تبیان، دستیار زندگی
گویا Google قرار است نقش تازه وارد بعدی بازار موبایل را بازی كند و با عرضه سیستم عامل موبایل و سپس گوشی موبایل خود، شانسش را در این بازار هم بیازماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود گوگل به دنیای تلفن همراه

محبوب‌ترین محصول دیجیتال سال‌های اخیر همان دستگاه كوچك و دوست داشتنی است كه این روزها در جیب یا دستان اغلب افراد وجود دارد.  محبوبیت منحصر به فرد گوشی‌های موبایل، رونق و گرمای خاصی را به بازار این محصول ارزانی كرده و هر روز میزبان حضور یك تولیدكننده بزرگ و شناخته شده در این صنعت است.

تا جایی كه حتی بسیاری از شركت‌های بزرگ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و حتی اینترنتی هم سعی  كردند با تولید یك گوشی موبایل خودشان را از این بازار پررونق بی‌نصیب نگذارند.

معروف‌ترین نمونه در این مورد، شركت Apple است كه با طراحی و تولید گوشی iPhone توانست علاوه بر ایجاد تحولی بزرگ در این بازار، به سود قابل توجهی هم دست پیدا كند. این تجربه شیرین برای بسیاری از شركت‌های دیگر انگیزه‌ای شد تا حداقل برای یك بار حضور در این صنعت پرسود را تجربه كنند.

حالا گویا Google قرار است نقش تازه وارد بعدی بازار موبایل را بازی كند و با عرضه سیستم عامل موبایل و سپس گوشی موبایل  خود، شانسش را در این بازار هم بیازماید.

گوگل وارد می‌شود

امکانات گوگل روی تلفن همراه

غول اینترنتی و پرطرفدارترین موتور جست‌وجوی اینترنتی كه این روزها رهبری صنعت تبلیغات آنلاین و جست‌وجوی اینترنتی را در جهان در اختیار دارد، حالا به دنبال ادامه راه موفقیت خود در بازار موبایل است.

اولین قدم شاید به ماه نوامبر سال گذشته و تشكیل كنسرسیومی متشكل از 33شركت بزرگ مانند HTC،INTEL، MOTOROLA T-mobile و Qualcomm به عنوانOpen Handset Alliarre، برمی گردد. این كنسرسیوم در حقیقت برای ایجاد استانداردهای متن باز در گوشی‌های موبایل تشكیل شد و اولین محصول آن هم سیستم عامل موبایل مبتنی بر Linux و متن باز «Android» است.

این سیستم عامل كه در ماه آگوست گذشته به بازار معرفی شده، یك سیستم متن باز است كه امكان یافتن، خرید، دانلود و نصب انواع مختلف محتوای الكترونیكی را در اختیار كاربرانش قرار می‌دهد.

ANDROID به عقیده بسیاری از كارشناسان در واقع همان سیستم عاملی بود كه كمبود آن در گوشی‌های موبایل كاملا حس می‌شد.

این سیستم عامل شامل خدمات جدیدی مانند كاربری‌های اینترنتی و رابط‌های كاربری منطبق با نیاز و سلیقه كاربران است و گوگل سعی دارد با عرضه آن، طیف وسیعی از خدمات جدید و پیشرفته را در اختیار كاربران حرفه‌ای‌تر قرار دهد.

ANDROID در حقیقت رقیبی جدی برای سیستم‌ عامل‌های Research in motiong و  symbian به شمار می‌رود. قدم‌ بعدی گوگل برای نزدیك‌تر شدن به كاربران نهایی و البته نمایش بهتر و دقیق‌تر سیستم عامل جدید خود بود.

قدم دوم در واقع طراحی و تولید یك گوشی موبایل مبتنی بر ANDROID بود.

«اریك اشمیت» مدیراجرایی GOOGLE در روز معرفی سیستم عامل گوگل گفت: «ما می‌خواهیم تجربه یك گوشی موبایل جدید و كامل را برای كاربرانی عملی كنیم كه به دنبال كاربری‌های رایج گوشی‌های موبایل تحت وب و با استفاده آسان‌تر هستند.»

به این ترتیب اولین گوشی موبایل GOOGLE بر مبنای كیفیت و نوآوری ساخته شده است.

این گوشی را شركت تایوانی HTC و با نام DREAM یا G1 طراحی و تولید كرده است.

DREAM را اپراتور مخابراتی بزرگ آمریكایی T-MOBILE قرار است در روز 23 این ماه (سپتامبر) یعنی روز سه‌شنبه دوم مهر ماه به بازار عرضه كند.

گوشی موبایل GOOGLE درست یك ماه پیش توسط كمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)‌ ثبت و پذیرفته شده است. این گوشی قرار است تا پایان ماه اكتبر آینده روانه بازار شود. در حقیقت GOOGLE امیدوار است كه در رقابت با گوشی iphone شركت APPLE، سهم خود را از بازار پر رونق سال نو میلادی و كریسمس به دست بیاورد.

Dream یا G1 كه رقیب اصلی iphone و گوشی‌های هوشمندی مانند Black Barry به حساب می‌آید، توانایی اجرای تمام نرم‌افزارهای تحت وب Google مثل Google Maps، Gmail  یا مرورگر اینترنتی جدید Chrome را دارد.

این گوشی كه برای كاربران علاقمند به تكنولوژی‌های جدید طراحی و تولید شده، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

هفته گذشته مجله وال استریت در مورد گوشی موبایل Google نوشت: «این گوشی برخلاف تصور بسیاری از تولیدكنندگان و با وجود گزارش‌های اخیر درباره بعضی مشكلات سیستم‌عامل Andriod، كاملا به موقع و طبق برنامه به بازار معرفی و عرضه خواهد شد.»

وال استریت همچنین اعلام كرد كه T-Mobile قرار است 600 تا 700هزار دستگاه از این گوشی را تا پایان ماه اكتبر آینده به بازار عرضه كند.

این در حالی است كه بسیاری از تحلیلگران بازار قبلا پیش‌بینی كرده بودند كه این تعداد تنها به 300 تا 500هزار دستگاه محدود می‌شود.

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها

gphone

Dream در واقع یك رویای جدید در بازار گوشی‌های موبایل هوشمند است. این گوشی درست زمانی به بازار معرفی و عرضه می‌شود كه تقاضا برای خرید گوشی‌های موبایل هوشمند در بازار به اوج خود رسیده است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی NPD Group نشان می‌دهد كه فروش موبایل‌های هوشمند در فاصله ماه های ژانویه تا جولای امسال به 9میلیون دستگاه در آمریكا رسیده است.

بازار موبایل‌های هوشمند تا پایان فصل دوم سال 2008 شاهد رشد 84درصدی بوده و به درآمدی برابر 7/1میلیارد دلار دست پیدا كرده است. براساس این آمار شركت RIM با گوشی‌های BlackBerry خود در جایگاه اول جدول پرفروش‌ترین تولیدكنندگان قرار دارد و Apple هم توانسته جایگاه دوم این فهرست را از آن خودش كند.

به گفته تحلیلگران بازار شاید هنوز زمان ورود گوشی موبایل هوشمند Google به این فهرست فرا نرسیده است. این در حالی است كه اغلب علاقه‌مندان و طرفداران تكنولوژی‌های جدید از ماه‌ها قبل درباره قابلیت‌های مختلف Dream پیش‌بینی‌های متفاوتی را انجام داده‌اند.

G1 یك گوشی موبایل سه‌باندی و مبتنی بر تكنولوژی Wi-Fi است. این گوشی دارای پردازنده مدل 7201 شركت Qualcomm با سرعت 528 مگاهرتز بوده و ظرفیت رم آن به 64 مگابایت می‌رسد. Dream دارای یك نمایشگر LCD لمسی با اندازه 7/31 اینچ است كه تصاویر را با وضوح HVGA یا 320×480 پیكسل برای كاربرانش به نمایش می‌گذارد.

این گوشی مجهز به دوربین 1/3 مگاپیكسلی است كه امكان گرفتن عكس‌هایی با وضوح تصویر 1536×2048 پیكسل را به كاربرانش می‌دهد. گوشی موبایل Google مبتنی بر حافظه فلش بوده و با كارت‌های حافظه micro SD هم سازگار است. این گوشی موبایل قابلیت پخش فایل‌های صوتی با فرمت‌های MP3، AAC، AAC+ و WMA را داشته و فایل‌های ویدئویی را با فرمت‌های MPEG-4، WAV، MIDI و Real به نمایش می‌گذارد.

این گوشی مجهز به تقویم Google بوده و دارای یك كیبورد كامل و استاندارد تاشو است. Dream ابعادی برابر 16×55×117 میلیمتر داشته و وزن آن به 174 گرم می‌رسد.

با این همه هنوز اطلاعات دقیق درباره امكانات دیگر گوشی موبایل Google هنوز منتشر و اعلام نشده است.

مقایسه با iphone

از آنجایی كه Dream سرسخت‌ترین رقیب iphone به حساب می‌آید، تفاوت و شباهت‌های این دو برای اغلب كاربران جالب توجه خواهد بود.

مهم‌ترین تفاوت Dream و iphone شاید به قابلیت‌های پخش چندرسانه‌ای iphone كه در واقع بسیار شبیه به ipod است، مربوط می‌شود.

شركت Apple در واقع با عرضه iphone شعار تبلیغاتی «متفاوت بیندیش» خود را با ایجاد تحولی بزرگ در صنعت موبایل، به مرحله عمل رساند.

در مقابل Dream با وزنی سنگین‌تر از iphone و قابلیت‌های مشابه آن، مبتنی بودن بر یك سیستم عامل متن باز را به عنوان مهمترین ویژگی خود به رخ كاربران می‌كشاند.

این در حالی است كه بسیاری از كارشناسان معتقدند كه كاربران یك گوشی موبایل را نه تنها برای سیستم عامل آن، بلكه به خاطر قابلیت‌های متفاوتش انتخاب و خریداری می‌كنند. Dream حتی با قیمتی برابر نسخه جدید iphone به بازار عرضه خواهد شد.

این گوشی قرار است با قیمت 199 دلار روانه بازار شود. با این وجود بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند كه گوشی موبایل Google تنها یك خدمات اطلاعاتی جدید را معرفی كرده و شاید حتی عرضه آن با این قیمت هم چندان منصفانه نباشد.

منبع: دنیای اقتصاد