تبیان، دستیار زندگی
پیدایش فناوری هایی مانند تبلت ها، هدست های بلوتوث و خودروهای برقی این باور را القا می کنند که ما به قهرمانان داستان های علمی – تخیلی قرن بیستم تبدیل شده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان (1)


پیدایش فناوری هایی مانند تبلت ها، هدست های بلوتوث و خودروهای برقی این باور را القا می کنند که ما به قهرمانان داستان های علمی – تخیلی قرن بیستم تبدیل شده ایم. ناگفته نماند که برخی از این فناوری ها هنوز راه طولانی برای ظهور در پیش دارند، اما پیشگویان و مهندسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیش بینی کرده اند که در آینده های نزدیک دیگر نیازی به رانندگی کردن وجود ندارد، روبات ها برای انسان ها آشپزی خواهند کرد، کامپیوترها در جیب جا می گیرند و ابزارها از طریق ذهن قابل کنترل خواهند شد و تمامی اینها از طریق رایانش میسر می شود.

نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان

در ادامه به بخش نخست از این پیش بینی ها در زمینه رایانش می پردازیم.

1. خودروهای بدون راننده

 از یک اشمیت، مدیر اجرایی گوگل می گوید: این تصور که خودروها قبل از کامپیوتر اختراع شده اند، غلط است. وی معتقد است که به زودی خودروهایی ابداع می شوند که خودشان رانندگی می کنند. در همین راستا، گوگل از خودرویی رونمایی کرده که شوالیه سوار کار نام دارد و در اکتبر سال 2010 حدود 140 هزار مایل را در خیابان های کالیفرنیا بدون سرنشین رانندگی کرد. این خودرو از فناوری هایی نظیر دوربین های ویدیویی، حسگرهای رادار، یک لیزر برای تخمین فاصله و هوش مصنوعی برای تعیین مسیر استفاده می کند گوگل تایید می کند که این خودرو بدون راننده ره آورد پیشرفت علوم کامپیوتری است.

نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان
نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان

2- یگانگی

ری کورزویل (Ray Kurzwiel)، یکی از پیشگویان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه گروه تحقیقاتی اش زمان بسیاری را برای توسعه سناریوهای آینده فناوری صرف کرده اند. به طور مثال، آنها پیش بینی کرده اند که اینترنت در سال 2050 تریلیون (یک با 18 صفر) برابر سریع تر از اینترنت کنونی است. اما مهم ترین پیشگویی کورزویل به تئوری یگانگی (Singularity) بر می گردد. یگانگی یعنی لحظه ای که انسان ها از نظر فیزیکی با ماشین ها ادغام می شوند. به عقیده کوروزیل، یگانگی نقطه عطف فنی است که انسان ها را به سمت فناناپذیری پیش می برد. کورزویل همچنین پیش بینی می کند که ذهن انسان ها با گذشت زمان سریع تر پردازش کرده و ظرفیت ذهن افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، روزی فرا خواهد رسید که انسان ها قادر خواهند بود دانش خود را از روش های دیگری مثل انتقال فایل در کامپیوترهای امروزی با دیگران به اشتراک می گذارند. بر همین اساس، دیگر هک کردن به کامپیوترها محدود نمی شود و هکرها در آینده می توانند به مغز انسان نیز نفوذ کنند و بسیاری از ما به ارتش «زامبی های سایبر» تبدیل خواهیم شد.

3- کامپیوتر باهوش

در حالی که کورزویل و تیم اش پیش بینی های شان را تا تئوری «برگ های چای دیجیتال» نیز پیش برده اند، گروهی از محققان شرکت IBM ابرکامپیوتری با نام واتسون ساختند که همه دانشمندان انگشت به دهان ماندند. در 14 فوریه گذشته، این ابر کامپیوتر توانست دو رقیب انسان خود را در یک آزمایش هوش شکست دهد. واتسون دروازه ای را به روی آینده هوش مصنوعی باز کرد، زیرا این ابر کامپیوتر می تواند حقایق را دریابد و در مقابل صحبت های انسان واکنش نشان دهد. بیشتر کامپیوترهایی که می توانند با انسان سخن بگویند، به گونه ای برنامه ریزی شده اند که کلید واژه هایی همانند تلفن زدن، بازی کردن و جست و جو از پیش برای آنها تعریف شده و براساس آنها می توانند حرف انسان را درک کنند اما واتسون این گونه نیست. این ابر کامپیوتر همانند انسان معانی کلمات و جمله را درک می کند و سپس به طور خودکار تصمیم می گیرد که بهترین پاسخ را ارایه دهد. واتسون با 15 ترابایت (یک تریلیون بایت) حافظه رم، حدود 2 هزار و 880 هسته پردازش دارد و با سرعت 80 تریلیون عملیات ریاضی را در هر ثانیه محاسبه می کند.

نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان
نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان

4- کامپیوترها در جیب جا می گیرند

متخصصان و مهندسان صنعت فناوری در گذشته آرزو داشتند روزی فرا رسد که کامپیوترها از شکل لپ تاپ یا ماشین های رومیزی امروزی فراتر رفته و به ابزارهایی تبدیل شوند که در دست جا می گیرد و در واقع اندازه آن در حد یک مانیتور و کیبورد است. البته تاکنون در این زمینه پیشرفت های خوبی انجام گرفته است. به طور مثال، موتورولا ابزاری با نام Atrix4G معرفی کرده که در واقع یک گوشی هوشمند مبتنی بر آندرویید دو هسته ای است. این گوشی هوشمند می تواند به یک دستگاه گیرنده و فرستنده وصل و به یک کامپیوتر مبتنی بر ویندوز 7 تبدیل شود. زمانی که کاربر کارش با این کامپیوتر تمام می شود، می تواند آن را از دستگاه کشیده و به عنوان یک گوشی از آن استفاده کند.

نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان

5- RFID کاشته شده در بدن

دنیایی را تصور کنید که دیگر لازم نیست برای خرید کالا از کارت اعتباری استفاده کنید، برای باز کردن در پارکینگ خانه تان نیاز به فشار دادن دکمه ای ندارید یا برای تشخیص هویت تان دیگر لازم نیست که اثر انگشت به جا بگذارید. بلکه تمامی این کارها را با یک بار اسکن شدن بدن تان توسط یک دستگاه یا حسگر انجام می دهید. این ایده ای است که با کاشت یک قطعه RFID (تشخیص فرکانس رادیویی) در بدن میسر می شود. هم اکنون شرکت FDA تراشه ای با نام VeriChip را مورد آزمایش قرار داده که مخصوص کاشت در بدن انسان بوده و توسط شرکت PositiveID طراحی شده است. این شرکت قصد دارد از این فناوری برای آشکارسازی بلادرنگ میزان گلوکز خون در بدن بهره ببرد.

این تراشه تمامی اطلاعات مربوط به شخص را ذخیره کرده و علاوه بر این، پرونده پزشکی دیجیتالی را برای وی ایجاد می کند. به این ترتیب به نظر می رسد که کاشت ریزتراشه در بدن انسان برای دریافت و انتقال اطلاعات مربوط به شخص قریب الوقوع است.

نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان
نفوذ صفر و یک تا جسم و روح انسان

ادامه دارد...

بخش دانش وزند گی تبیان


منبع:

روزنامه فناوران –ترجمه ی نسترن صائبی