تبیان، دستیار زندگی
آخرین قسمت از مجموعه چگونه خلبان شویم با امید اینکه بهره لازم را برده باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه خلبان شویم؟-قسمت (4)

خلبان

10- شرایط عمومی لازم جهت ارزیابی پزشکی متقاضی در کلاس مخصوص (Special class)

1. انجام معاینات عمومی از نظر جسمی روانی

2. انجام آزمایشات کامل خون حداقل شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-BUN-CCREAT-URICACID)(برای افراد بالای 40 سال LDL-HDL )

3. انجام آزمایش کامل ادرار (U/A)

4. انجام آزمایش مدفوع از نظر خون مخفی به انظمام بررسی انگل برای رده "C"

5. ارزیابی شنوائی

6. ارزیابی کامل بینائی شامل تیز بینی دور و نزدیک- عیوب انکساری و دید رنگ

7. انجام نوار مغز

8. انجام نوار قلب

9. انجام رادیوگرافی قفسه سینه

10. ارزیابی گفتاری و روانی کلام در زیر گروههای "C" و "D"

11- شرایط لازم ارزیابی پزشکی کلاس مخصوص F,E,D,A

جهت تمدید گواهینامه موتور و بدنه هواپیما (مکانیک) ، تستهای غیر مخرب هواپیما (NDT) ، دیسپچرها، اپراتور ایستگاه های هوانوردی، اویونیک ، تجهیزات زمینی الکترونیک هواپیمائی، ایمنی زمینی و رانندگان وسایل نقلیه سوخت رسانی هواپیما و حمل بار و مسافر شرکتهای هواپیمایی.

- معاینات پزشکی هر سه سال یکبار صورت می گیرد به استثنای دارندگان گواهینامه NDT که سالانه می باشد.

- انجام معاینات عمومی از نظر جسمی روانی بدون هیچ نوع ناتوانی جسمی، عصبی و روانی که با انجام اختیارات مندرج در گواهینامه مربوطه تداخل ننماید.

- انجام آزمایشات کامل خون بدون المانهای غیر طبیعی درهر چک پزشکی شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-BUN-CERATNIN-URICACID) (برای افراد بالای 40- سال LDL-HDL)

- انجام آزمایش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکی بدون وجود المانهای غیر طبیعی

- انجام آزمایش مدفوع برای افراد بالای 40 سال از نظر بررسی خون مخفی در هر چک پزشکی

- ارزیابی شنوائی هر 6 سال یکبار در حدود معیارها و الزامات شنوایی کلاس II.

- ارزیابی کامل بینایی و دید رنگ در هر چک پزشکی در حدود معیارها و الزامات بینایی کلاس II.

- انجام نوار قلب برای افراد زیر 40 سال در اولین معاینه پزشکی و پس از آن بنا به تشخیص DAME. ( برای افراد بالای 40 سال انجام نوار قلب در هر چک پزشکی الزامی است.)

- انجام رادیوگرافی قفسه سینه در اولین معاینه پزشکی و پس از آن بنا به تشخیص DAME بدون وجود تغییرات غیر طبیعی.

- انجام نوار مغز در اولین معاینه پزشکی و پس از آن بنا به تشخیص DAME بدون وجود تغییرات غیر طبیعی

- انجام آزمایش PSA برای افراد مذکر بالای 40 سال در هر چک پزشکی

- انجام آزمایش Mammography برای افراد مؤنث بالای 40 سال در هر چک پزشکی

- انجام آزمایش PAP smear برای افراد مؤنث و متأهل بالای 40 سال در هر چک پزشکی

تبصره: در صورت تشخیص پزشکی DAME انجام هر نوع آزمایش، معاینات تکمیلی و مشاوره تخصصی خارج از موارد فوق الزامی است.

امتحانات خلبانی

12- شرایط لازم ارزیابی پزشکی کلاس مخصوص (Special class) زیر گروه C جهت خدمه پروازی (میهمانداران شرکت های هواپیمایی)

1. معاینات پزشکی هوائی هر سال یک بار انجام می شود

2. انجام معاینات عمومی از نظر جسمی و روانی بدون وجود هیچ نوع ناتوانی جسمی، عصبی و روانی

3. انجام آزمایشات کامل خون بدون وجود المانهای غیر طبیعی در هر چک پزشکی شامل:

CBC-FBS-ESR-CRP-TG-CHOLESTEROL-BUN-CERTININ-URICACID-LFT(SGOT-SGPT-ALP)HBSAG BILLIROBINE(TOTAL-DIRECT)-WRIGHT TEST-DRL-WIDAL TEST

برای افراد بالای 40 سال LDL-HDL

1. انجام آزمایش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکی بدون وجود المانهای غیر طبیعی

2.انجام آزمایش مدفوع از نظر بررسی خون مخفی- تخم و یا کیست انگل در هر چک پزشکی

3. ارزیابی شنوائی هر 5 سال یکبار برای افراد زیر 40 سال و هر سه سال یکبار برای افراد بالای 40 سال در حدود معیارها و الزامات شنوائی کلاس II

4.ارزیابی کامل بینایی و دید رنگ برابر الزامات بینایی کلاس II در هر چک پزشکی

5.انجام نوار قلب برای افراد زیر 40 سال در اولین معاینه پزشکی و پس از آن بنا به تشخیص DAME و برای میهمانداران بالای 40 سال حداقل هر 3 سال یکبار

6.انجام رادیوگرافی قفسه سینه در اولین معاینه پزشکی و پس از آن بنا به تشخیص DAME

7.انجام نوار مغز در اولین معاینه پزشکی و پس از آن بنا به تشخیص DAME بدون وجود تغییرات غیر طبیعی

8.انجام آزمایش PSA برای میهمانداران مذکر بالای 40 سال حداقل هر سال یکبار

9.انجام آزمایش Mammography برای میهمانداران مؤنث و متأهل بالای 40 سال حداقل هر دو سال یکبار

10.انجام آزمایش PAP smear برای میهمانداران مؤنث و متأهل بالای 40 سال حداقل هر دو سال یکبار

تبصره: در صورت تشخیص پزشک DAME انجام هر نوع آزمایش ، معاینات تکمیلی و مشاوره تخصصی خارج از موارد فوق الزامی است.

دستورالعمل انجام معاینات پزشکی گروههای پروازی و غیر پروازی در مرکز ارزیابی و معاینات طب هوایی (A.M.C)

1- هدف: یکنواختی در انجام معاینات پروازی و جلوگیری از هر گونه اتلاف وقت و سوء برداشت از سوی مراجعین و همچنین ارتقاء سطح سلامتی پرسنل پروازی و بیمار یابی در مراحل ابتدایی و از همه بالاتر افزایش ضریب سلامت پرواز مسافرین، سرنشینان و کروی پروازی

2- تعریف مرکز ارزیابی و معاینات طب هوایی (A.M.C)

مرکزی است مجهز و متمرکز و قابل دسترس به منظور انجام معاینات پزشکی هوایی و ارزیابی مورد نیاز دیگر منجمله موارد پاراکلینیک که در راستای دستیابی به سهولت و دقت و نظارت در معاینات پرسنل پروازی ایجاد شده است.

3- خصوصیات پزشکان معاین: از بین پزشکان A.M.E که بر اساس نیاز مورد ارزیابی سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته و تائید شده اند انتخاب می گردند.

4- مشخصات پزشکان مشاور: پزشکان متخصصی هستند که در تخصصهای مختلف به دلایل تجربه، مهارت، خوشنامی و قابلیت دسترسی از طریق شورای پزشکی سازمان انتخاب و پس از تائید ریاست محترم سازمان، تعیین می شوند.

5- ساعت کار مرکز: از 30/7 الی 00/19 همه روزه به استثناء روزهای جمعه و تعطیلات رسمی می باشد که بر اساس فصل و یا نیاز ، با اعلام قبلی قابل تغییر است.

6- کلیه اقدامات کمک تشخیصی-آزمایشگاهی-رادیولوژی- نوار قلب- ادیولوژی- نوار مغز، روانشناسی و بالاخص در مورد INITIAL CHECK (چک اولیه) باید در مرکز A.M.C صورت گیرد.

7- آدرس: محل کنونی مرکز A.M.C به شرح زیر است:

تهران- بلوار آیت الله کاشانی- بلوار اباذر- بیمارستان پیامبران (تلفن 4-4079131)

تبصره: در مواردی از معاینات پاراکلینیکی که در حال حاضر به دلایل عدم راه اندازی بخش مربوطه در بیمارستان پیامبران، استثنائاً از مراکز خارج از بیمارستان استفاده می گردد، برگه معرفی نامه عکس دار از طریق A.M.C به مراکز مورد تائید و تعیین شده از فوق صادر خواهد شد.

آموزش پزشکی خلبانان

8- چگونگی معرفی و مراجعه متقاضیان:

1-8 : حداقل دو هفته قبل از پایان اعتبار مندرج در گواهینامه فرد ذینفع باید از طریق عملیات مربوطه (تنظیم برنامه) از تاریخ اتمام اعتبار گواهینامه پزشکی خود مطلع شود.

2-8 : با اطلاع ذکر شده در بند فوق تنظیم برنامه شرکت مربوطه با تائید الزامات مورد نیاز در هر معاینه ( نوار قلبی- ادیومتری- آزمایشات لازم- عکس قفسه سینه و نوار مغزی و سایر موارد) را طی معرفی نامه ای تنظیم و به متقاضی تحویل می نماید.

3-8 : متقاضی با دریافت معرفی نامه از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به بخش A.M.C نسبت به تعیین روشهای نمونه گیری و تاریخ انجام معاینات هماهنگی های لازم را معمول می دارد.

4-8 : متقاضی موظف است در وقت مقرر جهت انجام معاینات مراجعه نماید یا هر گونه تغییر در برنامه را قبل از موعد مقرر، به بخش A.M.C اعلام و تجدید وقت نماید.

5-8 : باید اقدامات به نحوی صورت گیرد که حداقل 10 روز به پایان اعتبار گواهینامه باقی مانده باشد تا زمان کافی برای بررسی و اقدامات اداری و رفع نواقص و تکمیل و امضاء گواهینامه در اختیار مسئولین باشد.

6-8 : در تعاقب بخشنامه های مکرر و اینکه اعتیاد در مملکت برابر قوانین جرم بوده و در نزد پرسنل پروازی موجب عدم صلاحیت پروازی متقاضی می گردد بخش A.M.C مجاز است به صورت موردی یا مکرر و منظم آزمایشات لازم را از نظر اعتیاد و احتمال داروهای مصرفی غیر مجاز و خودسرانه در نزد پرسنل انجام دهد.

تبصره: ندادن نمونه به هر دلیل در هنگام احضار به منزله یک مورد مثبت تلقی می گردد.

خلبان در داخل کابین

9- چگونگی تشخیص صلاحیت پزشکی متقاضی:

1-9 مسئولیت پزشک DAME

پزشک DAME در مقابل معاینات انجام داده برابر ضوابط قانونی پزشکی و سازمانی و با توجه به امضایی که در زیر فرم مربوطه می نماید جوابگوی صحت و یا خطاهای حرفه ای مربوطه می باشد.

2-9 بر اساس تعریف فوق پزشک DAME پس از انجام معاینات به یکی از طرق زیر به نتیجه حاصله و برداشت شخصی و علمی اقدام می نماید.

1-2-9 فردی را واحد صلاحیت تشخیص می دهد که در این صورت نسبت به امضاء و صدور M.C اقدام و پرونده توسط پزشک نماینده سازمان به AMS به منظور ارزیابی و تطابق با مقررات موجود و بررسی سوابق و دستورالعملهای ابلاغی ارسال خواهد شد.

2-2-9 فرد مورد آزمایش به دلایلی باید نسبت به تکمیل مدارک و آزمایشات خود اقدام نماید که در این صورت پزشک DAME از امضاء فرم مربوطه خودداری نموده و در صورتیکه عدم وجود نقص از نظر مدارک اشکال مهمی نباشد با گذاشتن یادداشت بر روی فرم، صدور مجوز را به دیگر همکاران محول نماید.

3-2-9 در صورتیکه عیب مشهود قابل اصلاح بوده ولی مغایرت با انجام وظیفه پروازی و به صورت موقت دارد در این صورت پزشک DAME نسبت به تعلیق پروازی فرد به مدت مورد نیاز اقدام می نماید

تبصره: در صورتیکه فرد مذکور با تدابیر درمانی لازم صلاحیت جسمی و روانی لازم را برابر نظر DAME مربوطه دریافت نمود پزشک DAME نسبت به رفع تعلیق و صدور گواهینامه اقدام می نماید.

4-2-9 در موردی که تصمیم گیری با توجه به نقص مشهود در اختیارات DAME به حساب نمی آید با تشکیل فرم مشاوره، متقاضی را به شورا ارجاع می دهد. لازم به ذکر است پس از تصمیم گیری شورای پزشکی و طی مراحل قانونی مربوطه نسبت به صدور گواهینامه با توجه به محدودیتهای عملیاتی و پزشکی به صورت مشروط و یا معمول اقدام خواهد شد.

تبصره: در صورتیکه متقاضی ارجاع شده به شورا فاقد صلاحیت پزشکی شناخته شد می تواند درخواست بررسی مجدد پرونده پزشکی خود را حداکثر تا مدت 15 روز مستند به مدارک و دلایل معتبر به مدیر کل دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی اعلام و تقاضای بازبینی مجدد نماید.

5-2-9 در مواردی که فرد توسط DAME فاقد صلاحیت پزشکی دائم شناخته شد و مراتب مورد تائید AMC نیز قرار گرفته فرم تکمیل شده مربوطه با ذکر قید (فاقد صلاحیت پروازی) تنظیم و به AMS ارسال می گردد در این مورد نیز فرد می تواند مراتب اعتراض خود را حداکثر تا 15 روز با استناد به مدارک و دلایل معتبر به دفتر گواهینامه ها اعلام تا مجدداً بازبینی به عمل آید.

6-2-9 در مواردی که بر اساس برداشتی منطقی و علمی پزشکی و یا اطلاعات به تائید رسیده و یا کسانیکه قبلاً آزمایش مثبت از نظر مواد مخدر داشته اند(بعد از تاریخ 1/4/81) موردی مثبت گزارش شود، نسبت به تعلیق پروازی آنها با تکمیل فرم مربوطه اقدام و چنین فردی تا انجام درمان قطعی فیزیکی و روانی و رفع مشکلات زیر بنایی به رده پروازی برگشت نخواهد شد. (حداقل 6 ماه) این اقدامات توسط AMC و با مطلع نمودن AMS و از طریق اداری صورت خواهد گرفت.

10- پس از اتمام معاینات در صورت تائید پزشک معاین گواهی انجام معاینات توسط AMC صادر و به متقاضی جهت ارائه به شرکت یا سازمان مربوطه تحویل داده می شود

11- دفتر تنظیم برنامه یا عملیات شرکت مربوطه پس از دریافت برگ تائیدیه مدارک مورد نیاز را جهت صدور یا تمدید گواهینامه به دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی ارسال می نمایند.

تبصره : همانطوری که قبلاً ذکر شد ارسال مدارک به منزله مجاز شناختن فرد برای ادامه فعالیت پروازی ( به شرح منقضی شدن شرایط قبلی) تلقی نمی گردد و نیاز به بررسی و اعلام نظر AMS دارد.

2 - مراجعه مستقیم جهت دریافت گواهینامه قبل از 48 ساعت حتی با توجه به عدم نقص مدارک و یا نبودن ایرادی در معاینات و عدم مغایرت با مقررات مقدور نخواهد بود.

تعاریف و شرح اختصارات به کار برده شده در دستورالعمل

AMC: Aero Medical Center

AMS: Aviation Medical Section

AME: Aviation Medical Examiner

DAME: Designated Aviation Medical Examiner

مطالب مرتبط:

1.چگونه خلبان شویم-قسمت اول

2.چگونه خلبان شویم-قسمت دوم

چگونه خلبان شویم-قسمت سوم