تبیان، دستیار زندگی
در این قسمت به ادامه شرح فعالیت های بوئینگ در زمینه هوافضا و معرفی دونالد داگلاس می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایه گذاران ساخت هواپیما-قسمت سوم

درسال 1923 بوئینگ رقابت با كورتیس كه یك شركت تولید هواپیما بود، وارد رقابت بر سر تولید بهترین هواپیمای نظامی شد. كورتیس زودتر طرح خود را به پایان رسانید و خبر آن را به سرویس نیروی هوایی داد. با این حال بوئینگ 6 ماه بعد از آن پرواز با مدل 15 یا همان PW-9 را آزمایش كرد. فروشهای این هواپیما به ارتش و دیگر نمونه‌های مشتق از آن بوئینگ را مجاب كرد تا نگاهی ویژه به ساخت جنگنده برای دهه‌های آینده داشته باشد. تا جایی كه این موضوع با تولید 586 فروند جنگنده P-12/F4B به اوج خود رسید. در همین حین شركت بوئینگ هواپیمای مدل 40 را نیز در سال 1923 طراحی كرد كه مخصوص حمل و نقل پستی به صورت هوایی بود. 2 سال بعد،مدل 40A ساخته شد. در سال 1927 بود كه بوئینگ موفق به پذیرش سفارشات پستی با هواپیمای فوق سبك )40A هواپیمایی كه موتور آن با هوا خنك می‌شد) گشت.این كار بین سانفرانسیسكو،كالیفرنیا و شیكاگو صورت می‌گرفت.خط هوایی BAT یا BOEING AIR TRANSPORT نیز كم كم به راه افتاد.

pw-9

فیلیپ جانسون‌به عنوان رئیس، كلایر اتوت به عنوان مدیر عمومی و ویلیام ادوارد بوئینگ به عنوان رئیس كل مجموعه مشغول به كار بودند.BAT خلبان نیز پرورش می‌داد.امور فرودگاهی و حمل و نقل پستی از دیگر كارهای این خط هوایی بود.

در 1 جولای 1927 خانم برتا بوئینگ همسر ویلیام ادوارد بوئینگ حمل و نقل پستی بت را افتتاح كرد.در مراسم افتتاحیه وی با آب پرتقال از مهمانان پذیرایی نمود. ژان ادز گزارشگر بازرسی شیكاگو اولین مسافر خط هوایی بت بود.او كسی بود كه 22 ساعت پرواز بین سانفرانسیسكو و شیكاگو را در كابین هواپیما كه وسعت آن به اندازه یك فریزر بود را سپری كرد.

در اولین سال تاسیس این خط هوایی،837211 پوند نامه،149068 پوند بسته پستی و 1863 مسافر جابه‌جا شدند.

محبوبیت مسافرت هوایی باعث شد تا در ابتدا هواپیمایی با گنجایش حمل 12 مسافر توسط شركت بوئینگ ساخته شود.در 27 جولای 1927 اولین پرواز مسافربری انجام شد. مدتی بعد این هواپیما كه بوئینگ 80 نام داشت،قابلیت این را پیدا كرد كه 18 مسافر را جابه‌جا كند.

در سال 1928 تعداد كارمندان شركت بوئینگ به 800 نفر رسید. این شركت در آن زمان بود كه به عنوان یكی از بزرگترین شركتهای تولید هواپیما و در واقع یكه‌تاز این صنعت لقب گرفت. هر چند كه كورتیس همچنان قدرتمندانه در راس قرار داشت.

و اما دونالد ویلز داگلاس...

دونالد ویلز داگلاس

دونالد ویلز داگلاس 11 ساله بود كه براداران رایت اولین پرواز خودرا صورت دادند. او یك جوان 19 ساله بود كه آكادمی دریانوردی آمریكا را در آناپولیس به قصد یادگیری مهندسی هوانوردی در انستیتو تكنولوژی ماساچوست ترك كرد. او دوره 4 ساله را در 2 سال كاملا فرا گرفت و در سال 1915 نزد گلن مارتین كه ریاست كمپانی هوانوردی در لس‌آنجلس را داشت رفت تا زیر نظر او كار كند.

در اثنای جنگ جهانی اول وی به عنوان مهندس هوا فضا برای نیروی هوایی ارتش مشغول بود و سپس به پیش مارتین بازگشت و اینبار در كلولند مستقر شد.در این حین داگلاس بمب افكن MB-1 را طراحی كرد كه اولین بار در 17 آگوست 1918 به پرواز در آمد.

mb-1

دونالد ویلز داگلاس در ژانویه 1920 ساخت و تولید هواپیما را شروع كرد.هنگامی كه او كلولند سرد را به مقصد كالیفرنیا ترك كرد، تصمیم گرفت كه خودش مدیریت و ریاست كار را بر عهده بگید. به عبارتی می‌خواست خودش آقای خودش باشد. او تنها 600 دلار داشت و در این میان خانواده‌ای هم داشت كه می‌بایست خرج آنها را نیز می‌داد. خوشبختانه یك حامی مالی پیدا كرد كه نام وی دیوید داویز بود كه 40000 دلار سرمایه گذاری كرد برای حمایت از طرح داگلاس كه در جهت بنیانگذاری یك شركت تولید هواپیما بود. آنها قرار بود هواپیمایی بسازند كه بدون توقف فاصله ساحل به ساحل كشور را بپیماید. كمپانی داویز داگلاس در مساحت 3600فوت مربع در حوالی لس آنجلس بنا شد با یك ستاد 5 نفره كه استخدام گلن مارتین بودند كار پیش رفت.

دونالد ویلز داگلاس Cloudster را طراحی نمود و 24 فوریه 1921 اولین پروازش را صورت داد .این هواپیما اولین هواپیمایی بود كه فاصله ساحل به ساحل یا به عبارت بهتر پهنه آمریكا از سواحل غربی به شرقی را بدون توقف پرواز می‌كرد.

ادامه دارد...