تبیان، دستیار زندگی
خیلی ها عاشق لوگوی اپل هستند. همان سیب گاز خورده معروف! مخصوصا برای گیگ ها اپل یک دنیا آرزوست ولی آیا همه محصولات اپل موفق بوده است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۵ محصول شکست خورده اپل

برای کسی که می‌خواهد کارآفرین باشد، شکست یک چیز طبیعی است. اگر یک ایده خوب با Business Plan‌ مناسب داشته باشید و در مورد تمام جوانب کار هم فکر کرده باشید باز هم ممکن است شکست بخورید. شکست بد نیست، ترس از شکست بد است. امروز با هم نگاهی می‌اندازیم به چند محصول شکست خورده اپل.

۱-Pippin

سال ۱۹۹۶ اپل یک کنسول بازی به نام Pippin‌ معرفی کرد، Pippin‌ قرار بود یک کامپیوتر شبکه‌ای با قابلیت انجام بازی‌ها باشد. اما اپل تنها ۴۲۰۰۰ تا از این کنسول فروخت! این محصول شکست خورده تنها یک سال در بازارها ارائه شد.

apple

۲-Macintosh TV

تلویزیون مکینتاش در سال ۱۹۹۳ اولین تلاش اپل برای یکپارچه کردن تلویزیون و کامپیوتر بود، این تلویزیون ۱۴ اینچی ۲۰۰۰ دلاری تنها به مدت ۵ ماه تولید شد و بعد به جمع محصولات شکست خورده اپل پیوست.

apple

۳-Macintosh Portable

محصول دیگری از خانواده مکینتاش، با وزن و قیمت بالا. مکینتاش قابل حمل ایده فوق‌العاده‌ای از اپل در سال ۱۹۸۹ بود برای تولید مکینتاش‌های قابل حمل که از باتری استفاده می‌کنند ولی Macintosh Portable با وزن بیش از ۷ کیلوگرم و قیمتی معادل ۵۶۰۰ دلار نتوانست جایی در بازار پیدا کند.

apple

۴-Apple Lisa

اپل لیزا به نوعی آغاز شکست محصولات اپل با قیمت بالا بود. لیزا واقعاً یک کامپیوتر شخصی خوب بود اما قیمت ۹۹۹۵ دلاری آن در سال ۱۹۸۳ در مقایسه با رقبا باعث شد اپل بزرگترین شکست تجاری از زمان اپل ۳ را تجربه کند.

apple

۵-iPod Hi-Fi

دامنه محصولات شکست خورده اپل تنها به دهه ۸۰ و ۹۰ محدود نیست، iPod Hi-Fi یک اسپیکر استریو برای iPod بود که اپل در فوریه ۲۰۰۶ با قیمت ۳۴۹ دلار معرفی کرد و در سپتامبر ۲۰۰۷ به دلیل نامعلومی (احتمالاً فروش ضعیف) ناگهان از فروشگاه‌ آنلاین اپل ناپدید شد!

apple

این‌ها بخشی از محصولاتی هستند که شکست تجاری برای اپل داشته‌اند. به این فهرست می‌توانید G4 Cube ، TAM و … را هم اضافه کنید.

اپل امروز یکی از موفق‌ترین شرکت‌های دنیاست. آن‌ها به جز تحولی که در دنیای فناوری ایجاد کرده‌اند سبک زندگی مردم را نیز تغییر داده‌اند

اما حتی ماشین بازاریابی و فروش فوق‌العاده اپل هم محصولاتی دارد که شکست تجاری می‌خورند. امروز کمتر کسی است که نام تلویزیون مکینتاش را شنیده باشد، اما نام iPhone و دیگر محصولات موفق اپل فراموش نخواهد شد.

این درسی است برای همه کسانی که می‌خواهند متفاوت باشند، اگر اجازه بدهیم ترس از شکست در تصمیم‌گیری ما تاثیرگذار شود به موفقیت نزدیک هم نمی‌شویم.

برگرفته از فرا وب

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی