تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما عکس اول قسمتی از چه مکانی می تواند باشد و یا تصویر دوم بخشی از چه چیزی است؟ شاید تصویر نخست یک قاچ از هندوانه را نشان می دهد و عکس دوم هم یک تکه ابر در آسمان پرستاره باشد. آیا امکان دارد دومین تصویر، یک شبح باشد و عکس اول تصویری از یک شاخه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس شما چیه!؟(4)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن
فقط حدس بزن

به نظر شما عکس اول قسمتی از چه مکانی می تواند باشد و یا تصویر دوم بخشی از چه چیزی است؟

شاید تصویر نخست یک قاچ از هندوانه را نشان می دهد و عکس دوم هم  یک تکه ابر در آسمان پرستاره باشد. آیا امکان دارد دومین تصویر، یک شبح باشد و عکس اول تصویری از  یک شاخه گل سرخ. شما چه حدس می زنید؟

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با افکار و تصورات ذهن خلاق شما  آشنا شویم. (برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.

فقط حدس بزن
تصویر اول:

سه هزار سال نوری دور از ما، ستاره ای در حال مرگ، پوسته هایی را از گاز تابان پرتاب می کند. این تصویر که تلسکوپ فضایی هابل آن را گرفته است، سحابی چشم گربه را آشکار می کند که یکی از پیچیده ترین سحابی های سیاره نمای شناخته شده است. به واقع اجزایی که در چشم گربه دیده می شوند به قدری پیچیده اند که ستاره شناسان گمان می کنند جرم درخشان مرکزی ممکن است درحقیقت یک سیستم ستاره ای دوتایی باشد. عبارت سحابی سیاره نما، که برای توصیف این طبقه ی عام اجرام به کار برده می شود، عبارتی گمراه کننده است. گرچه این اجرام ممکن است در تلسکوپ های کوچک، دوار و سیاره مانند به نظر بیایند، ولی تصاویر با وضوح بالا آشکار می کنند که آن ها ستاره هایی دربرگرفته شده با پیله هایی از گازهایی هستند که در پی انفجارهای مراحل پایانی تکامل ستاره ایی به بیرون پرتاب شده اند.

فقط حدس بزن
تصویر دوم:

یک سحابی بازتابی در سمت چپ و پایین ستاره پرنور رجل الجبار ( پای شکارچی ) واقع شده که هردوی آنان در صورت فلکی جبار یا شکارچی قرار گرفته اند. این سحابی معمولاً با نام های IC 2118 یا سحابی سر ساحره شناخته می شود، و اصولاً هم با بازتاب نور رجل الجبار، تابان می شود. در این سحابی غبار رقیق، نور را بازتاب می کند. در تصویر بالا، رنگ آبی سحابی سر ساحره و غبار اطراف رجل، به علت آبی بودن نور ستاره رجل الجبار نیست؛ بلکه این غبار ها هستند که رنگ آبی نور این ستاره را، بیشتر از رنگ قرمزش بازتاب می کنند. همین فرآیند طبیعی است که سبب می شود آسمان روز کره زمین آبی به نظر برسد؛ هرچند، بازتاب کننده های جو زمین ملکول های نیتروژن و اکسیژن هستند نه غبار. رجل الجبار، سحابی سر ساحره و گاز و غبار اطرافشان در فاصله 800 سال نوری از ما قرار دارند.

افکارتان به واقعیت نزدیک بود؟ آیا توانستید پاسخی نزدیک به جواب های ارائه شده پیدا کنید؟ علاقه مندان به علم اخترشناسی و نجوم شاید به راحتی تصویر دوم را حدس زده باشند اما پی بردن به پاسخ اولین تصویر کار مشکلی به نظر می رسد. فراموش نکنید شما تازه با گوشه بسیار کوچکی از این دنیای بی کران آشنا شده اید. برای ملاقات با مکان ها و اجرام دورافتاده سماوی هر پنج شنبه با ما همراه باشید.

برگرفته از:

apod.nojum

گردآوری و تنظیم:

م.ح.اربابی فر