تبیان، دستیار زندگی
ImHalal.com نخستین موتور جستجوی اسلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حلال سرچ کنید!

نخستین موتور جستجوی ImHalal به تازگی کار خود را شروع کرده است. شعار نوشته شده در بالای سایت "I Search halal, I am halal"، نشانگر تولید فضایی سالم برای جستجوی محتوا در اینترنت است. در واقع این سایت فقط اجازه دیدن مطالب حلال را می دهد!

imhalal.com

موسس این سایت، رضا سردها (Sardeha) در این رابطه می گوید:"این موتور جستجو یک فضای آمیخته به سانسور نیست و در آن افراد می توانند جستجوی آنلاین خود را داشته باشند، ما در این موتور از یک سیستم دو لایه ای استفاده کردیم. این موتور نخست همه اطلاعات اینترنتی را تحلیل می کند و در مرحله بعد وب سایت هایی را که مطالب غیرمجاز دارند، فیلتر می کند."

استفاده از سایت بسیار آسان است و مثل تمام موتور های جستجوی دیگر، لغت را در باکس اصلی می نویسید و آن را سرچ می کنید. قرار دادن عکس صفحات سرچ شده در کنار عنوان آنها به جذابیت سایت می افزاید.

imhalal.com

سوالی که در تولید این نوع سرویس ها پیش می آید این است که ما چند درصد اطلاعات را از دست می دهیم؟ به جز چند سرویس که سرچ معنایی انجام می دهند پایه سرچ بقیه معنا نیست. در واقع موتور جستجو منظور شما را نمی فهمد و بر اساس الگوریتم ها جستجو مطالب را پیدا می کند. بر همین اساس خیلی از مطالب فیلتر می شوند بدون آنکه محتوایی مغایر با قوانین سایت داشته باشند در هر حال این کار می تواند شروع خوبی برای تولید محتوای سالم باشد. امتحان کنید. شاید خوشتان آمد.

تهیه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی