تبیان، دستیار زندگی
بیش از یک سال پیش، گوگل از پروژه‌ بلند پروازانه‌ اش برای طراحی ابزار جدیدی مبتنی بر نسخه ‌ای از سیستم‌عامل مرورگر کروم رونمایی کرد. این ایده که یک سیستم‌عامل بتواند کمی بیش از یک مرورگر عمل کند، ذهن بسیاری از سازندگان لپ‌ تاپ را درگیر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش


بیش از یک سال پیش، گوگل از پروژه‌ بلند پروازانه‌ اش برای طراحی ابزار جدیدی مبتنی بر نسخه ‌ای از سیستم‌عامل مرورگر کروم رونمایی کرد. این ایده که یک سیستم‌عامل بتواند کمی بیش از یک مرورگر عمل کند، ذهن بسیاری از سازندگان لپ‌ تاپ را درگیر کرد. چند ماه پیش بود که ایسر و سامسونگ خودی نشان دادند و وعده دادند که به زودی نوت‌ بوک‌ هایی مبتنی بر این سیستم‌عامل را راهی بازار می ‌کنند. این دو شرکت به وعده‌ شان عمل كردند و چندی پیش نوت‌ بوک‌ های تمام گوگلی خود را با نام Chromebook به نمایش گذاشتند.
جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

لپ ‌تاپی که سامسونگ ساخته، 1/12 اینچی است و مدل مجهز به WiFi آن 429 دلار و مدل مجهز به WiFi و نسل سوم آن 499 دلار قیمت خواهد داشت. نام این لپ ‌تاپ کروم بوک سری 5 است.

ویژگی های Chromebook  سامسونگ

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

صفحه نمایش LED با رزولوشن 1280 در 800 از نوع WXGA

پردازنده 1.66 GHz Intel Atom dual-core N570

حافظه SSD با ظرفیت 16 گیگابایت

حافظه رم 2 گیگابایتی

سیستم ارتباطی شامل:( Wi-Fi (802.11b/g/n) و همچنین 3G داخلی

دو پورت USB 2.0 و همچنین کارت خوان (SD, SDHC, SDXC, MMC)

خروجی VGA

اسپیکر داخلی به همراه جک هدفون و میکروفون

باطری 6 سلولی با عمر تا 8.5 ساعت

وب کم 1 مگاپیکسلی

از لحاظ وزن و سایز مانند مدل کروم بوک ایسر می باشد:  وزن 1.5 کیلوگرم و سایز 29.5 در 21.8 و ضخامت حدود 2 سانتی متر.

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

اما لپ‌ تاپی که ایسر تولید کرده، 6/11 اینچی است و قیمت پایین ‌تری در حدود 349 دلار دارد. این لپ ‌تاپ‌ ها از 15 ماه ژوئن وارد بازار خواهد شد.

ویژگی های Chromebook ایسر

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

صفحه نمایش LED با سایز 11.6 HD با رزولوشن 1366 در 768 و با نسبت 16:9

پردازنده اینتل Atom دو هسته ای با این مشخصات :( 1.66 GHz, 1MB L2 cache, 667MHz FSB)

حافظه رم از نوع DDR3 با ظرفیت 2 گیگابایت

شتاب دهنده گرافیکی اینتل 3150

هارد SSD با ظرفیت 16 گیگابایت

وب کم 1.3 مگاپیکسلی

پشتیبانی از صدای HD

اسپیکرهای داخلی

دو پورت USB 2.0

802.11b/g/n Wi-Fi

یک پورت HDMI

باطری لیتیومی 6 سلولی با عمر 8 ساعت

وزن 1.5 کیلوگرم و سایز 29.5 در 21.8 و ضخامت حدود 2 سانتی متر

شاید این لپ‌ تاپ از نظر فنی، محصول ویژه ‌ای به نظر نیاید، اما نباید فراموش کرد که مبتنی بر سیستم‌عامل کروم است و کاملا براساس نرم‌ افزارهای تحت وب و اینترنت کار می‌ کند. گوگل به خوبی می‌ داند که آینده در دست نرم‌ افزارهای تحت وب است و به همین دلیل است که لپ ‌تاپ‌هایش را با این ویژگی وارد بازار می ‌کند. ‏‏

گوگل درباره این محصول گفته: این لپ‌ تاپ یک دنیای جدید است؛ اصلا لپ‌ تاپ نیست! در آن هیچ نرم ‌افزاری نصب نمی‌شود، به آنتی ویروس نیاز ندارد. سیستم عامل آن در هشت ثانیه بوت می‌ شود. نرم ‌افزارها خود به خود آپدیت می ‌شوند و می‌ توانید همه کارها را از طریق وب انجام دهید. اینجا حتی دسکتاپ هم وجود ندارد! شما کاملا در وب هستید. ‏‏

از ویژگی بارز این لپ ‌تاپ می ‌توان به پردازشگر دو هسته ‌ای اینتل اتم و باتری آن که هشت ساعت شارژ نگه می ‌دارد، اشاره کرد. حال که این لپ ‌تاپ تمام گوگلی را معرفی کردیم، می ‌خواهیم از زبان کارشناسان به تحلیل این محصول بپردازیم:

پنج دلیل برای از رده خارج شدن کروم‌بوک

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

با آنکه کروم ‌بوک تازه معرفی شده و هنوز به بازار عرضه نشده، کارشناسان پیش‌ بینی می ‌کنند که این لپ‌ تاپ موفقیت چندانی نخواهد داشت و نشانه ‌های شکست آن را این ‌گونه تفسیر می ‌کنند:

 دوران طلایی نوت‌ بوک ‌ها به پایان رسیده است

با پیدایش نت‌ بوک ‌ها، ابزارهایی که در عین سبک و ساده بودن نیاز کاربران را به خوبی برطرف می ‌کند و همچنین ورود تبلت‌ ها، به ویژه آی‌پد اپل فروش نوت‌ بوک‌ ها تا حد نگران‌ کننده ‌ای پایین آمده و به نظر می ‌رسد که تا چند سال دیگر حرفی از لپ ‌تاپ ‌ها به میان نخواهد آمد. پس گوگل چندان هم نباید دلش را خوش کند که این لپ ‌تاپ‌ها فروش بسیاری داشته باشند.

سیستم‌عامل این لپ ‌تاپ‌ بدون اتصال به اینترنت بلا استفاده است

بسیاری از برنامه‌ های سیستم‌ عامل مبتنی بر وب کروم نیاز به اتصال به شبکه اینترنت دارند و بدون اینترنت این لپ‌ تاپ‌ ها عملا کاربرد ندارند. به طور مثال در کشوری همانند ایران که اینترنت وضعیت خوبی ندارد و همه جا در دسترس نیست، می ‌توان گفت که این لپ ‌تاپ در ایران پا نخواهد گرفت.

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

 ناسازگاری با برنامه ‌های فعلی

برنامه ‌هایی مثل ورد و اکسل مایکروسافت که به نوعی بر دنیای تجارت حکومت می‌ کنند با این پلات‌ فورم سازگاری ندارند.

مشکلات بازاریابی

استفاده از برنامه ‌های منبع باز بسیار انتخابی است. گوگل نیز در لپ ‌تاپش به کاربران اجازه می ‌دهد که میان دو سیستم عامل منبع باز آندرویید و ChromeOS یکی را انتخاب کنند.

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش
جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

اما آیا این مساله باعث سردرگمی کاربران نخواهد شد؟ و آیا زمانی که کاربر یکی از این دو را انتخاب کرد، آیا دچار تردید نخواهد شد که گزینه درست را انتخاب کرده است یا نه؟ در واقع گوگل چندین محصول همانند Motorola Xoom یا DroidX را مبتنی بر این سیستم ‌عامل ‌ها طراحی کرده که همگی لوگوی این شرکت را به همراه دارند و کاربران واقعا دچار تردید شده‌ اند که کدامیک را باید انتخاب کنند.  به نظر می ‌رسد که این کار گوگل، بازاریابی این شرکت را دچار مشکل خواهد کرد.

مشکلات تجزیه

شاید قابل قبول باشد که گوگل زمانی که نسخه سوم آندرویید آماده شود، آن را به صورت منبع باز در اختیار کاربران قرار دهد، اما واقعا گوگل چگونه می‌ خواهد این پروژه را به ثمر برساند و همچنین سیستم‌عامل کرومش را هم به صورت منبع باز ارایه دهد. ملاحظات عملی وجود دارند که باید آنها را به ویژه نیاز تولیدکنندگان وسایل الکترونیکی در نظر گرفت. ولی لینوکس لینوکس است و تکلیفش روشن است. برای منبع باز کردن این سیستم‌ عامل باید از قوانین GPL (جواز نرم‌افزار باز) پیروی کرد که در آن تداوم نوآوری و رشد لحاظ شده است، اما در مورد سیستم‌عامل کروم این مساله ابهام بسیاری دارد.

جادوی «کروم بوک» و 5 باطل السحرش

علاوه بر این، راضی نگه داشتن طراحان، یکی از دلایل رشد برنامه ‌های گوگلی و بروز نوآوری ‌های این شرکت است که سیستم‌ عامل گوگل بارزترین آنهاست. حامیان لینوکس موفقیت گوگل را تحسین می‌ کنند، اما صبر و شکیبایی آنها دیری نمی‌ پاید.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

روزنامه فناوران و forum.98ia.com