تبیان، دستیار زندگی
این روش‌ گل‌آرایی ، سنتی بوده و از قدیم در اروپا و کشورهای انگلستان، فرانسه و هلند استفاده می‌شده و سپس به کشورهای دیگر روانه شده است. روش گل‌آرایی سنتی که بیشتر در غرب مورد استفاده بوده از اشکال هندسی الهام ‌گرفته. بطوریکه گل‌ها و برگ‌ها بصورت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گل‌آرایی به طرح S وباد بزنی

گل‌آرایی(5)

تصویری از چندین گل
قسمت اول( آشنایی با ابزار و وسایل گل‌آرایی)

قسمت دوم (گل آرایی با یخ،جعبه،شمع)

قسمت سوم (گل‌آرایی شرقی)

قسمت چهارم(گل‌‌آرایی ژاپنی)

این روش‌ گل‌آرایی تماماً سنتی بوده که از قدیم در اروپا و کشورهای انگلستان، فرانسه و هلند استفاده می‌شده و سپس به کشورهای دیگر روانه شده است. روش گل‌آرایی سنتی که بیشتر در غرب مورد استفاده بوده از اشکال هندسی الهام ‌گرفته. بطوریکه گل‌ها و برگ‌ها بصورت فشرده چیده می‌شوند و فضای خالی بین گل‌ها دیده نمی‌شود.


در گل‌آرایی سنتی از سه نوع گل استفاده می‌شود:

1- گل‌های کشیده و خطی مثل شب‌بو، مریم، مرغ بهشت، غنچه‌های رز و برگ‌های کشیده مثل برگ شمشاد و بامبو.

2- گل‌های اصلی مثل لیلیوم، رز، صد تومانی، ارکیده، داودی و کلاً گل‌های درشت.

3- گل‌های ثانوی و پرکننده که با گل اصلی از لحاظ رنگ و اندازه هماهنگی داشته باشند، مثل گل لیسانتیوس،میخک، آلستومریا و برگ‌های بنجامین و انواع گردی‌ها.

طرز چیدن گل‌‌ها در گل‌آرایی خیلی مهم است و قرینه‌سازی را نیز باید در نظر داشت.

ولی گل‌آرایی S یک گل‌آرایی سبک غربی، مدرن و غیرقرینه است ، و به مهارت بیشتری نیاز دارد.

برای گل‌آرایی به طرح S یک بیس فانتزی تهیه می‌کنیم، معمولاً گل‌آرایی به طرح S بر روی بیس‌های فانتزی، گلدان‌های چینی، بلور و جا شمعدانی‌های زیبا بهترین حالت را دارد. این گل‌آرایی غیرقرنیه است و گل‌هایی لازم دارد که ساقه‌های انعطاف‌پذیر داشته باشند.

ابتدا چند غنچه گل رز سیم پیچی شده، کمی گردی، تعدادی دم روباهی و برگ‌های تزیینی را با سیم به همه بسته و طرح S را درمی‌آوریم. بصورت دو S، یکی بطرف بالا و دیگری بطرف پایین روی بیس قرار می‌گیرند یعنی قرینه‌سازی در بالا و پایین انجام می‌شود. معمولاً در این گل‌آرایی از یک یا دو نوع گل استفاده می‌شود. گل برگ‌های گل رز را به سمت بیرون حالت می‌دهیم تا گل‌ها بزرگتر و قشنگ‌تر دیده شوند و هم اینکه فضای بیشتری را در گل‌آرایی پر کنند.

از گل‌های کوتاه در قسمت وسط گل‌آرایی استفاده می‌کنیم تا کار زیباتر بنظر برسد. اگر گل‌آرایی بصورت پُر تزیین شود نیاز به تزیینات دیگر مانند روبان یا پاپیون ندارد، ولی چنانچه گل‌های کمتری در آن بکار ببریم می‌توان یک طرف آن را با روبان با پاییون تزیین کرد.

برای پر کردن فضای خالی طرح از پرکننده‌هایی مانند گل رز، میخک یا پر کنند‌ه‌های ظریفی مثل گل داودی مینیاتوری استفاده می‌کنیم. هم‌چنین برای اینکه ساقه‌های سیم‌پیچی شده ی گل‌ها در طرح مشخص نباشد بهتر است با گردی‌های معمولی اطراف آن‌ها را بپوشانیم. این گل‌آرایی فوق‌العاده ظریف است و نیاز به گل زیادی ندارد و برای دکور روی میزکار و یا کنار میز کار استفاده می‌شود. در آخر نیز از همه جهات طرح را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا فضای خالی بین گل‌ها باقی نماند.

گل‌آرایی طرح بادبزنی برای دکورهای روی میز بسیار مناسب و زیبا است. حتی می‌توان آن را در سایزهای کوچک برای تزئینات کنار سینی و میزهای کوچک با میوه‌های طبیعی و تازه استفاده کرد. برای تزئین طرح بادبزنی از گل‌های خشک و تازه استفاده می‌شود.

برای شروع گل‌آرایی با طرح بادبزنی ابتدا یک بیس شیشه‌ای را آماده کرده و با  گل‌های ریز استاتیس و سنگریزه و خزه آن را پر می‌کنیم. بیشتر از گل‌های کشیده و خطی در این نوع گل‌آرایی استفاده می‌شود. انتهای گل‌های زنبق را کوتاه کرده و برگ‌های اضافی آن را گرفته تا راحت در اسفنج فرو رود. زنبق را می‌توان در تمام سطح ‌گل‌آرایی بکار برد. معمولاً با یک نوع گل‌ این طرح انجام می‌شود ولی می‌توان دو نوع زنبق را با دو رنگ مختلف مثلاً سفید و بنفش یا لیمویی و بنفش در این گل‌آرایی تزیین کنیم. با برگ‌های سبز کشیده مانند شاخه‌های کاخ و دم‌روباهی فضای خالی گل‌آرایی را پر‌ می‌کنیم. در استفاده از این پُرکننده‌ها نیز ارتفاع گل‌آرایی را در نظر داشته باشید.

گل‌آرایی طرح بادبزنی ارتفاع زیادی ندارد. چنانچه قسمت مرکزی این گل‌آرایی را کمی برجسته‌تر کار کنیم می‌توان یک گل‌آرایی با طرح مثلث قائم‌الزاویه داشت. معمولاً این گل‌آرایی فقط از روبرو دید دارد و پشت‌کار نیاز چندانی به گل‌آرایی ندارد. لذا این گل‌آرایی را در جایی قرار می‌دهیم که پشت آن مشخص نباشد. این گل‌آرایی در ظرف‌های باریک و کشیده نمای زیباتری را برای دکورهای خانگی و بر روی میز دارد. حتی از قوری‌های چینی قدیمی استفاده می‌شود. در سایزها و اندازه‌های مختلف روی پایه‌های چوبی و فرفوژه و پایه‌های سبدی نیز تزیین می‌شود. در گل‌آرایی با طرح بادبزنی از گل‌هایی مانند گلایل، شب‌بو و مریم نیز استفاده می‌شود. هم‌چنین دیگر گل‌های مورد استفاده در این گل‌آرایی استاتیس و رز است. البته باید بین گل‌ها هارمونی رنگ موجود داشته باشد.

قدرت دید، مهارت و انتخاب چوب گل‌ها لازمه ی این نوع گل‌آرایی است.

این گل‌آرایی برای گوشه‌ی دیوار و جاهایی که زاویه قائمه دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع:سایت هنر کده


مقالات مرتبط:

آموزش گل رز (بدون سیم)

گل های رز روبانی

آموزش درختچه بنژامین

طرز ساخت گل ستاره ای و برگ های پاپیتال از فوم

حسن یوسف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.