تحمل بی مورد و بیش از اندازه به امید بهبود شرایط در آینده خودداری کنید( این خود یکی از دلایل بله گفتن والدین است)

* درباره موضع مورد نظر( مثلا افزایش ساعت رانندگی، دادن پول بیشتر، دیرتر به رختخواب رفتن و ...) و این که آیا با انجام آنها توسط فرزندتان مشکل دارید یا نه بدون هیچ تعارف و خجالتی فکر کنید.

دست از عصبانیت و عذاب وجدان بردارید. بچه ها بدون خجالت "نه" می گویند و حتی آنرا بارها و بارها تکرار می کنند. "نه" یکی از کوچکترین کلمات ممکن در فرهنگ لغت هاست که در عین حال می تواند سخت ترین واژه برای والدین برای گفتن آن با صدای بلند باشد

* از احساس نا امیدی و رنجش نترسید بچه ها خیلی زود با این احساسات کنار می آیند و آنرا فراموش می کنند.

* هرگز برای جلوگیری از جر و بحث و منازعه به فرزندتان بله نگویید.

* استفاده درست از "نه" توسط والدین، درسهای مهمی مانند نحوه بحث کردن با دیگران، مدیریت زمان و این که همیشه نمی توانی راه حل خودت را داشته باشی و .. می دهد.

"نه" گفتن باعث فهمیدن و القای تدریجی ارزشها و اعتقادات و باورهای شما به فرزندتان می گردد.

* یادتان باشد "نه" گفتن یکی از حقوق مسلم شما والدین است.

* احتمالا روزی فرزندان تان از شما تشکر خواهند کرد که "نه" گفتن را به آنها آموخته اید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

حمایت های خارج از استاندارد

روح و روانش را ایمن سازید

می دونم، من بچه بدی هستم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.