تبیان، دستیار زندگی
ادامه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایه گذاران ساخت هواپیما-قسمت 5

تا میانه‌های دهه 1920 داگلاس بزرگترین كمپانی تولید هواپیماهای نظامی بود. انواع هواپیماهای دوباله داگلاس برای حمل و نقل بازرگانی و نظامی و حمل نامه‌های نیروی دریایی به پرواز درمی‌آمدند. پروازهایی در جهت دیدبانی هوایی،حمله هوایی،نشست و برخاست دریایی و حمل و نقل دریایی نیز از دیگر دلایل پرواز این هواپیماها بود.

دونالد ویلز داگلاس آدمهای مهمی را به استخدام درآورد. یكی از آنها مهندس ادوارد هنیمن بود كه جهت طراحی هواپیماهای ابتكاری و جدید دعوت به كار شد. یكی دیگر از آنها جیمز هوارد داچ كیندلبرگر بود كه وی موسس شركت هوانوردی North Aviation بود.نفر بعدی جان جك نورثروپ بود كه از سازندگان اولیه بالهای پرواز بود.

علاوه بر این در محدوده فعالیتهای نظامی داگلاس،انواع دیگر از مدل DT وجود داشت كه برای گشت و دیدبانی هوایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند كه تعداد آنها 276 فروند بود.

مدل dt

داگلاس برای اولین بار یك هواپیمای كاملا نظامی با عنوان O-2 را ساخت. نمونه‌های اولیه آن به مدت 9سال تولید شدند و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. داگلاس برای ساخت هواپیمای نظامی C-1 از هواپیمای DT به عنوان مبنای ساخت استفاده كرد. این هواپیما در واقع اولین هواپیمای ترابری نظامی بود.(مادر هواپیماهایی مثل C-17 و C-130 )این هواپیما 6 تا 8 نفر مسافر نظامی را می‌توانست حمل كند. این هواپیما یكی از اولین تانكرهای هوایی و یكی از اولین هواپیماهایی بود كه می‌توانست مجروحان نظامی و گروه پزشكی را حمل كند.

داگلاس 59 فروند از مدل مشتق شده از DT را كه مخصوص حمل و نقل پستی بودند را به فروش رساند، این هواپیماها شامل M-2 بود كه یكی از اولین هواپیماهای به پرواز درآمده در آمریكا برای حمل و نقل پستی می‌باشد.این هواپیماها در غرب آمریكا برای انجام امور پست هوایی از سال 1926 تا 1930 در لس آنجلس به كار گرفته شدند. گاهی اوقات حمل مسافر نیز می‌كردند كه مسافران حاضر می‌شدند برای این سفر 90 دلار پرداخت كنند تا هوای سرد را از طریق كاكپیت باز هواپیما حس كنند و 6 ساعت پرواز كنند.

m-2

پس از چارلز لیندنبرگ كه اولین پرواز بدون توقف بر روی اقیانوس اطلس را در فاصله هوایی بین نیویورك تا پاریس انجام داد در رایان مونو پلین، در آنجا شور و شوق بسیاری از پرواز همه جا و همه را فرا گرفته بود. سال بعد، ویلیام ادوارد بوئینگ یك ارتباط گسترده بین فرد رنسكلر ریاست پرات و ویتنی، شركت تولید كننده موتور های خنك شو با هوا كه برای مدل 40A كه هواپیمایی برای جابجایی مسافر و پست وسایل بود، برقرار كرد.

در سال 1992 رنسكلر و بوئینگ یك شركت جدید را تشكیل دادند كه جهت حمل و نقل هوایی دایر شده بود و نام آن كمپانی United Aircraft & Transport)UATC )بود. رنسكلر سهام جدیدی را برای پرات و ویتنی برگزید كه 800000 سهام برای واحد اقتصادی شركت بود. ضمنا بوئینگ سهام خود را برای شركت جدید وارد چرخه اقتصادی آن كرد. در 1فوریه 1929 شركت Boeing و Transport ادغام شدند و UATC را تشكیل دادند. ریاست هیئت مدیره آن بر عهده بوئینگ و مدیریت شركت بر عهده فیلیپ جانسن بود.

ارزش سهام این شركت به سرعت و به شدت بالا رفت و UATC هواپیماهای بیشتر و جدیدتری را برای خدمات دهی جذب كرد. از این هواپیماها می‌توان استیر من را نام برد كه جهت نشست و برخاست روی آب طراحی شده بود .این هواپیما در ویكیتا ساخته شده بود. هواپیماهای دیگری هم بودند كه وارد چرخه هوانوردی این شركت نوپا می‌شدند. و روند روبه رشد این شركت ادامه داشت .این هواپیماها جهت جابه‌جایی مسافر و همچنین مرسولات پستی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.