تبیان، دستیار زندگی
محققان رباتیک دانشگاه ایالت میشیگان (MSU) بر روی ربات هایی با فناوری هـوش مـصنوعی در حال كارند فیلم جدید بازگشت ماتریكس سوژه ای مـشترك با فیلـم های دیگـری دارد كه در آنها ماشین های رایانه ای كه بسیار پیشرفته اند با تفكر خود قصد سلطه بر جهان را دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربات های نسل آینده

محققان رباتیک دانشگاه ایالت میشیگان (MSU) بر روی ربات هایی با فناوری هـوش مـصنوعی در حال كارند فیلم جدید بازگشت ماتریكس سوژه ای مـشترك با فیلـم های دیگـری دارد كه در آنها ماشین های رایانه ای كه بسیار پیشرفته اند با تفكر خود قصد سلطه بر جهان را دارند.

رباتهای نسل آینده

این تصور و تخیل چندان كه به نظر می رسد خیال پردازانه نیست محققان دانشگاه میشیگان بر روی ربات هایی با فناوری هوش مصنوعی در حال كارند كه قادر می باشند فكر كنند یا حداقل از تجربیاتشان بیاموزند درست همانند یك بچه. اما آیا این امكان وجود دارد كه ربات های ساخت بشر روزی علیه سازندگانشان به جنگ بپردازند؟

آرتور تانگ كه یك محقق است اعتقاد دارد، از لحاظ تكنیكی چنین امری در آینده ای نه چندان نزدیك امكان پذیر است و ربات های دارای هوش مصنوعی این استعداد را دارا می باشند هوش مصنوعی از داغ ترین موضوعاتی است كه دانشمندان علوم رایانه آن را تحت بررسی دارند آنها قصد دارند تا به جای ساخت یك ماشین هوش مصنوعی (AI) آن را به بار آورده و رشد دهند تانگ در این مورد می گوید: «به جای دادن برنامه حل یك مسأله به رایانه ما قصد داریم تا با بزرگ كردن یك ماشین هوش مصنوعی همانند یك كودك امكان حل مسأله و پیدا كردن راه حل را به خود او واگذار كنیم مثلاً ما دوست داریم به جای برنامه دادن به آن جهت تشخیص كاراكترها و گرامر، نحوه خواندن را به این ماشین ها یاد دهیم.» این درست همان كاری است كه جان ونگ استاد دانشگاه MSU در حال انجام آن است. او هم اكنون دومین ربات نمونه خود را نیز ساخته است. این ربات كه Dav نام دارد شبیه رباتی است كه در سریال تلویزیونی «گم شدن در فضا» به نمایش در آمد.

یك جفت دوربین چشم های Dav می باشند و یك میكروفن به همراه پردازنده صوت گوش های این ربات را تشكیل می دهند قدرت تشخیص حركت و حسگرهای حرارتی این ربات را به توانایی های انسان نزدیك تر می كنند.

این ماشین ها پس از ساخته شدن، خود توانایی های فكری خود را بهبود می بخشند به منظور دادن آموزش راه رفتن به آنها، محققان این ربات ها را به سمت گوشه ها و در درون راهروها به جلو هل می دهند درست همانند والدینی كه پشت دوچرخه كودكانشان را به هنگام آموزش دوچرخه سواری نگاه داشته و به دنبال آنان می دوند تا زمانی كه كودكانشان بدون نیاز به آنها بتوانند به دوچرخه سواری بپردازند.

برنامه نویس پشت سر ربات حركت نموده و با تنظیم حسگرها و تغییر دستورالعمل های ورودی حركت آن را بهبود می بخشد با ده بار انجام این كار ربات یاد می گیرد كه هنگام رسیدن به گوشه ها دور بزند و از برخورد با دیوار اجتناب ورزد.

ونگ می گوید در مورد انسان ها فراگیری و اندازه مغز محدود است اما در مورد ربات ها چنین موانعی وجود ندارد البته ونگ معتقد است احتمالاً ربات ها هیچ گاه از كنترل انسان خارج نخواهند شد،چرا كه برنامه نویسان آنها انسانها هستند.

تهیه و تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی