تبیان، دستیار زندگی
به طور کلی بهتر است پنجره‏هایی که شکل و منظره خیلی جالبی ندارند با والان کوتاه پوشانده شوند، زیرا نسبت به سایر نمونه‏ها، در از بین بردن نمای نامناسب پنجره‏ها یا پرده‏های خیلی ساده، کاربرد خیلی خوبی دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابل توجه علاقمندان به خیاطی

پرده دوزی

والان جایگزین پرده با طرح منحنی پایین آن، به پنجره‏نمایی چشمگیر و حالتی خاص می‏بخشد. این والان‏ها با دو گوشواره در دو طرف کامل می‏شوند و حاشیه‏های بیرونی پنجره را می‏پوشانند. معمولا این مدل والان‏ها روی پرده‏های غلتکی یا پرده کرکره قرار می گیرند و برای پوشاندن قسمت بالای این نوع پرده‏ها مناسب‏اند. به طور کلی بهتر است پنجره‏هایی که شکل و منظره خیلی جالبی ندارند با والان کوتاه پوشانده شوند، زیرا نسبت به سایر نمونه‏ها، در از بین بردن نمای نامناسب پنجره‏ها یا پرده‏های خیلی ساده، کاربرد خیلی خوبی دارند. در ضمن، این نوع والان‏ها بسیار چشم‏نوازند و زیبایی مطبوعی به اتاق می‏دهند.

 توضیحات اولیه:

پرده دوزی

این طرح بیشتر در پنجره‏هایی که به تنهایی قرار گرفته‏اند دیده می‏شود که مرکز و وسط آن یک سوم طول پنجره است و هر چه به طرف کناره‏ها می‏رویم به این مقدار افزوده می‏شود و حد نهایت در دو طرف گوشه‏ها به دو سوم طول پنجره می‏رسد. اگر پنجره‏ها باریک‏ترند منحنی والان را نسبت به عرض پنجره، کوچک‏تر در نظر بگیرید، در پی آن اندازه والان را نیز کوچک‏تر کنید. ممکن است این والان‏ها چند تایی با طرح‏ هلالی در پایین، پشت سر هم قرار بگیرند، البته باید در مقیاس کوچک درست شوند و این در صورتی است که پنجره هم پهن باشد. گوشواره‏ها یا کناره‏های بلندتر این مدل می‏توانند تا پایین پنجره هم امتداد پیدا کنند یا حتی روی زمین قرار گیرند. برای اینکه والان زیبا نشان داده شود، باید مقدار پارچه حداقل یک و نیم تا دو برابر عرض پنجره در نظر گرفته شود. در قسمت بالای والان نیز می‏توان دو مدل را اجرا کرد، یکی اینکه به صورت ساده‏ باشد (مانند تصویر اول)، دیگر آنکه تاجی در بالای آن پیش‏بینی شود (مثل تصویر دوم). هر چقدر ارتفاع تاج والان بلندتر باشد، بیشتر حاشیه‏دار و زنانه نشان داده خواهد شد.

این پرده به آستر هم نیاز دارد تا شکیل‏تر دیده شود. پارچه‏های سبک یا دارای سنگینی متوسط، برای هر دو مورد پرده‏ و آستری مناسب‏اند. والان را 5/2 تا 5/6 سانتی‏متر بیشتر از چوب پرده در نظر بگیرید تا به این ترتیب چوب یا میله پرده به طور کامل پوشیده شود.

لوازم مورد نیاز:

پارچه‏ نقش دار- پارچه ساده‏ آستری- صابون خیاطی و متر- چوب پرده- وسایل مخصوص نصب

مراحل اندازه گیری:

برای محاسبه طول پارچه اصلی و آستری به روش زیر عمل می‏کنیم:

طول پارچه رویی و آستر هر کدام باید مساوی با بلندترین مقداری باشد که مایلید والان امتداد یابد، به اضافه دو برابر عرض چوب پرده و هم‏چنین دو برابر تاجی که می‏خواهید بالای پرده بیفزایید، به علاوه 5/2 سانتی‏متر. براساس مجموع این ارقام، طول هر دو پارچه مشخص می‏شود و شما می‏توانید پارچه‏ها را برش بزنید. برای محاسبه عرض پارچه‏ها، بایستی طول چوب پرده را به علاوه اندازه پیش‏آمدگی آن نمایید، سپس این عدد را در مقداری که می‏‏خواهید پرده چین بخورد ضرب کنید. معمولا مقدار چین پرده 2 تا 5/2 برابر طول پنجره انتخاب می‏شود. بعد از اینکه مقدار دقیق برش عرضی والان مشخص شد، اندازه را بر مقدار عرض پارچه تقسیم کنید.

پرده دوزی

حال دو یا سه عرض پارچه را کنار هم بگذارید و کناره‏ها را کوک بزنید تا عرض پرده به شکل پیوسته در آید، سپس پارچه را از وسط تا بزنید (همانند تصویر1). برای برش کوتاه‏ترین قسمت والان به این صورت عمل می‏کنیم: قد کوتاه‏ترین قسمت پرده را به اضافه دوبرابر عرض میله پرده، به اضافه دو برابر ارتفاع تاج، به علاوه 5/2 سانتی‏متر می‏کنیم. این مقدار به دست آمده را در مرحله اول قسمت بعدی به کار می‏بریم.

مراحل برش و دوخت:

1- دررهایی که کوک زده بودید، چرخ کنید. کل پارچه را به 3 قسمت تقسیم کرده، علامت گذاری کنید، سپس پارچه را از طول دولا کنید. بعد یک سوم پارچه را علامت زده، طبق اندازه‏گیری قبلی، طول کوتاه‏ترین قسمت را مشخص کرده، برای تعیین نقطه‏ای روی خط یک سوم خط راستی رسم نید. اندازه برگشت را (همان مقداری که از چوب پرده تا دیوار اندازه گرفتید) در گوشه پارچه، مطابق شکل، تعیین کنید و باز هم با خطی راست دو نقطه را به یکدیگر وصل نمایید.

پرده دوزی

2- قسمتی را که به صورت تقاطع دو خط مستقیم به دست آورده‏اید به وسیله  نعلبکی، یا هر وسیله مناسب دیگر، به صورت منحنی رسم کنید و سپس پارچه دولا را ببرید (همانند تصویر2). همین ترتیبات را برای برش پارچه آستری تکرار کنید

3- پارچه اصلی و آستری را از طرف روی پارچه‏ها بر هم بگذارید و با سنجاق به هم متصل کرده، به اندازه 5/1سانتی متر جای درز بگذارید و هر دو پارچه را به هم بدوزید. قسمت بالا را باز نگه دارید و به منظور برگرداندن در آخر کار، به هم وصل نکنید.

پرده دوزی

4- دو قسمت دوخته شده را طبق شکل 4 طوری اتو کنید که درز به سمت آستری اتو بخورد و قسمت منحنی‏ها را با قیچی شکاف‏های کوچک بدهید که موقع برگرداندن، فرم منحنی هم‏چنان حفظ شود.

5- والان را به طرف روی پارچه برگردانید و درزها را اتو بخار بکشید. لبه بالا را 5/1 سانتی متر به طرف زیر تا کنید. باز اتو بزنید و هر دو پارچه اصلی و آستر را مثل اینکه پارچه است، با هم تا کنید. از بالا اندازه چوب پرده و تاج پرده را اندازه زده هر کدام را جداگانه، مانند سجاف به فواصل صحیح چرخ کنید.

پرده دوزی

6- پرده آماده را از داخل میله یا چوب پرده عبور دهید و چوب را به دیوار بکوبید. دو طرف پرده را از کناره‏ها روی چوب پرده بکشید و به وسیله قلابی ظریف از زیر به دیوار وصل کنید طوری که تکان نخورد. یا آنکه می‏توانید همانند تصویر 6 چوب پرده‏ای قوس‏دار تهیه کنید. میزان چین پرده را با دست در تمام سطوح آن پخش کنید تا در تمام قسمت‏ها به یک اندازه چین داشته باشد و مرتب قرار گیرد.

ایران آذین

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

چگونه قایق درست کنیم

ساتن ، فاستونی ، کدری

آشنایی با پارچه ها

راه راه های زیبا

گل آرائی برای مجالس سوگواری

آشنایی با ابزار و وسایل گل‌آرایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.