تبیان، دستیار زندگی
شاید بااستفاده از گاز سولفید هیدروژن بعنوان داروی مسكن بتوان فضانوردان را خواب کرد تا طی سفر سه ساله خود به مریخ آرام باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر آرام به مریخ با تخم مرغ گندیده !

مهم نیست كه شما چقدر به همسفر خود در روی زمین علاقه دارید ، بلكه این دوستی می باید طی یك ماموریت سه ساله به مریخ آزمایش شود.البته آزمایش دوستی دلیل اصلی برای تحقیق در مورد ایجاد یك حالت هوشیار و آرامش در بین فضانوردان طی سفرهای فضائی طولانی مدت نیست.

سولفید هیدروژن (همان گاز ایجاد شده در تخم مرغ گندیده) موشها را در حالتی شبیه خواب زمستانی فرو می برد بدون آنكه به اندامهای حیاتی  آنها كه با اكسیژن سروكار دارند گرسنگی دهد. شاید بتوان بااستفاده از این گاز بعنوان داروی مسكن بتوان چنین حالتی را در فضانوردان ایجاد كرد تا تا طی سفر سه ساله خود به مریخ آرام باشند.

حمل مواد غذائی ، اكسیژن و پاك كننده ای دی اكسید كربن كه باعث زنده مانده فضانوردان در فضا می شوند و همچنین دفع ضایعات انسانی مستلزم هزینه های بسیار بالائی است. دكتر وارن زاپل ، سرپرست بخش بیهوشی بیمارستان عمومی ماساچوست وابسه به دانشگاه هاروارد می گوید" در صورتی كه بتوان این مواد و ضایعات را از فضا پیما حذف كرد سفر تمیز تری برای فضانوردان فراهم می شود. یكی از گزینه ها سرد كردن كابین خدمه است. اما حرارتهای كمتر از 30 درجه باعث اخلال در آهنگ ضربان قلب می شود.

موش

یك احتمال دیگر این است كه فضانوردان گاز سولفید هیدروژن را تنفس كنند. این گاز همانی است كه توسط تخم مرغ گندیده و گاز مرداب تولید می شود.

گزارش زاپل و همكاران وی نشان می دهد كه چگونه این گاز سوخت و ساز (متابولیسم) بدن موش ر كند می كند بدون آنكه  جریان خون به مغز را قطع كند.وی می گوید" در آزمایشهای ما ، موشها به خواب نمی رفتند زیرا زمانیكه انتهای دم آنها را نیشگون می گرفتیم آنها واكنش نشان می دادند. من نمی دانم كه این حالت به چه چیزی شباهت دارد ولی احتمالا شبیه دنیای حركت آرام است. "

هنوز سئوالات و سالها تحقیقات نیاز می باشد تا افراد سالمی مانند فضانوردان را در حالتی مانند خواب زمستانی فرو برد.

طی آزمایشات زاپل ، میزان سوخت و ساز بدن موش ، مانند مصرف اكسیژن و تولید دی اكسید كربن ، ده دقیقه بعد از تنفس سولفید هیدروژن كاهش پیدا كرد.

این میزان تا زمانیكه این گاز مورد استفاده قرار می گرفت پائین بود. سی دقیقه بعد از اینكه هوای عادی شروع به جریان می كرد موشها به حالت عادی بر می گشتند. تا زمانیكه موشها گاز را تنفس می كردند میزان طپش قلب آنها بدون آنكه تغییری در فشار خون یا توان ضربان قلب ایجاد شود حدود پنجاه درصد كاهش داشت.میزان تنفس كاهش داشت اما در سطح اكسیژن خون تغییری حاصل نشد كه نشان دهنده این است كه اندامهای حیاتی با خطر كمبود اكسیژن روبرو نشدند.زاپل در نظر دارد تا آزمایشات بیشتری را بر روی پستانداران بزرگتری مانند گوسفند انجام دهد.

وی می گوید " قبل از استفاده از این گاز توسط فضانوردان ، می باید مطمئن شد كه كاملا بدون خطر می باشد."

منبع:آسمان پارس