تبیان، دستیار زندگی
انگار مریخ نمی خواهد دست از سر بشر بردارد یا به عبارت دیگر ما انسان ها نمی خواهیم دست از سر این سیاره سرخ برداریم! هنوز مدتی از ماجرای 5 شهریور و شایعه معروف آن درباره مریخ نمی گذرد که باز هم این سیاره خبرساز شده و دوباره شایعه سازی درباره آن آغاز گردیده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رد یک چکمه بر مریخ

انگار مریخ نمی خواهد دست از سر بشر بردارد یا به عبارت دیگر ما انسان ها نمی خواهیم دست از سر این سیاره سرخ برداریم! هنوز مدتی از ماجرای 5 شهریور و شایعه معروف آن درباره مریخ نمی گذرد که باز هم این سیاره خبرساز شده و دوباره شایعه سازی درباره آن آغاز گردیده است.

صورت معروف مریخی

فضاپیمای وایکینگ ناسا در سال 1976 تصاویری شگفت انگیز از منطقه ای در مریخ به ثبت رساند که در آن ساختاری مشابه صورت انسان به چشم می خورد. از آن زمان نظریه های بحث برانگیزی برای توضیح و توجیه چنین ساختاری بر روی مریخ ارائه می شدند نظریه هایی مانند اینکه این ساختار اثباتی بر وجود مریخی ها است و ناسا و دولت آمریکا از حضور این موجودات آگاه بوده اند و آن را پنهان می کرده اند. اما در نهایت با عکس برداری های مجدد و تحلیل داده های ارسال شده مشخص شد این چهره بر روی مریخ تنها یک تپه سنگی در منطقه "سیدونیا" بوده است که با توجه به جهت قرار گرفتن سایه ها به طور اتفاقی مانند صورت انسان جلوه کرده است.

حال دوباره تاریخ تکرار شده است و تصاویر ارسالی از مریخ، گودالی را نشان می دهند که مانند رد یک چکمه بزرگ بر روی مریخ است.

اورکاس پاترا

این رد چکمه بزرگ و 386 کیلومتری در واقع حفره ای است که به "اورکاس پاترا" (Orcus Patera) شهرت دارد و نسبت به تصویر چهره انسان بر روی مریخ ابهام انگیزتر است.

دانشمندان در حال حاضر در توضیح چگونگی شکل گیری اورکاس پاترا ناکام باقی مانده اند. اصطلاح "پاترا" معمولا برای توضیح حفره های آتشفشانی عمیق، پیچیده و نامنظم مورد استفاده قرار می گیرد. اورکاس پاترا در میان دو حفاظ بزرگ آتشفشانی به نامهای "المپیوس" و "الیسیوم" قرار گرفته اما مشخص نیست آیا فعالیتهای آتشفشانی عامل شکل گیری این ساختار چکمه مانند هستند یا نه. این فرورفتگی می تواند به شکل یک حفره گرد آغاز شده باشد که به تدریج و به واسطه فعالیتهای زمینی تغییر شکل داده است و یا می تواند به واسطه فرسایش حفره های جداگانه ای که با این حفره در یک خط قرار داشته اند به وجود آمده باشد.

در تصاویر زیر می توانید این گودال را از جهات مختلف مشاهده کنید:

نمایی از اورکاس پاترا
نمایی از اورکاس پاترا
نمایی از اورکاس پاترا. رنگ ها نمایانگر ارتفاع هستند

اورکاس پاترا

منبع تصاویر: esa.int

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر