تبیان، دستیار زندگی
تفریح و گردش با کودکان خردسال کاری سخت و گاه دشوار به نظر می رسد .گویی کودکان در این شرایط همکاری لازم را با والدین خود ندارند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای گشت و گذار با تو

چگونه به همراه کودکان، از مراکز تفریحی لذت ببریم؟

کودک

تعطیلات عید نزدیک است و خانواده های ایرانی می توانند فرصت بیشتری را صرف گشت و گذارهای نوروزی، مسافرت، بازدید از مراکز خرید، تفریحی، فرهنگی، موزه ها و پارکها و .. بکنند. اما در شرایطی که شما والدین گرامی دارای فرزندانی کوچک و خردسال باشید ، خوب می دانید که تفریح و بیرون رفتن وبازدید از مکانهای مختلف با حضور کودکان کاری سخت و گاه دشوار به نظر می رسد. هر چند که باز دید از یک مرکز تفریحی می تواند هم برای کودکان و هم والدین آنها یک تجربه آموزشی و سرگرمی آموزنده تلقی گردد اما بسیار مشاهده می شود که این نوع تفریحات به علت خستگی بچه ها، بهانه گیری آنها، ناراحت و عصبی شدن والدین و مواردی از این قبیل تبدیل به یک تجربه تلخ می گردد. برای جلوگیری از بروز این نوع مسایل، ضمن انتخاب مراکزی که موضوع آن برای کودکان مناسب تر باشد، با انجام نکات زیر می توان این بازدید را برای آنها غنی تر کرد:

در صورتی که شما والدین گرامی دارای فرزندانی کوچک و خردسال باشید ، خوب می دانید که تفریح و بیرون رفتن وبازدید از مکانهای مختلف با حضور کودکان کاری سخت و گاه دشوار به نظر می رسد

1- اولین مرحله آن است که بتوانید از بین مراکز مختلف، جایی را که تناسب بیشتری با شرایط سنی کودکان داشته باشد مشخص کنید. برای این کار می توانید از سایت اصلی و سایت های وابسته به سازمان ایرانگردی- جهانگردی، اینترنت، کتابچه ها و بروشورهای تبلیغاتی شهرها و ... استفاده کرد.

مراکزی را انتخاب کنید که برای کودکانی جاذبه داشته باشند و توجه آنها را به خوبی جلب نمایند و در ضمن کودکان در آنجا آزادی عمل بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال با توجه به روحیه ی شاد و بازی گوشی کودکانی بازدید از موزه ی جواهرات یا موزه ی پست نمی تواند برای آنها خیلی سرگرم کننده باشد. ضمن آنکه در طول مدت باز دید باید مرتباً مواظب

عصبانی

رفتار و حرکات آنها باشید تا به جایی صدمه نزند بنابراین هم شما و هم کودکانتان خیلی زود خسته و دل زده می شوید. در حالی که پارک های تفریحی، پارک های جنگلی، شهربازی ها و... می توانند مراکز جذاب تری برای کودکان باشد.

2- بعد از تعیین محل مورد نظر بهتر است در خصوص پاره ای از شرایط محل مورد نظر و انتظاراتی که از کودکانتان دارید تا آنها صحبت کنید. به عنوان مثال می توانید به سایت احتمالی مرکز مورد نظر  رفته و با استفاده از گالری تصاویر موجود در آن شرایط، امکانات محل و نیز توقعات خود را به آنها گوشزد نمایید. حتی می توانید چندین روز، مقررات مورد نظرتان را در قالب یک بازی ساده با فرزندتان شبیه سازی کنید و به تصحیح رفتار ایشان در شرایط مختلف بپردازید. مطمئن باشید با انجام این کار مشکلات کمتری به هنگام باز دید خواهید داشت.

3- قبل از حرکت به سمت محل مورد نظر، به تغذیه فرزندتان توجه کافی داشته باشید و مطمئن شوید که تا چند ساعت به خوردن مواد غذایی و یا آشامیدنی نیازمند نخواهند شد. کودکانی که وعده غذایی مناسب و کافی نداشته باشند بی حوصله و بهانه گیر خواهند بود و شما را مجبور می کنند با سرعت هر چه بیشتر به بازدید خود خاتمه دهید. بنابراین علاوه بر دقت کافی در خلوص تغذیه آنها پیش از حرکت به طرف مرکز تفریحی مورد نظر، سعی کنید مقداری آب و میان وعده مختصری برای کودکان به همراه داشته باشید.

4- هنگام ورود به موزه و یا مرکز تفریحی مورد نظر و قبل از شروع بازدید، کودکان خود را با پرسنل آنجا و وظایف متفاوتی که به عهده دارند آشنا کنید. به این ترتیب چنانچه در چنین بازدیدی فرزندتان از شما جدا شود می داند به کجا و یا چه اشخاصی (برحسب نوع رنگ لباس، کلاه و...) بایستی مراجعه کند. همچنین به آنها خاطرنشان کنید که تحت هر شرایط باید مطیع دستورات پرسنل مذکور باشند و در خصوص نحوه ی راه رفتن، صحبت کردن، لمس نکردن اشیا و با هم حرکت کردن و... با آنها صحبت کنید.

تفریح با کودک

5- در بازدیدهایی که کودکتان را به همراه می برید پرحوصله و واقع بین باشید. بسیاری از کودکان ممکن است در بدو ورود جذب تصاویری شوند که از نمایشگرها پخش می شوند و بخواهند تا اتمام این تصاویر در همان محل بمانند در حالی که دیدن این تصاویر هیچ ارتباطی مستقیمی با هدف شما از بازدیدتان نداشته باشد. در این موارد ضمن آنکه باید صبور باشید بایستی او را تشویق کنید که شما را همراهی کند و از شما دور نشود. چنانچه شما آدم خوش ذهن و علاقمند به موضوع بازدید باشید می توانید آنچه را می بینید به گونه ای جذاب برای فرزندتان بازگو کنید که قدم به قدم همراه با شما حرکت کند و از تمام بخش ها، دیدن نماید.

قبل از حرکت به سمت محل مورد نظر، به تغذیه فرزندتان توجه کافی داشته باشید و مطمئن شوید که تا چند ساعت به خوردن مواد غذایی و یا آشامیدنی نیازمند نخواهند شد

6- کودکان را تشویق کنید که از بین همسالان خود که مشغول بازدید هستند دوستانی برای خودش پیدا کند. همراه شدن با کسی که علایق مشترکی با فرزندتان دارد علاوه بر جذاب کردن بازدید برای او، سبب افزایش مهارت های اجتماعی و دانستنی های علمی او خواهد شد.

7- در صورت امکان سعی کنید پس از پایان بازدید، از محلی که بازدید کرده اید یادبود یا یادگاری تهیه کنید. اینکه این یادبود مرتباً در مقابل دیدگان فرزندتان باشد علاوه بر تأثیر مثبتی که بر تقویت قدرت حافظه  او خواهد داشت می تواند او را برای بازدیدهای آتی و یا بازدید مجدد از مرکز تفریحی مشتاق تر کند.

مریم عطاریان- بخش خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

اگر برایتان عزیز است...

دوستت دارم ، بی چون و چرا

تربیت کودکی قانون مدار

کودکانی با عینک خوش بینی

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با بخش مشاوره سایت تبیان تماس برقرار کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.