تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول مرحله اول اوراق یک 747 را با هم مرور کردیم،در این قسمت به بیان مراحل بعدی می پردازیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک جامبو جت چگونه اوراق می شود؟(2)

مرحله دوم: تخلیه سوخت از باک‌ها (Fuel Extraction)

قبل از شروع مراحل بعدی کار اول باید سوخت اضافی در باک‌های داخل بال و بدنه خارج شود که از نظر ایمنی‌ ارزش بالایی دارد. زیرا کوچک‌ترین مقدار سوخته باقی‌ مانده در باک‌ها میتواند در مراحل بعدی کار باعث انفجار در هواپیما شود. هر 747 دارای دو باک در هر بال، یکی‌ اصلی‌ و دیگری رزرو، است که در مجموع گنجایشی در حدود 64000 لیتر سوخت را دارند. همچنین در زیر بدنه در مقطع اتصال بال‌ها و بدنه باک مرکزی قرار دارد که گنجایشی در حدود 64000 لیتر را دارد.

اوراق جمبوجت

برای تخلیه سوخت از روی پانل مقابل مهندس پرواز اول باید دریچه ایمنی‌(Security Latch) روی خروجی‌ هر باک باز شود تا اجازه تخلیه به متخصص سوخت گیری داده شود. تا لحظه? کامل تخلیه سوخت، هواپیما از سیستم تولید برق خود ( Auxiliary Power Unit ) استفاده می‌کند ولی‌ بعد از آن این سیستم خاموش شده و تمام قطعات الکتریکی هواپیما از کار میافتد. این عمل از روی پانل مقابل مهندس پرواز انجام میشود.

اوراق جمبوجتاوراق جمبوجت
اوراق جمبوجت

مرحله سوم: جدا کردن ابزار آلات پروازی (Flight Instrument Removal)

در داخل کاکپیت یک 747 بالغ بر 100 عدد ابزار آلات هوانوردی وجود دارد که فقط نشانگرهای روی پانل مقابل مهندس پرواز در بازار دست دوم ارزشی معادل 50000 دلار دارند. تمام این نشانگرها و سایر ابزار آلات پروازی به همراه جعبه سیاه هواپیما (Cockpit Voice Recorder and Flight Recorder) که در قسمت دم هواپیما قرار دارند از هواپیما جدا و به انبار منتقل میشوند. این ابزار آلات مجددا کلیبره شده و برای استفاده در سایر هواپیماها به کار میروند.

اوراق جمبوجتاوراق جمبوجت

اوراق جمبوجت

مرحله چهارم: جدا کردن دماغه (Nose Removal)

یکی‌ از قطعات با ارزش که در بازار دسته دوم خواهان زیادی دارد دماغه هواپیما میباشد. این دماغه محل نصب رادار هواشناسی است که همچنین باید در مقابل تنش‌ها و نیروهای وارد بر آن به وسیله جریان باد که در زمان کروز سرعت معادل 500 مایل بر ساعت ( معادل 800 کیلومتر بر ساعت) دارد مقاومت کند. دماغه یک 747 در صورت سلامت در بازار دست دوم ارزشی معادل 12000 دلار دارد. برای جدا کردن دماغه اول رادار از محل خود باز شده و سپس سه نفر مکانیک در ارتفاع یک ساختمان سه طبقه (9-10 متر از سطح زمین) اقدام به جدا کردن دماغه، که وزنی در حدود 90 کیلوگرم و قطری معادل 2متر دارد، میکنند.

اوراق جمبوجتاوراق جمبوجت

مرحله پنجم: بالها و سروموتور‌ها (Actuator Removal)

وزن هر بال در یک747 معادل 20 تن و سطح آن برای پارک کردن22 اتومبیل متوسط وسعت دارد. در داخل هر بال ??? تعداد2 عدد سروموتور (Actuator)، که درواقع سیستم‌هایی‌ شامل موتور‌های الکتریکی و جک‌های هیدرولیکی هستند، که کنترل کننده حرکت فلپ ها و بالچها میباشند وجود دارد. از این سروموتور‌ها4 عدد در قسمت سکان افقی (Horizontal Stabilizer) و 2 عدد در سکان    عمودی (Rudder) وجود دارد که در مجموع 10 عدد در هر 747 تعبیه شده است. هرکدم از این سیستم‌ها 90 کیلوگرم وزن دارد و برای جدا کردن آن از بال نیاز به افقی نگاه داشتن فلپ‌ها است که با فشار دست به سمت بالا بر فلپ‌ها حاصل میشود. هر فلپ بالغ بر 200 کیلوگرم وزن دارد.

اوراق جمبوجت

مرحله ششم: جدا کردن لندینگ گیر (Landing Gear Removal)

در هر 747 تعداد 5 عدد سیستم لندینگ گیر که بترتیب یکی‌ در دماغه و دو عدد در زیر بالها و دو عدد در نزدیکی‌ محل اتصال بالها به بدنه نصب شده اند وجود دارد. قبل از جدا کردن لندینگ گیر‌ها هواپیما باید بر روی جک‌های خاصی‌ نشانده شود تا بعد از برداشتن لندینگ گیر‌ها هواپیما به زمین نیفتد. ولی‌ بدلیل جدا کردن قطعات مختلف از هواپیما مرکز ثقل آن در حل حاضر جابجا شده و در صورت قرار دادن جک‌ها در محل نا مناسب باعث سقوط هواپیما میشود. برای حل این مشکل قسمت دم هواپیما قطع شده تا مرکز ثقل به جلو منتقل شود. ارزش هر یونیت دست دو لندینگ گیر بالغ بر 4000 دلار می‌باشد.

اوراق جمبوجتاوراق جمبوجت
اوراق جمبوجت

مرحله هفتم: پاک سازی و برداشت سایر لوازم

در این مرحله بالغ بر 5 مایل (معادل 8کیلومتر) لوله کشیهای مختلف و 117 مایل ( معادل118 کیلومتر) سیم کشی‌ و بالغ بر سه میلیون انواع پیچ و مهره که بیشتر در قسمت زیر بدنه قرار دارند از هواپیما باز و دسته بندی میشوند.

همچنین مواد رادیو اکتیو که به عنوان بالانس و وزنه تعادل در داخل بالها بکار رفتن از هواپیما جدا شده و به مراکز مربوطه فرستاده میشوند. این مواد در حالت عادی فعال نیستن ولی‌ در صورت مجاورت با گرمای زیاد فعال میشوند.

تمامی‌ قسمت‌های داخلی‌ قابل بازیافت مثل صندلیها و یا دیوار‌های داخلی‌ در این مرحله از هوا پیما جدا شده و برای ارسال به مراکز باز یافت آماده میشوند.

مرحله هشتم: اوراق کردن (Demolish)

اوراق جمبوجتاوراق جمبوجت
اوراق جمبوجت

سرانجام در این مرحله جک‌ها از زیر هواپیما برداشته شده و عملیات اوراق کردن شروع میشود. بدنه هواپیما به قطعات کوچک تبدیل شده و جهت ذوب به مراکز مربوطه فرستاده میشود. این کار در طی8 روز انجام میشود.از ذوب بدنه یک 747 تعداد 6000 تا 7000 شمش الومینیوم به وزنه تقریبی 6 تا7تن بدست میاید که در ساخت قوطی‌های نوشابه و یا  برد‌های الکتریکی به کار میرود.

منبع:Oldpilot.ir

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی