راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 4979
  • پنج شنبه 11/4/1388
  • تاريخ :

چرا سهم ارث زن کمتر از مرد است؟

پاسخ به شبهات اینترنتی

شبهه نوزدهم

چرا قرآن سهم الارث زنان را نصف سهم مردان قرار داده است ؟ براستی آیا این ظلم بزرگی در حق زنان نیست ؟

جواب

قبل از بیان اصل جواب دو مقدمه را خدمت شما عرض می کنیم

مقدمه اوّل: در روم باستان و همچنین دوره عرب جاهلیت، زنان به هیچ وجه ارث نمی بردند. در ایران باستان هم ارتباط اقتصادی دختران با پدرانشان بعد از ازدواج قطع میشد و فقط در صورتی ارث می بردند که در خانه پدر بوده باشند. { با این قانون اکثر دختران ایران باستان هم ارث نمیبردند چرا که غالبا پدرانشان بعد از ازدواج آنها از دنیا میرفتند } اسلام قوانین روم باستان و عرب جاهلیت و ایران باستان شکست و برای زنان بدون قید و شرط سهم الارث قائل شد

مقدمه دوّم: در اسلام بار اقتصادی خانواده به دوش مردان گذاشته شده است ( سوره نساء آیه 34 ) و باید طبق دستورات، نفقه و خرج خانواده را او بپردازد. در مقابل ؛ زن در نظام خانواده هیچ مسئولیت اقتصادی ندارد { یعنی از دیدگاه اسلام اگر زنی مال فراوانی از خودش داشته باشد هیچ دستوری برای اینکه آن مال را برای خانواده باید خرج کند، وارد نشده است و او می تواند مال خود را برای مسائل شخصی خودش خرج کند }

اصل جواب:

با توجه به اینکه اسلام بار اقتصادی خانواده را به دوش مردان گذاشته است نیاز است که مردان از جهت اقتصادی غنی تر از زنانی باشند که هیچ مسؤلیت اقتصادی را در خانواده ندارند.

دقت کنید! مرد به هنگام تقسیم ارث دو سهم بر می دارد و در مقام عمل یک سهم بیشتر ندارند چرا که باید هر دو سهم را از باب نفقه برای خود و همسر خود خرج کند اما زن به هنگام تقسیم ارث یک سهم بر می دارد و در مقام عمل دو سهم دارد یکی سهمی که از پدر خود به ارث برده و یکی آنچه که از سهم شوهر برای او خرج می شود.

حال خود قضاوت کنید........ آیا این حکم  اسلام ظلم در حق زنان است ؟!

نکته 1:

عده ای می گویند: شاید کسی نخواست ازدواج کند آنوقت آیا آنچه که بین پسر و دختر تقسیم می شود ظلم در حق جامعه زنان به حساب نمی آید؟........ عرض می کنیم: احکامی که برای یک جامعه تدوین میشود طبق  وضعیت غالب افراد  جامعه تدوین می شود. در تمام جوامع خصوصا جوامع اسلامی غالب افراد ازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند. بر همین اساس بسیاری از احکام در اسلام صادر شده است.

نکته 2:

عده ای می گویند: چرا اسلام مسائل اقتصادی خانواده ( و یا جامعه ) را به عهده زنان نگذاشته است تا آنها دو سهم بردارند. مگر ما در طول تاریخ زنانی نداشتیم که از جهت اقتصادی قوی عمل کردند ؟...... در جواب عرض می کنیم: اصولا سود آوری در مسائل اقتصادی نیاز به یک جنبه تعقل قوی دارد که این فطرتا در مردان نهادینه شده است ( همچنانکه جنبه تعطف در زنان نهادینه شده است ) و اینکه زنانی در طول تاریخ در امر اقتصادی موفق بوده اند، استثنائی از جامعه زنان بوده است چرا که تعداد آنها بالنسبه به مردان بسیار کمتر است.

ماخذ جواب: تفسیر بیان، دکتر محمد علی انصاری، ذیل تفسیر سوره مبارکه نساء، آیه 11


تنظیم برای تبیان: گروه دین واندیشه_شکوری
ارسال به
آخرین نظرات کاربران
اسماعیل
اگر زن نه اولاد و نه پدر داشته باشد و از طرفی مادر و خواهر متوفی زنده باشند تکلیف زن چه میشود؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 13/2/1390 - 13:44
محمد

چه کسی گفته سهم الارث بیشتری که مردها میگیرند با میزان مهر و یا نفقه ای که میدهند برابر است شاید سهم الارث یک مرد از یک کارخانه به قدری باشد که فقط سود سالیانه آن ده برابر میزان مهریه و نفقه مربوطه شود و همین طور بالعکس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 7/4/1389 - 17:37
احمد محمدی
این تفاسیر شما با جامعه خیلی سال پیش جور در می آید ولی در جامعه کنونی که زنان بسیاری سرپرست خانواده اند و مردی ندارند تا نفقه بگیرن و یا زنانی زیادی که عملا کار میکنند و نه تنها خرج خود را در می آورند که خرج مرد بیکارشان را هم میدهند و عملا مهریه و شیربها نمیگیرند صدق نمیکند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 7/4/1389 - 17:22
ناشناس
بد است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 15/5/1388 - 15:59
جواب به smbadri
از متن جواب ِ شبهه نیز مشخص است که این حکم ظلم در حق مردان نیست چون دست مرد برای انجام فعالیت های اقتصادی باز است و اسلام نیز آنها را به این فعالیت و کسب در آمد تشویق کرده است به عکس زنان که غالبا با ورود به عرصه اقتصاد سرشان کلاه می رود و اسیر گرگهای بازار می گردند همچنانکه آمار فعالیت اقتصادی زنان در جهان امروز نیز این مطلب را تائید می کند .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 13/4/1388 - 11:4
مریم
اگر پدری زودتر از پدر خودش فوت کند از پدربزرگ ارثی به فرزند آن پدر تعلق نمیگیرد ، در اینصورت افرادی مثل من چطور فرزندش را بزرگ کندواقعا متاسفم ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 13/4/1388 - 9:26
oldboy
سلام
اگر این شبهه هاوپاسخ هایش را كتاب الكترونیكی برای موبایل كنید خیلی خوب می شه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 13/4/1388 - 1:4
مهدی سلطان BOJ
زن باید ارث نگیرد و الا طلاق بگیرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 12/4/1388 - 23:52
بی نام
اسلام=مردسالاری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 12/4/1388 - 22:26
فرزاد
وقتی کسی به یک مطلب ایمان آورد دیگه نمیشه نقد منطقی ازش دید بلکه سعی میکنه اعتقاد خودش رو با آوردن مثال ها و پرداخت به جزییات توجیح جلوه بده.شمافرض کردید احکام برای غالب افراد نوشته می شود.در صورتیکه این روش ظلمی آشکار در حق اقلیته.بر فرض که یک خانم نتوانست ازدواج کنه باید در حقش ظلم بشه چون اکثریت ازدواج می کنند؟من شاهد این ماجرا بودم که خانمی چندین سال با آقایی که صاحب فرزند نمی شدند زندگی کرد.آقا با یک مرگ نا گهانی در گذشت و خواهر و برادر آقا که در آمریکا بودند صاحب اموال آقا شدند و خانم را از خانه بیرون کردند زیرا سهم خانم از اموال شوهر 1قسمت از 8 قسمت هوایی(یعنی اگر باغ باشد 1 قسمت از 8 قسمت قیمت درختان و نه زمین و یا اگر خانه باشد 1قسمت از 8قسمت قیمت سازه فقط در صورت نوساز بودنه).حالا میشه مثال زد که بله در اکثر موارد آقا اموالشو به نام خانم می زنه .شما میگی این احکام ظالمانه نیست من میگم این مثال بطلان حرفهای شما
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 12/4/1388 - 14:7
masood
جالب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:26
smbadri
در قسمتی از جواب آمده است:...مرد به هنگام تقسیم ارث دو سهم بر می دارد و در مقام عمل یک سهم بیشتر ندارند چرا که باید هر دو سهم را از باب نفقه برای خود و همسر خود خرج کند اما زن به هنگام تقسیم ارث یک سهم بر می دارد و در مقام عمل دو سهم دارد یکی سهمی که از پدر خود به ارث برده و یکی آنچه که از سهم شوهر برای او خرج می شود.

حال خود قضاوت کنید........ آیا این حکم اسلام ظلم در حق زنان است ؟! من جواب می دهم خیر ظلم در حق مردان شده است شما چه جوابی دارید؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/4/1388 - 13:55
anita85
اما آیا این قانون که زنی که در طول زندگی خود پا به پای مرد زحمت و زجر میکشد و در تمام مشکلات با او همراه بوده و تحمل کرده و با گذشت از خیلی خواسته های خود،زندگیشان را رونق داده اند،درست است که پس از مرگ شوهر یک هشتم ارث ببرد و فرزندی که هیچ زحمتی در زندگی نکشیده،همه ارث را ببرد ؟ خیلی از زنها هستند که با این قانون بی خانمان شده اند و فرزندان پس از مرگ پدر و بردن ارث پی زندگی خود رفته اند ، مگر آنکه واقعا قدر شناس بوده و پس از مرگ پدر ،اموال را بنام مادر کرده باشند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/4/1388 - 12:10
آفریده عجول - کم ظرفیت - کم طاقت
مقدمه دوم کاملا درست و منطقیست و هیچ شبهه در آن راه ندارد اما مقدمه اول باز شبهه برانگیز است بنظر می رسد بر پایه این استدلال (استغفرالله)خداوند دانای حکیم در برابر قرارداد بشر این حکم را صادر فرموده است در حالیکه همردیف یکدیگر قرار دادن حکم خالق و مخلوق اشکال دارد.
پرسشی که اینجا مطرح می شود اینست که آیا در خلقت زن و مرد مساوی خلق شده اند یا نه؟
اگر ابتدای خلقت هر دو مساوی خلق شده اند پس هیچ اختلافی به هر شکل درست نیست ولی اگر مساوی خلق نشده باشند پاره ای سخنان مردم جای فکر دارد مانند:
1)زن از باقیمانده گل مرد آفریده شده است.
2)در خلقت بشر آفریدن مرد منظور نظر بوده است و خلقت زن تابع آفرینش مرد بوده است.
3)گناه صواب - حرام وحلال برای مرد جای تامل دارد نه زن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/4/1388 - 10:19
سعید
جواب خوب بود ولی کاملترش توی چاپ سوم کتاب پاسخ به شبهات اینترنتی اومده . به هر حال ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/4/1388 - 9:54
galaxy0020
پاسخ ، منطقی و عاقلانه بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/4/1388 - 1:24