تبیان، دستیار زندگی
فرودگاه بین المللی مهرآباد در سال 1317 در تهران تاسیس شد. این فرودگاه بین المللی از شمال جاده مخصوص کرج، از غرب با بزرگراه آیت ا... سعیدی و از جنوب با بزرگراه 65 متری فتح همجوار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بین المللی مهرآباد در سال 1317 در تهران تاسیس شد. این فرودگاه بین المللی از شمال جاده مخصوص  کرج، از غرب با بزرگراه آیت ا... سعیدی و از جنوب با بزرگراه 65 متری فتح همجوار است.

فرودگاه مهرآباد

این فرودگاه نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفته است. نام اصلی روستای مهرآباد «حسین آباد» بود تا اینکه در زمان قاجار نام مهرآباد را بر آن گذاشتند.

مردم تهران در سال 1296 و اواخر جنگ جهانی اول برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما بر فراز آسمان این شهر بودند.

این هواپیما به صورت قطعات مجزا از شوروی و از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات، توسط خلبان روس برفراز تهران و در ارتفاع پایین پرواز کرد.

در سال 1304 در دوران سلطنت پهلوی اول، حق انحصاری هواپیمایی به کشور آلمان واگذار شد و پس از تاسیس باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما، در سال 1317 عملا فرودگاه مهرآباد بنیانگذاری شد.

در مرداد سال 1325، اداره ای تحت عنوان اداره کل هواپیمایی کشوری تشکیل و یکسال بعد این اداره به فرودگاه مهرآباد منتقل گشت.

فرودگاه مهرآباد

با تصویب قانون هواپیمایی کشوری در تاریخ 28 تیر سال 1328، در مجلس وقت، اداره کل هواپیمایی کشوری زیرنظر وزارت راه قرار گرفت.

در سال 1353، اداره مذکور تحت عنوان سازمان هواپیمایی کشوری زیر پوشش وزارت جنگ قرار گرفت و مجددا در سال 1357 و با تصویب شورای انقلاب به وزرات راه و ترابری ملحق شد.

در سال 1384 این فرودگاه دارای 6 پایانه بوده که عبارتند از: پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر و ایران ایرتور است. پایانه شماره 3 فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانه های 4، 5 و 6 که به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکت ها به کار می رود.

همچنین در همان سال این فرودگاه قادر به کنترل بیش از 70 هزار پرواز عبوری و 10 هزار پرواز داخلی و 30 هزار نشست و برخاست بین المللی بوده است.

در محوطه این فرودگاه حدود 100 شرکت هوایی و غیرهوایی و اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت های تجاری دارند.

برج مراقبت این فرودگاه دارای 150 مترمربع فضای مراقبت پرواز، 225 مترمربع فضای رادار تقرب پرواز، 225 مترمربع فضای تجهیزات ناوبری، هر طبقه با 120 متر مربع فضاهای اداری و عملیاتی(یکم تا هفتم)، 300 متر مربع ساختمان سایت رادار، 1200 مترمربع در چهار طبقه و ساختمان تسهیلات است. این ساختمان در 10 طبقه و 40 متر ارتفاع ساخته و نمای خارجی آن از سنگ گرانیت و شیشه است.

پروازهای بین المللی فرودگاه بین المللی مهرآباد از روز یکشنبه ششم آبان 1386 به فرودگاه بین المللی امام خمینی منتقل شد.

منبع: آفتاب

تنظیم برای تبیان محسن مرادی