تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن!

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن
فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدسیات خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

پره حلقه زحل

تصویر اول : پره های شگفت آور بر روی حلقه های زحل

پره ها در تصویر همانند اثر های یک شبح نور قابل رویت می باشند که اولین بار توسط فضاپیمای ویجر در اوایل 1980 کشف شدند. پره ها به طور عادی هنگامی که حلقه های زحل در نزدیکترین حالت خود به خورشید قرار دارند بیشتر نمایان می شوند و در عکس های داخلی که مدارگرد زحل، ربات فضاپیمای کاسینی فرستاده است این پره ها دیده نمی شوند. آنالیز تصاویر آرشیوی ویجر نشان داده است که پره های ناپایدار از صفحات باردار الکتریکی به وجود می آیند که پایداری آنها به بیش از چند ساعت نمی کشد. عامل به وجود آورنده این پره ها قسمت های کوچکی از شهاب سنگ ها هستند که به حلقه ها برخورد کرده و پرتو های حاصل از بر انگیختگی الکترون ها از اتمسفر زحل باعث نور افشانی حلقه ها می شود. با رسیدن زحل به نقطه اعتدالین، پره ها همانند تصویر  به صورت افزاینده ای به نظر می رسند. دانشمندان سیاره شناس، عکس ها و داده های جدیدی را برای تشخیص ناحیه عامل پره ها به دست آورده اند.

راه شیری

تصویر دوم : قسمتی از راه شیری

این تصویر ترکیبی، به سبب نورانی بودن راه شیری، راهی به سوی  زیبایی ها را نمایان نموده است. البته نام کهکشان ما، به ظاهر شیری رنگ آن در پهنه آسمان باز می گردد. در حقیقت نام گالکسی (کهکشان) از   کلمه ای یونانی به معنی شیر گرفته شده است. آنچه که در آسمان های تاریک و بدون ماه می توان از راه شیری مشاهده کرد با این تصویر رنگی تفاوت دارد، درخشش اجرام آسمانی در تصویر به دلیل جمع آوری نور است که سبب شده تا اجرام کم نور نیز به گونه ای مجزا رویت پذیر شوند. پراکندگی نور به دلیل ابرهای غبار تیره است که نور ستارگان را در مسیر آشفته می سازند. چهارصد سال پیش گالیله تلسکوپ خود را به سوی راه شیری نشانه رفت و اینگونه توصیف کرد:" ... انبوهی از ستارگان بی حد و حصر..."

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ فکر می کنم تصویر اول کمی آسان بوده باشد ولی تصویر دوم مشکل تر به نظر می رسد.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق این زیبایی هاست.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

محمدحسین اربابی فر (عضو انجمن نجوم تبیان)