تبیان، دستیار زندگی
وضع ما، در میان قوم خود، مانند وضع بنى ‏اسرائیل در میان ‏فرعونیان است كه پسرانشان را مى ‎كشتند و دخترانشان را زنده نگه‏ مى‎‏داشتند. امروز وضع ما چنان دشوار است كه مردم با ناسزاگویى ‏به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرب مى‎‏جویند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا امام سجاد(علیه‎السلام) مبارزات سیاسى نکرد؟

امام سجاد(علیه‎السلام) با شش خلیفه معاصر بود كه هیچ یك با اهل‏بیت(علیهم‎السلام) مهر نورزیدند. این خلفا عبارتند از :

یزید بن معاویه، عبدالله بن زبیر، معاویة ‏بن یزید، مروان بن حكم، عبدالملك بن مروان، ولیدبن عبدالملك.

امام سجاد(ع)

امام سجاد(علیه‎السلام) پس از شهادت پدر، در ایام اسارت و در شرایط ‏اختناق، امامت را به عهده گرفت این شرایط سخت تا پایان ‏امامت وى ادامه یافت. مسعودى نوشته است: «قام ابومحمد على ‏بن الحسین علیه‎السلام بالامر مستخفیا على تقیه شدیده فى زمان صعب»؛ حضرت سجاد(علیه‎السلام) امامت را به صورت مخفى و با تقیه شدید و در زمانى دشوار عهده‎دار گردید .

در چنین مقطع زمانى، آیا امام مى‎‏توانست دست ‏به ‏مبارزات سیاسى و فعالیت‎هاى گسترده فرهنگى و اجتماعى بزند؟ به نظر مى‎‏رسد پاسخ منفى است؛ به دو دلیل:

1- جو اختناق و كنترل شدیدى كه حكومت‎ها پس از شهادت امام حسین(علیه‎السلام) به وجود آورده بودند. این اختناق سبب شد مبارزات سیاسى ‏یا مسلحانه نتیجه‎‏اى جز هدر رفتن نیروها نداشته باشد. چنان كه‏ مبارزات زمان آن حضرت تماما به شكست انجامید. براى درك این ‏وضعیت اسفبار، توجه به دو روایت زیر سودمند است:

الف) «سهل بن شعیب‏»، یكى از بزرگان مصر، مى‎‏گوید: روزى به حضور على بن الحسین (علیهماالسلام) رسیدم و گفتم: حال شما چگونه است؟

امام فرمود: فكر نمى‎‏كردم شخصیت‏ بزرگى از مصر مثل شما نداند كه‏ حال ما چگونه است؟ اینك اگر وضع ما را نمى‎‏دانى، برایت توضیح ‏مى‎‏دهم: وضع ما، در میان قوم خود، مانند وضع بنى ‏اسرائیل در میان ‏فرعونیان است كه پسرانشان را مى ‎كشتند و دخترانشان را زنده نگه‏ مى‎‏داشتند. امروز وضع ما چنان دشوار است كه مردم با ناسزاگویى ‏به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرب مى‎‏جویند.»

مسعودی نوشته است:

حضرت سجاد(علیه‎السلام) امامت را به صورت مخفى و با تقیه شدید و در زمانى دشوار عهده‎دار گردید

ب) زرارة بن اوفى مى‏گوید: دخلت على على ابن الحسین علیه‎السلام فقال: یا زراره الناس فى‏ زماننا على ست طبقات: اسد و ذئب و ثعلب و كلب و خنزیر و شاه ‏فاما الاسد فملوك الدنیا یحب كل واحد منهم ان یغلب و لا یغلب و اما الذئب فتجاركم یذمو(ن) اذا اشتروا و یمدحو(ن) اذا باعوا و اما الثعلب فهولاء الذین یاكلون بادیانهم و لایكون فى ‏قلوبهم ما یصفون بالسنتهم و اما الكلب یهر على الناس بلسانه و یكرمه الناس من شر لسانه و اما الخنزیر فهولاء المخنثون و اشباههم لایدعون الى فاحشه الا اجابوا و اما الشاه بین اسد و ذئب و ثعلب و كلب و خنزیر.»

حضرت در این روایت، حاكمان را به شیران درنده و مسلمانان را به گوسفندان اسیر در چنگ درندگان، تشبیه كرده است .

2- شرایط ناسالم فرهنگى آن روزگار؛ براثر فعالیت‎هاى ناسالم ‏حكومت‎هاى وقت و انگیزه‎‎هاى مختلفى كه در آن زمان وجود داشت‏ مردم به طرف بى ‏بند و بارى سوق داده شدند و با چنین مردمى هرگز نمى‎‏شد كارهاى بنیادى انجام داد مگر این كه تحولى معنوى در آنان‏ به وجود آید. در این موقعیت، تمام تلاش حضرت سجاد(علیه‎السلام) این ‏بود كه شعله معنویت را روشن نگه دارد و این جز از راه دعاها و نیایش‎ها و تذكارهاى مقطعى حضرت به خوبى از عهده آن برآمد، ممكن نبود .

امام سجاد(ع)

در مورد رواج فرهنگ غلط بى ‏بندوبارى و فحشا در آن عصر، یكى ‏از محققان مى‏‎نویسد: «در مدینه مجالس غنا و رقص برپا مى‎‏شد و چه بسا زنان و مردان با یكدیگر بودند و هیچ پرده‎‏اى نیز در میان نبود.(1)

... عایشه دختر طلحه مجالس مختلط از مردان و زنان برپا مى‏كرد و در آن مجالس با فخر و مباهات آواز مى‎‏خواند.(2)

... مدینه پر از زنان آوازه ‏خوان شده بود و آنها نقش فعالى ‏در آموزش غنا به دختران و پسران و گسترش آوازه ‏خوانى و اشاعه‏ بى ‏بندوبارى و فساد داشتند ... .»

در تاریخ الادب العربى چنین آمده است: «گویى این دو شهر بزرگ حجاز (مكه و مدینه) را براى ‏خنیاگران ساخته بودند، تا آنجا كه نه تنها مردمان عادى، بلكه ‏فقیهان و زاهدان نیز به مجالس آنان مى‎‏شتافتند.» (3)

در این موقعیت، امام سجاد(علیه‎السلام) براى تبیین معارف اسلام و برپا داشتن شجره اسلام و زنده نگه داشتن مشعل معنویت، از سلاح ‏دعا استفاده كرد و بذر معنویت پاشید تا در موقعیت مناسب ثمر دهد.

یكى از نویسندگان معاصر درباره صحیفه سجادیه كه در بردارنده ‏دعاهاى امام سجاد(علیه‎السلام) است، مى‎‏نویسد: «... صحیفه سجادیه اساس اندیشه انقلابى را تشكیل داده و امت اسلامى نیز نیاز به تكیه گاهى كامل و انقلابى داشته است .

امام سجاد(علیه السلام):

وضع ما، در میان قوم خود، مانند وضع بنى ‏اسرائیل در میان ‏فرعونیان است كه پسرانشان را مى ‎كشتند و دخترانشان را زنده نگه‏ مى‎‏داشتند. امروز وضع ما چنان دشوار است كه مردم با ناسزاگویى ‏به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرب مى‎‏جویند

نیاز امت در آن هنگام، سخن و یا اشعار كینه برانگیز و عواطف ‏لحظه‎‏اى و زودگذر نبود، بلكه به یك نظریه كامل و انقلابى نیاز داشته است. امام زین العابدین(علیه‎السلام) این نظریه را تنها در صحیفه سجادیه كه چكیده اصول تربیتى امام است، تبیین ‏نكرده، بلكه خود امام زبور ناطق بوده است.»

این نویسنده در مورد تاثیر صحیفه سجادیه در هدایت انقلابیان ‏و حركت‎هاى اسلامى مى‎‏نویسد: «من گمان نمى‎‎كنم كه پس از قرآن كتابى همچون صحیفه سجادیه ‏باشد كه اینگونه قلب محرومان را تسلى بخشد و خون انقلاب را در رگ‎هاى مستضعفان به جوش آورد و دل‎هاى مجاهدان را به درخشش خود روشن كند و هدایتگر انقلابیون در راه مبارزه باشد.»

پی‎نوشت‎ها:

1- الشعر والغنا فى المدینه و مكه، ص 250.

2- الاغانى ، ج10، ص 57 .

3- تاریخ الادب العربى ، ج 2 ، ص 347 .

"غلامحسین اعرابى"

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.