تبیان، دستیار زندگی
هواپیمای ۷۴۷ یکی‌ از سمبل‌های هواپیماهای عصر نو و سمبل انقلاب تکنولوژی در عرصه هواپیما و بخصوص هواپیماهای مسافربری هستش. ولی‌ به دلیل حرکت رو به جلو صنعت هر سمبلی‌ روزی به آخر زمان کاربردی خود رسیده و باید از صحنه خارج شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک جامبو جت چگونه اوراق می شود؟(1)

هواپیمای 747 یکی‌ از سمبل‌های هواپیماهای عصر نو و سمبل انقلاب تکنولوژی در عرصه هواپیما و بخصوص هواپیماهای مسافربری هستش. ولی‌ به دلیل حرکت رو به جلو صنعت هر سمبلی‌ روزی به آخر زمان کاربردی خود رسیده و باید از صحنه خارج شود. در این نوشتار در ارتباط با نحو خارج کردن هوپیمایی به بزرگی‌ 747 به بحث خواهیم نشست.

گروهی از مکانیک‌های ماهر در زمانی‌ کمتر از 12 هفته یک جمبوجت 747 را به شش میلیون قطعه مختلف تقسیم می کنند. ارزش این قطعات چیزی در حدود نه میلیون و هفصد هزار دلار خواهد بود. اتمام این کار بشدت وابسته به کار گروهی و تجربه بالای پرسنل خواهد بود.همچنین خطرات  جانبی در کنار کار اوراق کردن یک جمبوجت بیشتر این کار را تبدیل به یک رقابت بین مرگ و زندگی می‌کند، برای مثال جابجای قطعاتی به بزرگی‌ یک ماشین در ارتفاعی معادل یه ساختمان پنج طبقه.

747

هواپیمای مورد بحث بعد از 24سال خدمت اخرین پرواز خود را به محلی در صحرای آریزونا و شهری به نام گودیر انجام داده و بازیافت میشود. رکورد پرواز این هواپیما در 24 سال گذشته1200 بار سفر به دور زمین بوده ولی‌ در حال حاضر بخاطر بالا بودن هزینه‌های نگهداری ترجیع داده شده جهت اوراق شدن به مزایده گذارده شده و باز یافت شود. قطعات این هواپیما هنوز قابل استفاده در سایر جمبوجت‌های 747 و یا سایر هواپیماهای خانواده بوینگ می‌باشد ولی‌ بدنه بدلیل تحمل استرس‌های زیاد هزینه بر شده است.

good year

شرکت برنده مناقصه aero turbine با تخصص در مکانیک و تعمیر هواپیماهای متوسط است. هدف این شرکت بازیافت 98 درصدی این جمبوجت می‌باشد.بطور تقریبی موتورها و 30 درصد از قطعات داخلی‌ مثل پنلها (Flight Instrument) قابل فروش مجدد و استفاده در سایر هواپیماها خواهد بود. اوراق کردن (Demolition) این جمبوجت با این ابعاد برای اولین بار در این شرکت انجام میشود و در جهت بهینه انجام شدن کار کاملا به منوال هواپیما اتکا میشود.

نقشه موتور هواپیما

ابعاد اشیانه (Hanger) این شرکت برای 747 کوچک بوده و بخاطر همین تمام مراحل اوراق کردن آن در هوای آزاد و در زیر آفتاب سوزان صحرای آریزونا انجام میشود. همچنین برای این کار ابزار آلات جدید توسط تیم این شرکت طراحی و ساخته شده است. محوطه انبار بطور تقریبی به 4 برابر وسعت قبلی‌ افزایش یافته است.

مرحله اول: جدا کردن موتورها (Engine Removal)

در اینجا باید خاطر نشان کرد تمام قطعات باز شده از هواپیما باید دارای شناسنامه شامل شماره سریال، نام قطعه، گزارش سلامت قطعه، تاریخ برداشت آن از روی هواپیما و غیره باشند. این پروسه شامل تمام قطعات چه مهم و چه ابتدای مثل دستگاه درست کردن کافی می شود.

هر موتور 747 چیزی در حدود 4.8 تن وزن داشته و در صورت نو بودن ارزشی معادل سه میلیون و شش صد هزار دلار دارد. ولی‌ موتور‌های دسته دوم چیزی در حدود یک میلیون دلار ارزش دارند. هرموتور دارای دو قسمت مختلف هست که باید به صورت جداگانه از بالها جدا و به صورت یک پارچه (One Unit) به انبار منتقل شود.به این منظور مکانیک‌های شرکت فوق باید شصت اتصال الکتریکی،  سه خط هیدرولیک را از هر موتور جدا کرده، سوخت داخل لوله های هر موتور را تخلیه کنند و بالغ بر 375 پیچ و مهره را از موتور باز نمایند.

موتور هواپیما

یک لحظه غفلت در انجام این مراحل حتی باعث کشته شدن افراد شده است. برای همین مساله ایمنی‌ و پروسه‌های پیشگیری کاملا جدی پیگیری میشود.هر موتور به وسیله سه مکانیک و در 4 ساعت برای جدا شدن از بال آماده میشوند و در مجموع 150 ساعت کار برای جدا کردن 4 موتور وقت صرف میشود.ولی‌ ارزش این 4 موتور برای کمپانی به زمان صرف شده روی آنها میارزد زیرا به مبلغ چهار میلیون و سیصد هزار دلار به فرش میروند.

موتور هواپیما

بقیه مراحل را در قسمت بعد ملاحظه نمایید...

منبع: oldpilot.ir

گردآوری و تنظیم: محسن مرادی