تبیان، دستیار زندگی
این پرنده در 2 مدل پایه‌ریزی كه B-1A و B-1B می‌باشد كه ابتدا مدل B-1A ساخته و مورد استفاده نیروی هوایی واقع شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرنده‌ای وحشتناك به نام B-1

این پرنده در 2 مدل پایه‌ریزی كه B-1A و B-1B می‌باشد كه ابتدا مدل B-1A ساخته و مورد استفاده نیروی هوایی واقع شد.

مدتی طرح كامل شده این هواپیما یعنی B-1B در سال 1980 توسط كمپانی Rockwell International، زمانی كه 100 فروند هواپیمای بمب افكن كه قابلیت حمل بمبهای هسته‌ای نیز داشتند تولید شده بودند و در نیروهای هوایی کشورهای مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در سال 1990 این هواپیما تبدیل به یك بمب افكن معمولی شد.

b-1b

ظرفیت سلاحهای اتمی B-1

از سال 1985 تا 1997 B-1B یك بمب افكن هسته‌ای بود. به این ترتیب كه :

حداكثر سرعت این هواپیما 1.25عدد ماخ می‌باشد.

وزن كل هواپیما هنگام take off معادل 477000 پوند می‌باشد.

كمترین میزان پرتاب سلاح هسته‌ای آن AGM-69A

سیستم تركیبی تهاجمی تدافعی الكترونیكی وستینگهاوس همراه با رادار دیافراگمی(این سیستم یك سیستم خودكار گیرنده فرستنده هست كه در مواقعی كه نیاز به شلیك می‌باشد با توچه به رادار اختصاصی به صورت خودكار فعالیت خود را انجام می دهد)

توضیح دیگر اینكه وستینگهاوس یك دانشمند آمریكایی در رشته الكترونیك می‌باشد.

ظرفیت سلاحهای معمولی B-1B

پس از پایان جنگ سرد، این هواپیمای بمب افكن جهت پشتیبانی از سلاحهای معمولی مورد استفاده قرار گرفت. 32 فروند از این هواپیما با شروع سال 2001 باز نشست شدند(برای همیشه از سورت پروازی خارج شدند).68 فروند دیگر از 100 فروند آن همچنان مورد استفاده قرار گرفتند. از مشخصات بارز این هواپیما‌ها كه با تغییراتی ویژه و خاص توسط كمپانی بوئینگ روی آنها صورت گرفته كه حداكثر بازدهی را داشته باشند كه به این شرح می‌باشد:

یكی از تغییرات یا به عبارتی اصلاحاتی كه توسط بوئینگ روی این هواپیما صورت گرفته تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری بوده كه قدرت این هواپیما را به لحاظ جذب و نگهداری بمبها تا تعداد 24 بمب MK84 ،84 بمب MK82 و همینطور 30 یونیت از بمبهای رایج افزایش داده اشت.

مرحله بعدی تغییرات اصلاح سیستم GPS این هواپیماست،JDAM یا همان اتصال مستقیم حمله مهمات(joint direct attack munitions)، نویزگیر سیستم رادیویی هواپیما،ALE-50 ( این سیستمی است كه برای فریب رادار دشمن می‌باشد) نیز از مراحل بعدی هستند.

مورد بعدی تغییرات در سیستم كنترل كامپیوتری ماموریت هواپیماست،WCMD كه ترجمه عبارت اصلی آن ماشین تقویت بادی توزیع مهمات است. ایجاد فاصله مناسب بین بمبها در حین آزاد كردن افكنده آنها بر پدافند دشمن، JASSM اتصال ماموریتهای هوا به زمین و توانایی به كارگیری همزمان یا شلیك همزمان مدلهای مختلف سلاحهای موجود نیز جزء این تغییرات هستند.

از دیگر امكانات و اصلاحاتی كه روی این هواپیما تعبیه و انجام شده و یا در آینده نزدیك خواهد شد، سیستم رادیویی دیجیتال، نمایشگر كاكپیت و گسترش سنسورهای هواپیما و سیستمهای الكترونیكی آن، گیرنده رادار هشدار، سیستم باربری و همچنین سیستم حمل سلاح است.

b-1b

عملیات و دستاوردها

هواپیمای B-1B با انجام یكسری عملیات و همچنین داشتن یكسری دستاوردها خود را در رده متمایزی قرار داده است:

عملیات روباه صحرا 1998 عراق

نیروهای هم پیمان 1999 كوزوو

آزادی پرطاقت 2001

حمله به عراق 2003

عدد ماخ: نسبت سرعت شیئ در یک سیال به سرعت صوت در همان سیال است. عدد ماخ یک پارامتر بی‌بعد و بدون یکا است که در آیرودینامیک جریان‌های تراکم‌پذیر دارای اهمیت زیادی است.

گرد آوری و اصلاح: محسن مرادی