تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان سنای آمریکا در حال بررسی پیشنهادی هستند که با تمدید برنامه‌های فضایی فعلی ایالات متحده، برخی از ایده‌های توسعه فعالیت‌های فضایی ناسا را که توسط رییس‌جمهور این کشور پیشنهاد شده بود، مسکوت بگذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنا،مخالف اوباما

حمل مخزن سوخت شاتل

نمایندگان سنای آمریکا در حال بررسی پیشنهادی هستند که با تمدید برنامه‌های فضایی فعلی ایالات متحده، برخی از ایده‌های توسعه فعالیت‌های فضایی ناسا را که توسط رییس‌جمهور این کشور پیشنهاد شده بود، مسکوت بگذارد.

مخزن سوخت خارجی شاتل فضایی که روز پنج‌شنبه از تاسیسات میچاد ایالت نیواورلئان خارج شد، شاید آخرین مخزنی باشد که در ماموریت‌های فضایی ناسا به کار می‌رود؛ اما سنای آمریکا مشغول کار بر روی بودجه‌ای است که شاید برخی از طرح‌های اوباما را مجددا به کشوی میز بازگرداند.

اما به گزارش پاپ‌ساینس، تا زمانی که کنگره و سنای آمریکا موافقت نکند، برنامه استفاده از شاتل‌های فضایی به پایان راه خود نخواهد رسید. یکی از کمیته‌های سنا مشغول کار بر روی بودجه‌ای است که یک پرواز اضافی را برای شاتل در سال آینده به دنبال خواهد داشت. در عین حال، این بودجه برخی از طرح‌های اوباما را که به منظور کاهش هزینه‌های ناسا پیش‌بینی شده است، به چالش می‌کشد.

به گفته دیوید ویتر، سناتور عالی‌رتبه جمهوری‌خواه ایالت لوئیزیانا و عضو کمیته فضایی، این بودجه باعث ادامه یافتن طرح‌های ناسا برای توسعه موشک‌های آرس (موشک‌هایی که قرار بود جایگزین شاتل‌های فضایی شوند) و برنامه‌ای برای ساخت یک فضاپیما که می تواند به مدارهای پایین زمینی سفر کند، خواهد شد. این بودجه همچنین می‌تواند از طریق الزام شرکت‌ها به اثبات توانایی و شایستگی خود پیش از عقد قرارداد، مانعی برای رشد صنایع فضایی تجاری شود.

همانند تمام سیاست‌ها، این طرح نیز نتیجه تلاش نمایندگان ایالت‌های ذی‌نفعی است که تاسیسات فناوری فضایی آمریکا در آنها قرار دارد. این بودجه نتیجه مذاکرات بین جان راکفلر، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیای غربی؛ کی بیلی هاچیسن، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس؛ بیل نلسون، سناتور دموکرات ایالت فلوریدا که پروازهای شاتل از این ایالت‌ها انجام می‌شود، و ویتر به نمایندگی از ایالت لوئیزیانا است. تاسیسات شرکت لاکهید مارتین که وظیفه ساخت مخازن خارجی نارنجی‌رنگ شاتل‌های فضایی را بر عهده دارند، در ایالت لوئیزیانا قرار دارد.

اختلاف سنا با اوباما

بر اساس طرح پیشنهادی اوباما که در ماه فوریه / بهمن‌ماه منتشر شد، قرار بود ناسا طرح خود را برای سفر به ماه کنار بگذارد و در عوض بر روی ابداع و توسعه فناوری‌های جدید تمرکز کند. همچنین ناسا قرار بود برنامه‌هایی را برای سفر انسان به یک سیارک تا سال 2025 / 1404، سفر به مریخ تا سال 2035 / 1414 و تکیه کردن به صنایع خصوصی به منظور انتقال فضانوردان و محموله‌ها به ایستگاه بین‌المللی فضایی تدارک ببیند.

بسیاری از منتقدان اظهار داشته‌اند که طرح اوباما با کنار گذاشتن چیزی که برای مدت‌ها بزرگ‌ترین هدف ناسا بوده است، این سازمان را با مشکل هدف‌گذاری روبه‌رو خواهد کرد. با این وجود آنها نیز تصدیق می‌کنند که برنامه‌های بازگشت به ماه و برنامه مریخ از محبوبیت چندانی بین کارشناسان برخوردار نبودند.

البته اوباما موافقت کرده است که کپسول فضایی اوریون، به عنوان سفینه‌ای برای ترک اضطراری ایستگاه فضایی حفظ شود؛ اما به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، بودجه پیشنهادی سنا برنامه توسعه و ساخت یک فضاپیمای جدید را به حال اول باز می‌گرداند.

به نقل از: خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر