تبیان، دستیار زندگی
این تابوت فلسطینیان را نیز سودى نبخشید و بلاها و بیماریهایى چون طاعون را در میان آنان در پى داشت، به گونه‌اى كه به ناچار تابوت را به بنى‌اسرائیل بازگرداندند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابوت خدا

آیه 39 سوره مبارکه طه/20، به صندوقى اشاره دارد كه مادر موسى وى را براى نجات از كشته شدن به دست فرعونیان درون آن گذاشت و به رود نیل سپرد و در آیه 248 سوره مبارکه بقره/2 از صندوقى سخن رفته است كه هم نشانه‌اى الهى و مایه آرامش بنى اسرائیل بوده و هم میراث برجاى مانده از موسى و هارون در آن جاى داشت. این صندوق در میان بنى اسرائیل به تابوت عهد موسوم بود. دو تابوت یاد شده در میان بنى اسرائیل از اهمیت بالایى برخوردار بوده و نقش نجات بخش آن دو از نقاط عطف تاریخ آنان به شمار مى‌رود.[1]

كتاب مقدس درباره ویژگیها، تاریخ، مكان و محتواى تابوت عهد بسیار سخن گفته است. تورات آن را صندوقى به طول 125 و عرض و ارتفاع 75 سانتیمتر دانسته كه به دست موسى(علیه السلام)و به فرمان خداوند ساخته شد.[2] برخى متون عهد قدیم سازنده آن را بصلیئل زیر نظر موسى(علیه السلام)دانسته‌اند.[3]

تابوت

جنس این صندوق به اختلاف از چوب درخت شطیم[4]، اقاقیا[5] و سنط[6] گزارش شده است. روكش طلایى از درون و بیرون، 4 حلقه زرین بر 4 گوشه آن، درپوشى از طلاى خالص[7] و حمل آن به وسیله دو چوب بلند و طلایى كه درون حلقه‌ها قرار مى‌گرفت[8]، از دیگر اوصاف گزارش شده براى این تابوت است.

مطابق گزارش كتاب مقدس حضرت‌موسى(علیه السلام)مجسمه طلایى دو فرشته را به گونه‌اى بر روى درپوش آن قرار داد كه روبه‌روى یكدیگر و بالهاى خود را بر روى صندوق گسترده بودند و سرهاشان به طرف صندوق خم شده بود؛ گویا صندوق را نظاره مى‌كنند.[9]كتاب مقدس محتواى صندوق را دو لوح لوح سنگىِ 10 فرمان، ظرفى از «مَنّ» و عصاى هارون[10] گفته و محل استقرار آن را قدس الأقداس در خیمه مقدس دانسته است.[11]

این تابوت فلسطینیان را نیز سودى نبخشید و بلاها و بیماریهایى چون طاعون را در میان آنان در پى داشت، به گونه‌اى كه به ناچار تابوت را به بنى‌اسرائیل بازگرداندند.

این تابوت داراى آثار خاص بود؛ از جمله اینكه خداوند از میان دو بال فرشته‌ها بر موسى تجلّى كرده، سخن مى‌گفت[12] و هنگام عبور بنى‌اسرائیل از رود اردن با رسیدن پاى حاملان تابوت به آب، راهى براى عبور بنى‌اسرائیل باز شد.[13] بعدها این آثار مستقلا از تابوت دانسته شد و كم‌كم آن را به صورت بتى در میان بنى اسرائیل درآورد.[14] آوردن تابوت به میان لشكر پس از شكست اول از فلسطینیان و تجمع بر اطراف آن و ابراز شادى به جهت حضور خداوند در بینشان را كه از پیروزى آنان حكایت مى‌كرد[15] مى‌توان از شواهد این امر دانست.

البته برخلاف انتظار آنان بار دوم نیز از فلسطینیان شكست خوردند و تابوت به تصرف فلسطینیان درآمد.[16] این تابوت فلسطینیان را نیز سودى نبخشید و بلاها و بیماریهایى چون طاعون را در میان آنان در پى داشت، به گونه‌اى كه به ناچار تابوت را به بنى‌اسرائیل بازگرداندند.[17] گفته شده كه این بازگشت مقارن نبوت سموئیل بود.[18] این تابوت داراى حرمت بود و كسى حق دست زدن به آن را نداشت[19]، به همین سبب گفته شده: حتى عزه كه براى جلوگیرى از افتادن تابوت به آن دست زد مورد غضب خداوند واقع شد و نزد تابوت جان باخت.[20]

به جهت اهمیت این تابوت، داود نبى(علیه السلام)خیمه‌اى در اورشلیم مانند خیمه مقدس براى آن ساخت. او تنها به یشبط لاوى مسئولیت حمل آن به اورشلیم را داد و خود در لباس كاهنان با شادى تابوت را همراهى مى‌كرد.[21] سلیمان نیز هیكل اول را به شكل خیمه مقدس ساخت و قدس الاقداس را براى استقرار تابوت مهیا ساخت.[22] برخى احتمال داده‌اند كه تابوت براى مدتى از هیكل خارج شده بود تا صورت تراشیده‌اى بر آن نصب گردد؛ لیكن پس از آن یوشیا آن را به محل خود بازگرداند.[23] از سرنوشت تابوت در هیكل دوم خبرى نیست[24]، گرچه یهودیان هنوز منتظر بازگشت تابوت هستند.[25]

نامهاى تابوت:

براى این تابوت نامهاى متفاوتى گفته شده است كه عمده آنها به این قرار‌است:

1. تابوت خدا:

این نام 43 بار در كتاب مقدس به كار رفته است[26] و سبب نامیدن آن را به این نام دستور خداوند براى ساخت آن[27]، تجلى خدا از بالاى آن بر موسى[28] و نماد حضور خدا در میان بنى‌اسرائیل[29] دانسته‌اند.

2. تابوت عهد:

این نام نیز 27 بار در كتاب مقدس به كار رفته است.[30] قرار گرفتن الواح[31] یا كتاب عهد در آن[32] از جمله سببهاى این نامگذارى گفته شده است.

3. تابوت شهادت:

این نام نیز 14 بار در عهد قدیم آمده است[33] و چون دو لوح شهادت (كتیبه‌هاى 10 فرمان) را دربرداشته به آن تابوت شهادت گفته‌اند.[34]

4. تابوت سكینه:

این نام در عهدین به كار نرفته و بیشتر در متون اسلامى به كار مى‌رود[35] و از وصف سكینه كه براى تابوت در قرآن به كار رفته انتزاع شده است. (بقره/2،248)

كتاب مقدس از سرنوشت تابوت اظهار بى‌اطلاعى كرده است[36]؛ اما روایات اسلامى در این خصوص متفاوت سخن گفته‌اند؛ بر اساس روایتى از ابن عباس، تابوت عهد و عصاى موسى در دریاچه طبریه واقع‌اند و قبل از روز قیامت[37] یا هنگام نزول عیسى از آنجا خارج خواهند شد[38]؛ اما روایات شیعى این تابوت و عصاى موسى به همراه میراثهایى از دیگر انبیا را نزد دوازدهمین امام معصوم(علیه السلام) مى‌داند كه هنگام ظهور ایشان به عنوان یكى از ادلّه اثبات امامت و حقانیت ایشان پدیدار خواهد شد.[39]

___________________

[1]. كتاب مقدس، خروج 2: 3 - 6، 25: 10 ـ 22؛ تفسیر قمى، ج‌1، ص‌81 ـ 82؛ مقارنة الادیان، ج‌1، ص‌199.

[2]. كتاب مقدس، خروج‌25: 10 - 11، 37: 1 - 2.

[3]. همان، خروج‌37: 1.

[4]. قاموس كتاب مقدس، ص‌237.

[5]. كتاب مقدس، خروج‌25: 10.

[6]. التفسیر التطبیقى، ص‌182؛ دائرة‌المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌326.

[7]. التفسیر التطبیقى، ص‌182؛ دائرة‌المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌326.

[8]. كتاب مقدس، خروج‌25: 14 - 15، 37: 5 ـ 4.

[8]. همان، خروج‌ 37 : 7 ـ 10؛ دائرة المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌326.

[10]. دائرة‌المعارف الكتابیه، ج2، ص‌327؛ قاموس كتاب مقدس، ص‌237.

[11]. كتاب مقدس، خروج 26 : 33 - 35؛ التفسیر التطبیقى، ص‌184 - 185.

[12]. كتاب مقدس، خروج‌25 : 22؛ دائرة‌المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌327؛ قاموس كتاب مقدس، ص‌237.

[13]. كتاب مقدس، یوشع 3: 14 - 17.

[14]. التفسیر التطبیقى، ص‌564، 570.

[15]. كتاب مقدس،اول‌سموئیل4:5-7؛ التفسیرالتطبیقى، ص565.

[16]. كتاب مقدس، اول سموئیل 5: 1 ـ 3.

[17]. همان 5 : 6 ـ 12، 7: 1 ـ 2.

[18]. همان 7 : 3 ـ 17.

[19]. كتاب مقدس،لاویان، 16: 1ـ3؛ تاریخ‌تمدن، ج‌1، ص‌84.

[20]. كتاب مقدس، دوم سموئیل، 6: 6 ـ 9؛ تاریخ تمدن، ج‌1، ص‌366.

[21]. كتاب مقدس، دوم سموئیل 6: 1 - 17.

[22]. المحیط الجامع، ص1352؛ قاموس كتاب مقدس، ص‌933.

[23]. كتاب مقدس، دوم‌تواریخ 35:3 - 4؛ دائرة المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌330، 933.

[24]. دائرة‌المعارف الكتابیه، ج2، ص‌330؛ قاموس كتاب مقدس، ص‌238.

[25]. معجم اللاهوتى، ص‌180.

[26]. دائرة‌المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌325.

[27]. همان؛ كتاب مقدس، خروج‌25: 10.

[28]. كتاب مقدس، خروج: 25: 22؛ معجم اللاهوتى، ص‌179.

[29]. دائرة‌المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌325؛ معجم اللاهوتى، ص‌179.

[30]. همان؛ ر. ك: كتاب مقدس، اعداد 10: 33؛ عبرانین 9: 4.

[31]. همان؛ ر. ك: كتاب مقدس، اعداد 10: 33؛ عبرانین 9: 4.

[32]. المحیط الجامع، ص‌308.

[33]. دائرة‌المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌326؛ فهرس الكتاب المقدس، ص‌332.

[34]. قاموس كتاب مقدس، ص‌209.

[35]. ر. ك: مستدرك سفینة‌البحار، ج‌1، ص‌467؛ ج‌5، ص‌91؛ آنندراج، ج‌2، ص‌994؛ لغت‌نامه، ج‌2، ص‌5335 ـ 5336.

[36]. معجم اللاهوتى، ص‌179؛ قاموس كتاب مقدس، ص‌238؛ دائرة‌المعارف الكتابیه، ج‌2، ص‌330.

[37]. جامع‌البیان، ج‌2، ص‌825‌؛ روض‌الجنان، ج‌3، ص368؛ تفسیر‌ماوردى، ج‌1، ص‌316.

[38]. البحرالمحیط، ج‌2، ص‌585.

[39]. بحارالانوار، ج‌53، ص‌36.

دایره المعارف قرآن، ج6


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری