تبیان، دستیار زندگی
روز 4 شنبه شاهد مراسم افتتاح پروژه های مهم فضایی با حضور رئیس جمهور و وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ارتباطات و فناوری اطلاعاتبودیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبرهای خوش فضایی

روز 4 شنبه شاهد مراسم افتتاح پروژه های مهم فضایی با حضور رئیس جمهور و وزرای "دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات"بودیم.

در این مراسم از ماهواره ملی طلوع، نمونه مهندسی ماهواره ملی مصباح دو، نمونه مهندسی ماهواره نوید علم و صنعت، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر سیمرغ رونمایی، و نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره ای افتتاح شد.

ماموریت اصلی ماهواره ملی طلوع، تصویربرداری تک طیفی با تفکیک پذیری 50 متر و ذخیره و ارسال داده های تصویری به ایستگاه های زمینی دریافت تصویر است که به این منظور با ایستگاه های زمینی تله متری، ردگیری و فرمان و مرکز کنترل طرح قابلیت تبادل داده های پایش و کنترل ماهواره ای را دارد.

مصباح

با توجه به ویژگی های تصاویر ماهواره ای طلوع می توان کاربردهایی همچون نقشه برداری زمین در مقایس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع انسانی، بررسی علوم کشاورزی، جنگلی و نظایر آن را برای این تصاویر برشمرد.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پایین دایروی و ارتفاع مدار آن بیش از 500 کیلومتر است و دو سال عمر مفید برای آن پیش بینی می شود.

انرژی این ماهواره را آرایه های خورشیدی بر روی بدنه و باطری های ثانوی تامین می کند. ماهواره ملی مصباح دو از نوع ماهواره های مخابراتی است که در باند یو اچ اف کار می کند.

ماموریت اصلی این ماهواره ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع آوری و پخش داده ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است.

هدف از توسعه طرح مصباح دو کسب دانش فنی، تحلیل، ساخت و آزمایش ماهواره ای به صورت بومی، دستیابی به فضا از طریق طراحی و پرتاب یک ماهواره نزدیک به زمین و ایجاد یک شبکه ارتباطی ماهواره ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ایران یا دیگر نواحی جغرافیایی دنیاست.

ماهواره نوید علم و صنعت نخستین ماهواره علمی دانشجویی کشور است که به صورت بومی ساخته شده و ماموریت آن تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند است.

ماهواره ایرانی

محمود احمدی‌نژاد ضمن قدردانی از كارشناسان و متخصصان در این زمینه با بیان اینكه كار بزرگی انجام شده‌است، اظهار داشت: همه متخصصان و دانشمندان دست به دست یكدیگر دادند كه این كار بزرگی انجام شود. كاری كه دیروز انجام شد، اهمیت و آثار آن از اتفاقی كه سال گذشته افتاد و امروز انجام شد، اگر بیشتر نباشد، كمتر نیست.

وی با اشاره به ارسال موجودات و سلول‌ها زنده به فضا گفت: با ارسال موجودات به فضا تمامی حالات آنها ثبت و اندازه‌گیری می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر سال گذشته اولین حضور ایران در فضا بود، امسال اولین حضور موجود زنده توسط ایران در فضا ثبت شد و این مقدمه كارهای بزرگ است كه به فضل الهی در آینده دانشمندان مستقیما در آسمان حضور پیدا كرده و از آنجا جهان را رصد كنند.

احمدی نژاد

احمدی‌نژاد با اشاره به موتور ماهواره‌بر سیمرغ این موتور را از كارهای بزرگ خواند و ادامه داد: 4 موتور باید كاملا هماهنگ با یكدیگر عمل كنند چرا كه با سرعت‌های بالا در فضا اگر تنها یكی از موتورها یك صدم ثانیه از بقیه عقب یا جلو بیفتند كل تعادل موشك و بالابر به هم می‌خورد و این دستاوردی بسیار بزرگ است كه انشاءالله به بدنه سیمرغ نصب خواهد شد.

شایان ذکر است با پرتاب كاوش 3 و فرستادن کپسول زیستی براساس ضوابط و استانداردهای مربوط در این روز، جبهه جدیدی از فعالیتهای علمی در عرصه فن‌آوری فضایی جمهوری اسلامی ایران گشوده شد.

كاوش 3 از زیرسامانه‌های سازه، محفظه زیستی تغذیه و ارسال داده‌های تله متری، تصویربرداری و ارسال همزمان، رایانه پرواز، سنجش محیطی تشكیل شده است.

تله متری فعالیت‌ها و عملكرد كاوشگر در فرایند پرتاب و ارسال تصاویر همزمان به ایستگاه زمینی متحرك،‌ كنترل رایانه پرواز در این فرایند، ‌كنترل عملیات فرامین و جدایش،‌ نمایش كپسول زیستی و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام،‌ دستیابی به مجموعه امكانات آزمایشگاهی برای داده‌برداری از فضای خارج از جو از دیگر دستاوردهای پرتاب كاوش 3 است.

منابع: ایسنا،مهر

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی