تبیان، دستیار زندگی
پس از آنكه مهندسان ناسا دریافتند یكی از سنجنده‌های مخزن خارجی سوخت هیدروژن دچار نقص شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرتاب فضاپیمای آتلانتیس تا ‪ ۱۲‬دی ماه به تعویق افتاد!
شاتل آتلانتیس

سازمان فضانوردی ناسا پرتاب فضاپیمای رفت و برگشت آتلانتیس را به علت بروز مشكلات فنی تا اوایل سال جدید میلادی به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از كیپ كاناورال، پس از آنكه مهندسان ناسا دریافتند یكی از سنجنده‌های مخزن خارجی سوخت هیدروژن دچار نقص شده است، پرتاب این فضاپیما برای چهارمین بار به تعویق افتاد.

آلارد بوئتل سخنگوی ناسا گفت گروه مدیریت این ماموریت پرتاب آتلانتیس را تا دوم ژانویه ‪ ۱۲) ۲۰۰۸‬دی‌ماه) به تاخیر انداخته است.

قرار بود این فضاپیما طی یك ماموریت ‪ ۱۱‬روزه آزمایشگاه كلمبوس اروپا را به ایستگاه بین‌المللی فضایی كه صدها كیلومتر بالای زمین در مدار مستقر است، حمل كند.

هفت فضانورد آتلانتیس اكنون به مقر ناسا در هوستون بازمی‌گردند.

پرتاب آتلانتیس برای روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده بود اما دو سنجنده هنگام سوخت‌گیری اطلاعات غلطی ارایه دادند. براساس قوانین ناسا چهار سنجنده موجود در این فضاپیما باید قبل از پرتاب بدون نقص كار كنند.

اگر سنجنده‌های موجود بر روی مخزن سوخت خارجی، میزان سوخت را پایین ثبت كنند، موتور اصلی فضاپیما خودبه‌خود خاموش می‌شود. رفع این اشكال نیاز به زمان بیشتری دارد.

قرار است دو فضانورد اروپایی به نامهای هانس شلگل از آلمان و لئوپولد اویهارتس از فرانسه با آتلانتیس به مدار زمین بروند. فضانورد فرانسوی مدت دو ماه و نیم در ایستگاه فضایی می‌ماند تا آزمایشگاه اروپایی را برای تحقیقات علمی آینده آماده كند.

تاكنون فقط آمریكا و روسیه آزمایشگاههای خاص خود را به ایستگاه فضایی منتقل كرده‌اند.

اروپا امیدوار است با آزمایشگاه كلمبوس به تنها ایستگاه فعال در مدار زمین بپیوندد. انجام آزمایش در زمینه جاذبه برای آمادگی بشر برای تحقیقات و زندگی طولانی در فضا، سفر به مریخ و كرات دیگر نقش حیاتی دارد.

آزمایشگاه ژاپنی كیبو كه چهارمین آزمایشگاه ایستگاه فضایی خواهد بود قرار است در پروازهای بعدی شاتل‌ها و در چند مرحله به ایستگاه فضایی منتقل شود. این آزمایشگاه بزرگترین و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه مداری خواهد بود.

اولین مرحله انتقال این آزمایشگاه برای چهاردهم فوریه(‪ ۲۵‬بهمن) با فضاپیمای ایندیور برنامه‌ریزی شده است و دومین مرحله در ماه آوریل (اردیبهشت) توسط فضاپیمای دیسكاوری انجام خواهد شد. دو پرواز دیگر برای ماههای اوت و سپتامبر تعیین شده است.

بیل گرستنمایر معاونت عملیات فضایی ناسا تاثیر تاخیر طولانی آتلانتیس بر پرتابهای شاتل را در سال آینده كم‌اهمیت دانست. ناوگان شاتل‌ها كه در سال ‪ ۲۰۱۰‬بازنشسته می‌شود آخرین پروازهای خود را انجام می‌دهند.

گرستنمیر تاثیر تاخیر در پرتاب آتلانتیس بر سایر ماموریتهای شاتل‌ها را ناچیز دانست.

در ابتدا قرار بود آزمایشگاه كلمبوس در پایان سال ‪ ۲۰۰۴‬به ایستگاه فضایی حمل شود.

اما پایان غم‌انگیز سقوط فضاپیمای كلمبیا در فوریه سال ‪ ۲۰۰۳‬ناوگان شاتل‌های ناسا را زمین‌گیر كرد و در نتیجه پرتاب آزمایشگاه نیز به تأخیر افتاد.

آزمایشگاه كلمبوس از مركز هوافضای آلمان در "اوبرپفافن هوفن" در نزدیكی مونیخ كنترل خواهد شد. در مجموع ‪ ۱۰‬كشور اروپایی در این برنامه مشاركت دارند كه آلمان بیشترین سهم را در آهن دارد.

این آزمایشگاه امكان انجام صدها آزمایش در سال را برای دانشمندان به ویژه در رشته‌های بیوتكنولوژی، پزشكی، مواد وسیالات فراهم می‌سازد.

منبع:take off