تبیان، دستیار زندگی
نگرانی‌ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفن‌های همراه بیشتر شده‌است. این نگرانی‌ها به خاطر این هستند كه تلفن همراه از خود امواج الكترومغناطیسی ( EMW )در مقیاس مایكروویو ساطع می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی آثار منفی امواج گوشی‌ های همراه


نگرانی‌ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفن‌های همراه بیشتر شده‌است.

این نگرانی‌ها به خاطر این هستند كه تلفن همراه از خود امواج الكترومغناطیسی ( EMW )در مقیاس مایكروویو ساطع می‌كند. مقداری از امواج رادیویی كه توسط گوشی‌های تلفن همراه ساطع می‌شوند جذب بدن انسان می‌شوند؛ میزان برونداد امواج گوشی همراه بستگی به استاندارد‌های مخابراتی هر كشور دارد. میزان امواجی كه بدن انسان از گوشی همراه جذب می‌كند، با مقیاس جذب خاص یا «SIR» اندازه‌گیری می‌شود.


بررسی آثار منفی امواج گوشی‌ های همراه

یكی از آثار تشعشعات مایكروویو اثرات گرمایش دی الكتریك است كه در آن هر جسم عایق (مانند بافت موجود زنده) توسط حركت مولكول‌های قطبی كه در میدان الكترومغناطیسی قرار دارند گرم می‌شود. وقتی كه فردی از گوشی همراه استفاده می‌كند، بیشتر اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر او به‌وجود می‌آید و باعث می‌شود كه دمای سر حدود كسری از درجه افزایش پیدا كند. این دما كمتر از گرمایی است كه در اثر تابش مستقیم خورشید به‌وجود می‌آید.

در این هنگام، جریان انتقال خون مغز قادر است با بیشتر كردن جریان خون در آن قسمت گرما را به جاهای دیگر منتشر كند. اما قرنیه چشم این سامانه تعدیل‌سازی‌ دما را ندارد و آزمایش تابش 2 الی 3 ساعته در چشم‌های خرگوش‌ها در مقیاس (SIR)كه د مایی موضعی 41 الی 40 درجه سانتی‌گراد را تولید كرده باعث به‌وجود آمدن آب مروارید در آنها شده‌است. البته آب مرواریدهای زود هنگام به خاطر استفاده از گوشی همراه نیست، چون برونداد امواج گوشی‌های همراه پایین‌تر است.گذاشتن گوشی همراه درجیب سمت چپ كت باعث ضرر رساندن به قلب می‌شود. قرار دادن آن در جیب سمت راست و بزرگ پایین كت موجب بروز اختلالات یا به قولی سرطان پروستات می‌شود. پیشنهاد می‌شود گوشی همراهتان را در جیب سمت چپ وپایین كت قرار بدهید. البته بهترین كار برای سلامتی این است كه قید داشتن گوشی همراه را بزنید.

بررسی آثار منفی امواج گوشی‌ های همراه

تحقیقات پزشكان، بار دیگر بر اثرات نامطلوب امواج تلفن همراه بر ایجاد ناباروری در افراد تاكید كرد. بررسی‌های مختلف نشان می‌‌دهد افرادی كه نزدیك امواج الکترومغناطیسی که از تلفن همراه ساطع می شود، قرار دارند ، میزان ناباروریشان افزایش می‌یابد. موسسه بهداشت و سلامت ملی در آمریکا هم اعلام کرده که استفاده طولانی مدت از این دستگا ه ‌ها ممکن است باعث افزایش بروز اختلالات و بیماری‌ هایی برای انسان شود و از آنجا که این دستگا ه‌ ها در کنار سر نگه داشته ‌می ‌شوند، ممکن است باعث تومورهای مغزی شود،

خواب آشفته، مشکلات شنوایی، سردرد و نیز تاثیرات دیگر آسیب‌ هایی است که از استفاده تلفن همراه ناشی ‌می‌ شود.

محققان اطلاعاتی در رابطه با انقراض زنبورهای عسل با اشعه ‌های تلفن همراه منتشر کردند که بر اساس آن این تشعشعات باعث ‌می ‌شود زنبورها راه کندو را گم کنند و به این ترتیب موجب نابودی و انقراض آنها ‌می‌ شود.

درزیربه بخشی از تحقیقات انجام شده در زمینه آثارمنفی امواج گوشی‌ های همراه می پردازیم.

زنبورها راه كندو را گم می ‌كنند

مطالعات نشان داده اشعه‌ های ساطع شده از تلفن ‌های همراه ممکن است باعث از بین رفتن و انقراض نسل زنبورهای عسل شود.

بررسی آثار منفی امواج گوشی‌ های همراه

Mobiledia -بر اساس مطالعاتی که به تازگی انجام شده، محققان هشدار داده ‌اند که استفاده از تلفن ‌های همراه ممکن است تهدیدی برای زندگی زنبورهای عسل باشد و احتمال دارد باعث منقرض شدن نسل این حشرات شود.

برطبق گزارشات افرادی که در نزدیکی کندوهای زنبور عسل زندگی و از تلفن ‌های همراه استفاده می ‌کنند میدان مغناطیسی حاصل از این دستگاه‌ ها باعث مزاحمت برای قدرت تشخیص زنبورها شده و باعث پراکندگی و در نهایت مرگ آنها می ‌شود.

دنیل فارو، محقق مؤسسه فناوری فدرال سوییس در 83 مورد آزمایش در رابطه با واکنش زنبورهای عسل به تلفن ‌های همراه انجام داد و بر اساس این تحقیقات اعلام کرد: هنگامی که کاربران در حال مکالمه با تلفن ‌های همراه هستند این دستگاه‌ ها تشعشعاتی ایجاد می ‌کنند که باعث دور کردن زنبورها از کندوی‌ شان می ‌شود.

فارو معتقد است، تشعشعات ناشی از تلفن ‌های همراه 10 برابر بیشتر از سایر عوامل محیطی زنبورها را از کندو می ‌راند و باعث گیجی آنها می ‌شود.به گفته فارو، پراکندگی زنبورهای کارگر توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده از تلفن ‌های همراه ممکن است باعث حرکت گله ‌ای غیرمنتظره زنبورها شود.

یافته‌ ها نشان داده که این قضیه ممکن است باعث فروپاشی کلونی زنبورهای عسل شود.پیش‌ تر دانشمندان فکر می ‌کردند میکروب‌ ها، ویروس‌ ها، حشره‌ کش ‌ها و دیگر عوامل باعث ناپدید شدن ناگهانی و نابودی کلونی زنبور عسل می ‌شود اما هم ‌اکنون دریافته ‌اند تلفن ‌های همراه ممکن است این نقش را بازی کنند اما هیچ ‌کس به درستی چگونگی آن را نمی‌ داند. به گفته محققان، این پدیده نگرانی درباره استفاده از تلفن ‌های همراه را بیشتر می ‌کند و اگر این دستگاه‌ ها باعث آسیب رساندن به زنبورها می‌ شوند ممکن است به انسان‌ ها نیز آسیب وارد کنند.

آسیب‌پذیری مغز

بررسی آثار منفی امواج گوشی‌ های همراه

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیركبیر اثر این امواج را بر بافت مغز و جمجمه مورد بررسی قرار داده‌اند. در حال حاضر توجه اغلب پزشكان از استفاده از تلفن همراه، روی آثار مخرب این تشعشعات بر مغز انسان متمركز است. استفاده پیوسته از تلفن همراه از حدود 20 دقیقه به بالا می‌تواند با افزایش تدریجی حرارت بافت‌های مغز، سبب ایجاد تغییرات بیولوژیك در بافت مغز و در نتیجه كاهش شنوایی شود. در این صورت كاهش مدت زمان مكالمه با تلفن همراه یا استفاده از سیم‌های ارتباطی هندزفری می‌تواند به‌عنوان موثرترین روش پیشگیری از مضرات این امواج مطرح شود.

این تحقیقات نشان داد میزان جذب امواجی كه از تلفن همراه به سمت گوش می‌آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فركانس موج متفاوت است. به‌طور معمول بیش از 70 درصد امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به شكل انرژی حرارتی درمی‌آید. گفتنی است فركانس امواج تلفن‌های همراه در ایران هم‌اكنون در حدود 900 مگاهرتز است، اما در این تحقیق با پیش‌بینی ورود محدوده‌های جدید تا 2000 مگاهرتز نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی دانشمندان، استفاده مداوم از تلفن همراه و حتی تلفن‌های همراه جدید، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی را در كاربران به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. بر این اساس، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی در همان سمت از مغز كه تلفن همراه بیشتر استفاده می‌شود بین 40 تا 270 درصد افزایش یافته و احتمال ابتلای كاربران تلفن‌های همراه جدید كه در طول عمر خود به‌مدت 2000 ساعت از تلفن همراه استفاده كرده‌اند به‌مراتب افزایش می‌یابد.

همچنین در یك آمارگیری كه جهت بررسی آثار گوشی‌های تلفن همراه در انگلستان و اسپانیا صورت گرفت آثار سوء در كسانی مشاهده شد كه 97 درصد آنان بیش از حدمعمول از گوشی تلفن همراه استفاده می‌كردند. استرس، سردرد، خستگی، دلهره، مشكل در تمركز، اختلال در حافظه، بی‌اشتهایی و مشكلات پوستی از آثار مشاهده شده در این تحقیق بود.

كیف نانویی ضد امواج تلفن همراه

بررسی آثار منفی امواج گوشی‌ های همراه

یك مخترع جوان ایرانی، نخستین كیف نانویی ضد‌امواج تلفن همراه را ساخته كه بیش از 99 درصد امواج الكترومغناطیسی تلفن همراه را جذب و از تاثیر زیانبار آن بر سلامت جلوگیری می‌كند. به گفته ی علی جاسب ، كیف نانویی تلفن همراه، ابداعی است که، مورد توجه وسیع كاربران تلفن همراه در كشورهای مختلف قرار گرفته وقادر است تا بیش از 99 درصد امواج الكترومغناطیسی تلفن همراه را جذب و از تاثیرات زیان‌بار آنها بر سلامت جلوگیری كند. در این طرح، با تزریق تركیبات نانونقره به الیاف بافتی، پارچه‌ای با خاصیت جذب امواج الكترومغناطیسی تولید و با استفاده از آن پوشش ویژه تلفن همراه ساخته شد كه كاربر هنگام حمل تلفن و حتی در زمان مكالمه یا ارسال و دریافت پیام كوتاه، تلفن را همواره در داخل آن نگه می‌دارد و بدین ترتیب امواج ناشی از عملكرد تلفن همراه جذب این پوشش شده و از تماس آن با بافت‌های مختلف بدن كه آسیب و عوارض سوء متعددی در پی دارد پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینكه كیف نانویی تلفن همراه ابداعی در مدتی كوتاه در كشورهای فرانسه، هلند، سوئیس، بلژیك، اتریش و هند نیز با استقبال مواجه شده است، خاطرنشان كرد: این پوشش تلفن همراه موسوم به ایوال كه همچون دیوار الكترومغناطیسی عمل می‌كند، در مارس2007 در آلمان و همچنین در ایران به ثبت رسیده و آزمایش‌های كیفی انجام شده توسط موسسه تحقیقات راداری و الكترومغناطیسی (وابسته به ارتش آلمان كه یكی از معتبرترین مراكز تحقیقاتی در این حوزه است) كارایی چشمگیر پوشش ابداعی در جذب امواج و جلوگیری از اثرات زیان بار آن را تایید كرده است.در هر صورت تلفن همراه مانند بسیاری از وسایل الكترونیكی دیگر در كنار فوایدی كه برای ما دارد صدماتی را نیز به همراه داشته است.

فرآوری : مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع :

noorportal.net , jasemahmadi.blogfa.com

روزنامه فناوران