تبیان، دستیار زندگی
بررسی چگونگی رویت پذیری هلال رمضان سال 1431 هجری قمری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجشنبه روز اول ماه مبارک رمضان است

بررسی چگونگی رویت پذیری هلال رمضان سال 1431 هجری قمری

مقارنه ماه و خورشید برای هلال رمضان سال 1431 هجری قمری در ساعت 07:38 روز سه شنبه 19 مرداد سال 1389 هجری شمسی و مطابق با 29 شعبان سال 1431 هجری قمری روی خواهد داد. در غروب همین روز و علی رغم گذشت بیش از 12 ساعت از مقارنه، هلال ماه رمضان در پهنه ایران با چشم غیر مسلح و یا با استفاده از ابزار رصدی قابل رویت نخواهد بود. معیارهای رویت پذیری هلال پیش بینی می کند هلال رمضان در شامگاه سه شنبه در منتهی الیه جنوب غربی قاره آفریقا با چشم مسلح و در کشورهای آمریکای مرکزی و قاره آمریکا جنوبی با ابزار رصدی و چشم غیرمسلح قابل رویت خواهد بود.

هلال ماه

در شامگاه چهارشنبه 20 مرداد هلال ماه رمضان در تمام مناطق کشور با چشم غیرمسلح قابل رویت است اما با اینکه بیش از 36 ساعت از مقارنه گذشته و هلال ضخامت نسبتاً زیادی پیدا پیدا کرده است. ارتفاع هلال از افق چندان زیاد نبوده و مدت مکث ماه در آسمان نیز در حدود 40 دقیقه (در مناطق مرکزی ایران) است.

چرا در شامگاه سه شنبه 19 مرداد علی رغم گذشت 12 ساعت از مقارنه، هلال قابل رویت نیست حال آنکه رکورد بین المللی سن جوان ترین هلال رویت شده 11 ساعت و 40 دقیقه بوده است؟

پاسخ را باید در عرض دایرة البروجی ماه جستجو کرد. در شامگاه سه شنبه 19 مرداد، عرض دایرة البروجی ماه 3 درجه و 35 دقیقه قوسی جنوبی است.

معیارهای رویت پذیری هلال پیش بینی می کند هلال رمضان در شامگاه سه شنبه در منتهی الیه جنوب غربی قاره آفریقا با چشم مسلح و در کشورهای آمریکای مرکزی و قاره آمریکا جنوبی با ابزار رصدی و چشم غیرمسلح قابل رویت خواهد بود

تاثیر عرض دایرة البروجی ماه اینگونه است که در نیمکره شمالی کره زمین، اگر هلال ماه دارای عرض دایرة البروجی شمالی باشد، ساکنین این نیمکره قادر خواهند بود هلال ماه را در صورت مساعد بودن سایر پارامترها، در فاصله زمانی نه چندان زیاد پس از مقارنه ببینند (هلال های بسیار جوان و بسیار باریک) اما اگر عرض دایرة البروجی ماه جنوبی باشد، در این نیمکره، مدت زمان زیادتری طول می کشد تا هلال از افق فاصله گرفته و قابلیت رویت پیدا کند. این هلال ها میانسال و یا مسن بوده و ضخامت زیادی دارند.

برای ساکنین نیمکره شمالی زمین، هر گاه عرض دایرة البروجی ماه شمالی باشد امکان رویت هلال هایی با سن خیلی کم وجود خواهد داشت. اینگونه هلال ها معمولا بسیار باریک بوده و در لحظه غروب خورشید، ارتفاع خوبی از افق دارند. هلال هایی که عرض دایرة البروجی جنوبی دارند، در نیمکره شمالی زمین با سن زیاد قابل رویت خواهند بود. اینگونه هلال ها معمولا ضخامت زیادی دارند، اما در زمان غروب خورشید، ارتفاعشان از افق زیاد نیست.

ماه رمضان

هلال رمضان در شامگاه 19 مرداد  روز گذشته، چنین وضعیتی داشته است. در غروب این روز، علی رغم گذشت 12 ساعت از مقارنه، در مناطق شمالی کشور غروب هلال زودتر از غروب خورشید روی می دهد. اگر عرض دایرة البروجی هلال رمضان در همین روز 5 درجه شمالی بود، غروب هلال بیش از 30 دقیقه پس از غروب خورشید اتفاق می افتاد و ما با هلالی بسیار جوان روبرو می شدیم و قادر بودیم با استفاده از ابزار مناسب آن را رصد کنیم.

در شامگاه چهارشنبه 20 مرداد نیز، با وجود گذشت 36 ساعت از مقارنه، جنوبی بودن عرض دایرة البروجی باعث می شود هلال رمضان (که دیگر آنقدر ضخیم شده است که به سادگی با چشم غیرمسلح رویت می شود) در لحظه غروب خورشید ارتفاع زیادی از افق نداشته باشد.

و همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر ، دفاتر مراجع عظام وحید خراسانی ، مکارم شیرازی ، صافی گلپایگانی ، نوری همدانی ، شبیری زنجانی ، علوی گرگانی و موسوی اردبیلی امروز را روز آخر ماه شعبان اعلام کردند. بنابراین از نظر این مراجع ، فردا اول ماه مبارک رمضان است.

منبع : مقاله آقای بوژ مهرانی

تنظیم شده توسط موسوی - بخش دانش و فناوری