تبیان، دستیار زندگی
حتماً تا به حال شنیده اید كه افرادى موفق مى شوند از طریق اینترنت، فیلم یا آلبوم هاى موسیقى را دانلود كنند. مسلماً این سئوال براى شما پیش آمده است كه این موضوع چگونه امكان پذیر است. در اكثر موارد این افراد از سیستم هاى اشتراك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


سیستم هاى اشتراك در اینترنت

حتماً تا به حال شنیده اید كه افرادى موفق مى شوند از طریق اینترنت، فیلم یا آلبوم هاى موسیقى را دانلود كنند. مسلماً این سئوال براى شما پیش آمده است كه این موضوع چگونه امكان پذیر است. در اكثر موارد این افراد از سیستم هاى اشتراك فایل استفاده مى كنند. معمولاً به اشتراك گذاشتن فایل ها از مدل - peer - to peer و نه از مدل cliem-server در شبكه پیروى مى كنند. در این مدل فایل ها از روى كامپیوترهاى شخصى افراد منتقل و یا بر روى آنها ذخیره مى شوند. افرادى كه از این نوع سیستم ها استفاده مى كنند، ممكن است در حال دریافت یا ارسال فایلى باشند و گاهى نیز ممكن است این دو فعالیت به طور همزمان انجام گیرد. در این سیستم ها وقتى شما فایلى را به اصطلاح دانلود (دریافت) مى كنید، باید حتماً فایل یا فایل هایى را براى آپلود (ارسال) در اختیار سیستم قرار دهید. البته این موضوع ممكن است خوشایند كاربر نباشد كه بسیارى از این سیستم ها اشتیاق این كار را با بالا بردن سرعت دریافت در كاربران ایجاد مى كنند.
Napster، یك سیستم سرویس متمركز، اولین و اصلى ترین ابزار محبوب و پرطرفدار در زمینه اشتراك فایل بود. Napster تنها مختص فایل هاى موزیك از نوع mp3 بود و پس از مدتى توسط صاحبان صنعت موسیقى دنیا به طور قانونى تعطیل شد. قبل از به وجود آمدن این مشكلات قانونى، Napster براى خود جایگزین ها و رقبایى پیدا كرد. conm-ella، یك شبكه نامتمركز، به وجود آورد. این سیستم غیرمتمركز، یك سرویس با كد كاملاً باز بود و به كاربران اجازه جست وجو براى تقریباً همه نوع فایلى (و نه فقط mp3) را مى داد. این سیستم تهدید و رقیب نسبتاً جدى براى سیستم هاى متمركز بود. منظور از سیستم نامتمركز، سیستمى است كه محدود به افراد یا محل هاى خاصى براى سرورها نیست و هر فردى در این سیستم ها مى تواند به عنوان سرور عمل كند. بنابراین سیستم، توسعه بیشترى یافته و با از كار افتادن یك سرور، سیستم از كار نمى افتد. اكثر نرم افزارهاى اشتراك فایل از این دو سیستم استفاده مى كنند. Napster، اكنون با رفع مشكلات قبلى و با شارژ كاربران خود مى تواند به طور قانونى به فعالیت خود ادامه دهد. امروزه برنامه هاى اشتراك فایل زیادى به وجود آمده اند و این تنوع را مى توان در وجود سیستم عامل هاى مختلف، شبكه هاى متفاوت و امكانات و قابلیت هاى گوناگون این نرم افزارها جست وجو كرد. اما نكته اى كه براى كاربران همه این برنامه ها مشترك است، تبلیغات ملال آور و برنامه هاى مزاحم است كه همراه با این برنامه ها ممكن است نصب شوند.
یكى از جالب ترین و پرطرفدارترین این برنامه ها، سیستم edonkey2000 است كه براساس همان مدل peer-to-peer كار مى كند. این سیستم از پروتكل انتقال فایل Mnltisontce استفاده مى كند. به این معنى كه منابع فایل ها در هر لحظه مى توانند صد ها یا هزاران نفر باشند و كاربر مى تواند همزمان از چند كاربر داراى منبع در دریافت فایل استفاده كند. این سیستم نیز یك شبكه نامتمركز است. دو نوع برنامه به این شبكه مى تواند متصل شود: برنامه كاربر و سرور.
برنامه كاربر، استفاده كنندگان را به شبكه براى به اشتراك گذاشتن و دریافت فایل هایشان متصل مى كند و سرور ها نقش نقاط اصلى براى اتصال كاربران را بازى مى كنند.
البته تمام فایل ها روى این سرور ها قرار نمى گیرند بلكه فقط نقش سرویس دهنده اتصال را دارند.
edonkey از یك تابع درهم سازى براى شناسایى فایل ها استفاده مى كند. استفاده از این تابع باعث مى شود تا فایل ها با نام هاى متفاوت اما با ماهیت یكسان شناخته شوند. بنابراین فایل ها براى شناسایى در شبكه، به نام وابسته نیستند. از دیگر ویژگى هاى این شبكه، تقسیم بندى فایل ها است. بنابراین فایل قبل از كامل شدن نیز مى توانند به اشتراك گذاشته شوند و فقط قسمتى از فایل كه موجود است مى تواند ارسال شود.
این ویژگى سرعت توزیع فایل در شبكه را به شدت افزایش مى دهد. از آنجا كه این سیستم، یك سیستم نامتمركز است، مى تواند سرور هاى زیاد و متنوعى داشته باشد. به علت تغییر و تحولات در سرور ها، كاربران در هر بار اتصال به شبكه لیست قبلى سرور هاى خود را به روز (update) مى كنند. در این سیستم، كاربران مى توانند هزاران مگابایت از اطلاعات خود از قبیل تصاویر سى دى، ویدئو، بازى و نرم افزار ها را نیز به اشتراك بگذارند. براى بالا رفتن سرعت جست وجو نیز آخرین نتایج جست وجو ها در قالب فایلى به نام ed2k نگهدارى مى شود. Media VAMP, Shareaza, MLDonkey, eMule نرم افزار هاى معروفى هستند كه با این شبكه كار مى كنند.




برگرفته از سایت روزنامه شرق