تبیان، دستیار زندگی
اواسط خرداد امسال پس از شایعات و گمانه زنی ها و حتی خبر های آقای بالمر درباره ویندوز 8، بالاخره مایکروسافت پیش نمایش اولیه ویندوز هشت را رسما در کنفرانس D9 منتشر کرد تا همگان از ظاهر و قابلیت های جدید نسل بعدی ویندوز اطلاع یابند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایکروسافت راه اپل را در پیش گرفت


اواسط خرداد امسال پس از شایعات و گمانه زنی ها و حتی خبر های آقای بالمر درباره ویندوز 8، بالاخره مایکروسافت پیش نمایش اولیه ویندوز هشت را رسما در کنفرانس D9 منتشر کرد تا همگان از ظاهر و قابلیت های جدید نسل بعدی ویندوز اطلاع یابند.

رئیس بخش ویندوز، استیون سینوفسکی اظهار داشت:"ما سعی کردیم، با ویندوز هشت تصور شما را نسبت به نحوه کار با یک PC تغییر دهیم." البته در مورد ویندوز 8 بودن این نسخه، باید بگوییم که این یک اسم موقتی است و ممکن است تایید بشود یا نشود!

اولین تغییر قابل توجه در ظاهر ویندوز بعدی، منوی استارت آن است که به شدت شبیه رابط کاربری Metro در ویندوز فون 7 شده. یکی دیگر از تغییرات، سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز 8 است. البته باید گفت که ویندوز بعدی برای اجرا شدن، به سخت افزاری بیش تر از ویندوز 7 احتیاج ندارد. چون مثل همیشه بر روی پردازنده های اینتل و AMD اجرا می گردد.

مایکروسافت راه اپل را در پیش گرفت

یک چیز جا نماند؟ چرا. چیپ های ARM! یعنی همان اولین نکته ای که اوایل سال جاری میلادی درباره ویندوز 8 فهمیدیم. یک پلتفرم توسعه نیز، برای اپلیکیشن های تاچ اسکرین و برپایه HTML5 و جاوا اسکریپت عرضه خواهد شد. نکته دیگر این که هر اپلیکیشنی که برای صفحات لمسی نوشته شود، قادر به کار با موس و کیبرد نیز خواهد بود. همچنین یک آپشن برای جدا کردن صفحه کلید مجازی به منظور تایپ بهتر نیز، وجود خواهد داشت.

آقای سینوفسکی گفت که ویندوز بعدی با لپتاپ ها، دسکتاپ ها و تبلت ها سازگار خواهد بود و هر چیزی که با ویندوز 7 کار می کند، می تواند که با ویندوز بعدی نیز به خوبی سازگار باشد. مایکروسافت با این همه اپلیکیشنی که برای دسکتاپ طراحی شده اند چه می کند؟ جواب این است که وقتی یک اپلیکیشن دسکتاپ را روی ویندوز هشت اجرا کنید، اینترفیس آن به چیزی بسیار شبیه رابط کاربری ویندوز 7، تغییر خواهد کرد.

مایکروسافت راه اپل را در پیش گرفت

اپلیکیشن ها را می توانید روی یک سری از آیمر ها (آیکون های مربعی شکل) مشاهده کنید و این بار کمتر شاهد آیکون های سنتی قبل هستیم. حتی در منوی استارت (تصویر ابتدای مطلب) هم چیزی که می بینیم، سراسر آیمر است. حالا که دقیق تر نگاه می کنیم، در میان این آیمر ها، یک گزینه Store هم مشاهده می شود. بنابر این باید اطمینان خود را نسبت به معرفی چیزی شبیه مک اپ استور، برای ویندوز بعدی؛ قوی ترکنیم. اینترنت اکسپلورر نسخه 10 هم برای استفاده از مزایای اینترفیس لمسی در تبلت ها، از نو طراحی شده است. اما فعلا شاهد باز سازی خاصی در مجموعه آفیس نیستیم.

و حالا مدیر ارشد بخش سیستم عامل ویندوز در وب لاگ ویندوز 8، رسما تایید کرد که مایکروسافت قصد دارد برای سیستم عامل جدید خود، اپ استور آنلاین راه اندازی کند. App Store فروشگاه مجازی آنلاینی است که نرم افزارهای مربوط به یک سیستم عامل در آن عرضه می شوند برخی از نرم افزارهای موجود در App Store ها بصورت رایگان قابل دانلود می باشند و برای استفاده باقی نیز باید پول پرداخت کرد. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با اپ استور ویندوز 8 مشاهده خواهید نمود.

تمرکز این بلاگ بر فرایند مهندسی ویندوز 8 است . اولین پست نیز توسط مدیر تیم ویندوز و ویندوز لایو ، یعنی آقای استیون سینوفسکی ، نوشته شده است

App Store یا فروشگاه نرم افزار اولین بار توسط Apple و برای سیستم عامل iOS معرفی شد و به سرعت بین کاربران iPhone معروف و محبوب گردید. کمی بعد نیز مانند بسیاری از سرویس ها و محصولات ابداع شده اپل، شرکت های دیگر، نمونه های مشابه را برای محصولات خود ایجاد کردند. در حال حاضر تمام سیستم عامل های موبایل و برخی از تلویزیون های هوشمند، App Store مخصوص خود را دارند.

مایکروسافت راه اپل را در پیش گرفت

هرچند ایده فروشگاه نرم افزار از مدل Apple الگو برداری شده است ولی تعداد نرم افزارهای موجود برای سیستم عامل ویندوز بسیار بیشتر از Mac است و براساس اعلام مایکروسافت، ویندوز 8 با نرم افزارهای ویندوز 7 سازگار است و به این ترتیب نرم افزارهای بسیاری برای ویندوز 8 موجود خواهد بود.

اما ویندوز 8 علاوه بر نرم افزارهای فعلی ویندوز 7 نیازمند نرم افزارهای سبک تر و مناسب تبلت ها نیز می باشد. براساس اعلام مایکروسافت علاوه بر سیستم فعلی تولید نرم افزار، تولید کننده ها می توانند نرم افزارهای خود را از طریق زبان های تحت وب مانند HTML و JavaScript برای ویندوز 8 ایجاد کنند.

حال باید دید اپ استور مایکروسافت با اپ استورهای اندروید و اپل چه تفاوت هایی خواهد داشت و از آنجایی که ویندوز 8 برروی تبلت های مجهز به پردازنده ARM نیز نصب خواهد آیا نرم افزارهای موبایل تحت Windows Phone نیز در ویندوز 8 اجرا خواهد شد؟

مایکروسافت راه اپل را در پیش گرفت

همچنین تیم ویندوز شرکت مایکروسافت ، بلاگ ویندوز 8 را با نام Building Windows 8 یا B8 راه اندازی کرد . هدف از راه اندازی این بلاگ ، گفتگو و همکاری مهندسان تیم ویندوز با کاربران مشتاق ، توسعه دهندگان و متخصصین IT اعلام شده است . این بلاگ هم اکنون از اینجا در دسترس است.

تمرکز این بلاگ بر فرایند مهندسی ویندوز 8 است . اولین پست نیز توسط مدیر تیم ویندوز و ویندوز لایو ، یعنی آقای استیون سینوفسکی ، نوشته شده است .

آقای سینوفسکی اذعان کرد که این بلاگ بخش مهمی از توسعه ویندوز 8 برای تیم ویندوز است که البته برای ویندوز 7 نیز چنین بلاگی وجود داشت . ما بوسیله این بلاگ میتوانیم با کاربران گفتگویی دو طرفه در مورد موضعاتی مانند انتخاب طرح ها ، استفاده از ویندوز 8 در دنیای واقعی داشته باشیم که میتوانند بخشی از ویندوز 8 باشند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از : نارنجی، زومیت، گویا