تبیان، دستیار زندگی
Heathrowدرروز جمعه 24 اکتبر 2003 کنکورد آخرین فرود خود را در فرودگاه برای مدتی نامعلوم بسته شود. Super-Sonicانجام داد تا پرونده هواپیماهای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ کنکورد!

خداحافظ کنکورد!

در روز جمعه 24 اکتبر 2003 کنکورد آخرین فرود خود را در فرودگاه Heathrow انجام داد تا پرونده هواپیماهایSuper-Sonic برای مدتی نامعلوم بسته شود.

با این وجود هنوز هم طرفداران کنکورد می پرسند "آیا این کار واقعا لازم بود؟"

این سوالها دیگر سودی ندارد، کنکورد دیگر تمام شد. سه فرود زیبا به فواصل زمانی 5 دقیقه در یک عصر جمعه و دیگر تمام!!!

در سال 1956 فرانسه و انگلستان به طور جداگانه کار خود را برای ساخت هواپیمایی مسافربری و ما فوق سرعت صوت شروع کردند و در نهایت با اتحاد آنها کنکورد در دهه 60 به عنوان محصولی مشترک ساخته شد.

هر چند کنکورد همچنان هواپیمایی بسیار محبوب است ولی این پرنده پس تنها سانحه  شهر پاریس رخ داد و منجر به مرگ 113 نفر شد دیگر آن چنان مورد استفاده قرار نمی گرفت.

پس از 27 سال استفاده از این هواپیما biritish airways تصمیم به بازنشسته کردن آن گرفت چرا که به گفته مسئولان این خط هوایی استفاده از کنکورد دیگر مقرون به صرفه نیست,air france , نیز چند ماه قبل کنکوردهایش را بازنشسته کرده بود.

خبر امیدوار کننده ای که در این بین می توان به آن دل بست این است که بازنشسته کردن کنکورد تنها به عنوان هواپیمایی مسافربری انجام می شود و امکان این وجود دارد که این هواپیما برای مقاصد خاصی باز هم پرواز کند. ولی این که کنکورد دیگر به عنوان یک هواپیمای مسافربری پرواز نمی کند امری قطعی است.

Lord Collin Marshall مدیرbiritish airways دراین باره می گوید: "تصمیم بازنشسته کردن کنکورد تصمیم بسیار سختی بود ولی این تصمیم در حال حاضر صحیحترین تصمیم اتخاذ شده است. آینده این هواپیما هنوز مشخص نیست ولی بیشتر آنها به موزه های هوانوردی در نقاط مختلف دنیا فروخته خواهند شد."

سه پرواز که از  Edinburgh, Bay Of Biscay, New York به سمت فرودگاه لندن پروازکرده بودند پایان پروازهای کنکورد را رقم زدند.

اظهار نظرهای مسافران این پروازها حاکی از تمایل تقریبا همه آنها به ادامه کار کنکورد داشت.

Joan Collins که تا کنون 10 بار مسافر کنکورد بوده می گوید: "به کنکورد عادت کرده بودم. پایان پرواز کنکورد کاملا تراژیک بود. هنگام فرود هواپیما نهایت دو چیز به وضوح در چهره همه قابل مشاهده بود؛ شادی و غم!

John Cowburn که 25 بار مسافر کنکورد بوده می گوید: "کنکورد با ارزشترین و جالبترین ساخته دست بشر است که تا کنون پدید آمده."

Ian McMillan نیز که از طرفداران متعصب کنکورد است می گوید: "پس از همه اینسالها پرواز با کنکورد هنوز هم بهترین تجربه ای است که در هوانوردی می توان به آن رسید."

بیشترین تجربه پرواز با کنکوردSir David Frostدر بین همه مسافرین هواپیما شاید را داشته باشد. او خود در این مورد می گوید: "حساب تعداد دفعاتی که مسافر کنکورد بوده ام دیگر از دستم خارج شده است. 300 یا شاید حتی 500 بار!!!"

می باشد،Julie Davis که از اهالی منطقه heatrow که در نزدیکی فرودگاه Hounslow می باشد گفت: "خانه من سالها در مسیر پرواز این هواپیما بوده و باید سر و صدای وحشتناک آن را تحمل می کردم. ولی حال که قرار است دیگر آن را نبینم دلم برایش تنگ می شود!"

بنا به اظهار نظر Rod Eddingtonمدیر اجرائی،   British Airway پرواز آخر آمیخته ای از غم و جشن بازنشستگی برای کنکورد بود. کنکورد هواپیمای فوق العاده ای است ولی زمان پایان آن دیگر فرارسیده. هرچند ظاهر هواپیما این را نشان نمی دهد ولی طراحی آن در دهه 50 و ساخت آن در دهه 60 انجام شده. بیشتر از این نمی توان از کنکورد انتظار داشت."

که آخرین پروازش را باAir France خلبان jacky ramonکاپیتان سابق کنکورد  در30 می 2003 انجام داد می گوید: "امروز روز بسیار غمناکی است ولی من به همکاران انگلیسی به خاطر جشنی که برای خداحافظی کنکورد ترتیب دادند تبریک می گویم. واکنش ما در فرانسه به آخرین پرواز این هواپیما در کشورمان واقعا شرم آور بود!"

که آخرین خلبان کنکورد در پرواز بر روی اقیانوس اطلس کاپیتان Mike Bannister بود ,قبل از پرواز گفت: "از این که کنکورد را برای آخرین بار به خانه برمی گردانم احساس غرور و افتخار دارم. سعی همه بر این بوده که آخرین پرواز کنکورد بیشتر از یک پرواز، جشن خداحافظی با این هواپیما باشد که این کار جای تحصین دارد. وقتی موتورهای این هواپیما را برای آخرین بار خاموش می کنم به یاد همه درHeathrow مهندسان و افرادی خواهم بود که در این 27 سال باعث پروازهای موفق کنکورد شدند."

هزاران هزار نفر از علاقمندان کنکورد ساعتها قبل از رسیدن در فرودگاهHeathrowو قبل از رسیدن کنکورد به این فرودگاه، برای وداع با او جمع شده بودند.

از آنجا که این واقعه دیگر تکرار نمی شد بسیاری از افراد حتی با خود نردبان هم آورده بودند تا بتوانند از بالای آن همه چیز را بهتر ببینند و هیچ چیز را از دست ندهند!!!

روز قبل از آن از لندن به    NY ساعت 10:35 همان روز و پرواز Edinburg به قیمت 9000 پوند برای هر صندلیNYاین شهرها رفته بودند. بلیط پرواز روز قبل به فروش رفته بود.

در آن سوی آتلانتیک نیز وداعی در خور کنکورد با او انجام دادند. قبل از پرواز در  آبهای رنگی به رنگهای قرمز، سفید، و آبی به عنوان سمبل John F. Kennedyفرودگاه رنگ پرچمهای انگلستان، فرانسه، و ایالات متحده بر سر کنکورد باراندند.

BST (British Summer Time) ساعت 12:35 به وقت NYو سپس شروع شد. پرواز دقایقی بعد از آن به سمت Bay Of Biscay ساعت 14:20 و پرواز Edinburgh و پروازلندن حرکت کردند.

بودند که شامل BA مهمانان دعوت شده Bay Of Biscay و NYمسافرین پروازهای شخصیتهای برجسته و مسافران کنکورد در این 27 سال بودند و مسافران پرواز دیگر   نیز افرادی بودند که از طریق شرکت در مسابقه انتخابی فرصت  Edinburghیعنی حضور در این پرواز را به دست آورده بودند.

کنکورد ساعت 16:00 بر زمین نشست. پس از آن پرواز آن سویEdinburghابتدا پرواز  Bay Of Biscay ، در ساعت 16:05 فرود آمد. و در نهایت پروازNY آتلانتیک، پرواز آخرین تقرب، آخرین غرش، و آخرین فرود و دیگر تمام شد. ساعت 16:10 کنکورد دیگر زمینی شده بود. bay of biscay انجام شد فریاد تحصین و شادی ازجمعیت  New York وقتی فرود دوم انجام شد برخاست ولی وقت پرواز آخردر چشمان این جمعیت تنها اشک دیده می شد.

پرواز سوم پس از فرود از فواره آبهای سفید، قرمز، و آبی عبور کرد و به آشیانه رفت.  ساعتی به گشت زنی در فرودگاه پرداختند. پرچمهای  Edinburgh و NY ولی پروازهای کشور انگلستان از داخل کابین خلبان به بیرون افراشته شده بودند و خدمه پرواز با عبور از بین ابراز احساسات مردم با بیرون آوردن دست خود از کابین به افرادی که در بیرون بودند دست تکان می دادند. هیچ کس چیزی نمی گفت. احساسی آمیخته از شادی و غم مفرط مانع صحبت همه شده بود. این دو هواپیما هم پس از سپری کردن ساعتی به همین منوال از فواره های آب گذشتند و موتورهایشان را خاموش کردند. دیگر همه چیز تمام شده بود. کنکورد هم به تاریخ پیوست. خداحافظ کنکورد! آسوده بخواب!