تبیان، دستیار زندگی
هر كلیك كاربران در اینترنت، توسط شبكه‌های بازاریابی و تبلیغاتی آنلاین پیگیری می‌شود تا انواع و اقسام تبلیغات آنلاین را به سمت آنها سرازیر كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در كمین كلیك!

تعداد كثیری از كاربران از اینكه رد وب‌گردی آنها توسط چشمان تیزبین شركت‌های تبلیغاتی دنبال می‌شود، بی‌خبرند.

كریس هوفنیگل (Chriss Hoofnagle) یكی از مقامات ارشد مركز بركلی در بخش مربوط به قوانین فناوری می‌گوید: كاربران هنوز فكر می‌كنند كه خط‌مشی‌های اتخاذشده در زمینه حریم خصوصی اینترنتی مانع از این می‌شود كه وب‌سایت‌ها از روش‌های ویژه برای دادن اطلاعات یا فروش محصولات خود استفاده كنند. اما بین سیاست‌های تجاری و توقعات مشتریان هیچ رابطه و هماهنگی وجود ندارد.

هوفنیگل خاطرنشان می‌كند: بسیاری از مشتریان براساس قوانین حریم خصوصی آنلاین رفتار می‌كنند و فكر می‌كنند كه رعایت‌كردن این قوانین آنها را در مقابل برخی مسایل حمایت می‌كند اما نمی‌دانند كه سیاست‌های مربوط به حریم خصوصی تنها جنبه اطلاع‌رسانی دارد و هیچ تضمینی به كاربران نمی‌دهد. شكاف بین سیاست‌های تجاری و توقعات مشتریان درمورد حدود 55درصد از كاربران وجود دارد و اكثر آنها به اشتباه تصور می‌كنند كه اصول حریم خصوصی شركت‌ها مانع از آن می‌شود كه آدرس‌های اینترنتی‌شان برای شركت‌های بازاریابی به اشتراك گذاشته شود. به همین قیاس، از هر 10 فروشنده آنلاین 4 نفر معتقدند كه این قوانین، استفاده از اطلاعات و تحلیل فعالیت‌های آنلاین كاربران را برای آنها ممنوع می‌كند، در حالی كه استفاده از این اطلاعات یك روش معمول جهت تجارت الكترونیكی است. بسیاری از شركت‌ها نیز تصور می‌كنند كه قوانین مربوط به حریم خصوصی اینترنت، یعنی اینكه شركت‌هایی كه از نظر تجاری با آنها همكاری می‌كنند نمی‌توانند از اطلاعات فعالیت‌های آنلاین آنها استفاده كنند.

جمع‌آوری ایمیل‌های کاربران برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی

هوفنیگل می‌گوید: استفاده از بی‌اطلاعی كاربر حقیقتی است كه باعث شده بسیاری از شركت‌ها به انتخاب كاربران احترام گذاشته و فعالیت‌های آنلاین آنها را ردیابی نكرده و نسبت به كاربران‌شان متعهد باقی بمانند ولی در عوض برخی از شركت‌ها با قبول این مسوولیت كه از كوكی‌هایی كه در سیستم‌های كاربران نصب می‌شود و فعالیت‌های آنلاین آنها را ردیابی می‌كنند، استفاده نكنند، كماكان به تبلیغات و تجارت الكترونیكی خود ادامه می‌دهند. برخی از شركت‌ها نیز فقط از كوكی‌های سریع استفاده می‌كنند كه در سیستم كاربران نصب می‌شود و تنها نام وب‌سایت‌های مورد مشاهده را شناسایی می‌كنند. استیون گال، مدیراجرایی Pro Quo –شركتی كه به كاربران امكان می‌دهد ایمیل‌های ناخواسته از منابع مختلف را متوقف كنند- می‌گوید: صدها شركت، رد تمامی فعالیت‌های كاربران را، چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین می‌گیرند و محصولات‌شان را به كاربرانی پیشنهاد می‌كنند كه از قبل می‌دانند به آنها نیاز دارند و پول بیش‌تری بابت آنها می‌پردازند.

هر كلیك كاربران در اینترنت، توسط شبكه‌های بازاریابی و تبلیغاتی آنلاین پیگیری می‌شود تا انواع و اقسام تبلیغات آنلاین را به سمت آنها سرازیر كنند.

گال خاطرنشان می‌كند: روشی كه برخی شركت‌های بزرگ در پیش گرفته‌اند این است كه با نزدیك‌كردن خود به مشتری و بدون ردگیری فعالیت‌های آنلاین آنها، برای محصولات خود بازاریابی می‌كنند، اما برخی نیز از روش دیگری استفاده می‌كنند.

مدیر اجرایی Pro Quo می‌افزاید: من معتقدم كه مشتریان خیلی بیش‌تر از آنچه كه ما تصور می‌كنیم از دنیای آنلاین سردر می‌آورند اما فكر می‌كنم كه در حالت كلی بسیاری از آنها دوست ندارند، بفهمند اینترنت و موارد حاشیه‌ای آن چگونه عمل می‌كنند! این موضوع كمی ترسناك به نظر می‌رسد زیرا باعث می‌شود كه كاربران احساس شكست كنند.

راهكارهای حفظ حریم شخصی اینترنتی

هفته گذشته یك گروه 9 نفره از سازمان‌های مربوط به حمایت از حریم شخصی در یك جلسه طرحی را به كمیسیون تجارت فدرال آمریكا داده‌اندكه در آن از شركت‌های بازاریابی خواسته‌شده، كه به منظور حمایت از حریم خصوصی كاربران، از ردیابی فعالیت‌های آنلاین آنها اجتناب‌ كنند. این گروه همچنین قصد دارند یك تعریف رسمی از "اطلاعات مربوط به هویت خصوصی" ارایه دهند. آنها همچنین اعلام كردند كه تبلیغ‌كنندگان اینترنتی باید روش‌های خود را در مورد ردیابی فعالیت‌های كاربران اعلام كنند.

گروه‌هایی كه در این اقدام نقش داشته‌اند شامل مركز دموكراسی و فناوری، فدراسیون مشتری‌مدار آمریكا، بنیاد تازه‌ترین یافته‌های وسایل الكترونیكی، شركت‌ تحقیقاتی اطلاعات عمومی، نشریه حریم خصوصی، اتاق حقوق حریم خصوصی و گردهمایی حریم خصوصی جهان هستند.

اری شوارتز (Ari Schwatz)، رییس هیات مدیره مركز دموكراسی و فناوری در جلسه مطبوعاتی روز 31 اكتبر گفت: با اجرای طرح‌ "ردیابی نكنید" كاربران از هجوم ایمیل‌های ناخواسته و تبلیغات آنلاین در امان خواهند ماند.

منبع:‌ itmen

مطالب مرتبط:

از كوكی‌ها چه می‌دانید؟

بازارگاه الکترونیکی!

با PayPal آشنا شوید

پیر امیدیار؛ موسس ایرانی eBay